TransInfo Archiwum|Infotram|Infrastruktura|Metro sposobem na korki w Krakowie /cz.3/ – mrzonka czy przejaw realizmu?
Metro sposobem na korki w Krakowie /cz.3/ – mrzonka czy przejaw realizmu?
infotram
09.11.2010 19:54
Metro sposobem na korki w Krakowie /cz.3/ – mrzonka czy przejaw realizmu?
Czy metro w Krakowie to mrzonka czy przejaw realizmu? –na zakończenie prezentacji opracowania prof. Krzysztofa Stypuły publikujemy próbę odpowiedzi na powyższe pytanie.
Koszty
Głównym, a właściwie jedynym problemem są koszty. Wykonywane są ekonomiczne kalkulacje, z których wynika na ogół, że transport naziemny jest tańszy inwestycyjnie i w eksploatacji.
Zwykle jednak kryteria takich analiz nie uwzględniają okoliczności trudno wymiernych finansowo:
l czas i wygoda przejazdu,
l bezpieczeństwo i niezawodność,
l ułatwienie funkcjonowania całego układu transportowego
l podniesienie efektywności działalności gospodarczej mieszkańców
czynniki te w sposób pośredni podnoszą efekty ekonomiczne.
Koszty budowy bielańskiego odcinka I linii metra:
· budowa odcinka obejmującego tunele szlakowe B20 łączące stację Marymont ze stacją Słodowiec (długość 874,36 m) oraz samą stację A20 Słodowiec – 241 901 534,12 zł brutto,
· budowa tuneli B21 (773,3 m) i B22 (655 m) oraz stacji A21 Stare Bielany (182,5 m) i A22 Wawrzyszew (149 m) – 217 697 410 zł brutto,
· budowa tunelu B23 (669 m) i stacji A23 Młociny (142,0 m, tory odstawcze – tunel trzynawowy o długości 295,67 m) wraz z węzłem komunikacyjnym – 296 947 986 zł brutto.
Obecnie rozpoczęto budowę centralnego odcinka II linii metra (rys. 20), łączącego Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim o długości ok. 6 km, przewidziano 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Koszt brutto 4.117.500.000, 00 zł w tym koszt przejścia tunelem pod Wisłą oraz wykonania łącznika między I i II linią metra.
Walory eksploatacyjne metra
Przyjrzyjmy się I linii metra w Warszawie:
- długość linii 22,7km,
- 21 stacji,
- średnia odległość między stacjami 1080m,
- w godzinach szczytu 32 pociągi w ruchu co 2min 50sek,
- poza szczytem 23 pociągi co 3min 50sek,
- w soboty 18 pociągów co 4min 50sek,
- w niedziele 15 pociągów co 5min 50sek,
- czas przejazdu linii ok. 38min z prędkością komunikacyjną ok. 36km/h.
Przewaga metra nad szybkim tramwajem:
• prędkość eksploatacyjna co najmniej dwukrotnie większa,
• uniezależnienie od warunków atmosferycznych,
• działanie niezależne od transportu powierzchniowego,
• częstotliwość kursowania i większa niezawodność,
• komfort i większe bezpieczeństwo podróżowania (obszar monitorowany, mniejsze narażenie na działania złodziei, żebraków, ulicznych grajków itp.),
• zachęta do rezygnacji z poruszania się samochodem,
• uaktywnienie parkingów w systemie „park &ride”,
• podniesienie atrakcyjności i aktywności ekonomicznej terenów przyległych.
Podsumowanie
Na zakończenie warto sobie zadać pytanie: Czy metro w Krakowie to mrzonka czy przejaw realizmu?
Odpowiadając należy brać pod uwagę następujące tezy:
• Problemów komunikacyjnych w centrum Krakowa nie da się rozwiązać sensownie na powierzchni a dalsze administracyjne ograniczanie komunikacji indywidualnej jest „drogą do nikąd”
• Metro dałoby mieszkańcom Krakowa i osobom przyjezdnym alternatywę w postaci sprawnego środka komunikacji zbiorowej w centrum zamiast komunikacji indywidualnej –konieczna jest zmiana sposobu myślenia o komunikacji: stworzenie możliwości wyboru porównywalnie wygodnego środka komunikacji zbiorowej zamiast administracyjnych ograniczeń ruchu
• Jeżeli nie będzie się już dzisiaj przewidywać w planach zagospodarowania przestrzennego możliwości budowy metra to utrudnimy jego realizację w przyszłości
• Brak koncepcji budowy metra jest także przeszkodą w ocenie kosztów jego realizacji i możliwości finansowania
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022