Metro na Bródnie … zeszło pod ziemię

infotram
12.11.2019 11:15

Na budowiebródnowskiego odcinka linii metra M2 rozpoczęło się wybieranie ziemi spodstropu przyszłej stacji. Niebawem budowa zejdzie pod poziom gruntu.

Na stacji Kondratowicza gotowych jest większość ścianszczelinowych, a na Bródnie rozpoczęły się prace przy budowie poziomu -1przyszłej stacji. Do końca zmierzają również prace przy ścianach szczelinowychprzy stacji Zacisze. Takie zaawansowanie robót oznacza, że wykonawca może jużrozpocząć przygotowania TBM-ów – maszyn, które będą drążyć tunele – do transportuna budowę tego odcinka M2.

Prace na – 1

Wszystkie stacje linii M2 budowane są metodą podstropową.Polega ona na tym, że najpierw buduje się betonową płytę – przyszły stropstacji, a następnie wybiera się spod niej ziemię. W ten sposób powstają kolejnepoziomy stacji aż do ostatniego poziomu, tzw. płyty dennej. Na stacji C21Bródno rozpoczęły się prace przy wybieraniu ziemi z poziomu -1, to poziomantresoli przyszłej stacji. Korpus tej stacji musi być gotowy jako pierwszy,stąd rozpocznie się drążenie tuneli. Równolegle trwa budowa komory startowejdla tarcz TBM.

Zgodnie z podpisanym we wrześniu 2018 roku kontraktem – napółnocno-wschodniej końcówce metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana”Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20  „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicyMalborskiej L. Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L.Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Zaostatnią stacją powstanie również duża hala – z 11 torami – która będziesłużyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzywentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanieprojektu wartego 1 397 895 000 zł, ma 36 miesięcy.

Na Bemowieprzygotowania do wykopu

Pierwsze prace przy wykopie stacji C04 Powstańców Śląskich iC05 Ulrychów zbliżają się wielkimi krokami. Zanim jednak budowa zejdzie podziemię, należy przebudować wszystkie podziemne instalacje oraz wykonać ścianyszczelinowe, słupy i barety. Na budowie stacji C05 roboty te zostały jużzakończone. Obecnie trwa wzmacnianie gruntu metodą jet groutingu i już wnajbliższych tygodniach rozpocznie się głębienie stacji.

Na budowie stacji C04 i torów odstawczych trwają prace przybudowie ścian szczelinowych i przebudowywane są ostatnie instalacje podziemne.Wyraźnie zmienił się też krajobraz przy bemowskim ratuszu. Jeszcze niedawno napółnocno-wschodnim narożniku trwały intensywne roboty przy przebudowieinstalacji podziemnych. Teraz ogrodzenia już zniknęły, a prace przeniosły sięna główny plac budowy, gdzie powstaje stacja i tory odstawcze.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2.Składa się on z dwóch i pół kilometra tuneli oraz stacji Ulrychów (C05) iPowstańców Śląskich (C04). Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firmGülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawcana zrealizowanie projektu wartego 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021roku.