Metrem na Pragę w 2013 roku
infotram
04.11.2009 09:40
Metrem na Pragę w 2013 roku
W dniu 28 października 2009 r. w siedzibie dzielnicy Praga Północ, Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz wraz z przedstawicielami wykonawców, firmami Astaldi S.p.A. oraz Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., podpisała umowę na budowę centralnego odcinka II linii metra. To wielki i historyczny moment dla Warszawy. Jest to największa inwestycja nie tylko w stolicy, ale i w Polsce o wartości 4,17 miliarda zł. Ma ona największe unijne dofinansowanie –2,97 miliarda zł. –mówiła Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz na chwile przed podpisaniem umowy. Nadaje także miastotwórczy charakter Pradze. Oprócz metra, w tym roku, podpisaliśmy umowę na budowę Muzeum Pragi i kupiliśmy działkę dla Sinfonii Varsovii. Udowodniliśmy, że jesteśmy konsekwentni, zdeterminowani, cierpliwi, wytrwali i profesjonalni –dodała Gronkiewicz – Waltz. Centralny odcinek metra liczy 6,1 km długości. Do jego budowy posłuży największa w Polsce tarcza, dzięki której wybudowany zostanie m.in. tunel biegnący 8 metrów pod dnem Wisły. W ramach inwestycji powstanie też najgłębiej położona stacja metra –Nowy Świat, która będzie zlokalizowana 6 pięter pod ziemią. Odcinek będzie miał siedem przystanków: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Wybuduje je włosko-turecko-polskie konsorcjum Astaldi Gulermak PBDiM Mińsk Mazowiecki. Konsorcjum ma 48 miesięcy na realizację inwestycji. Prace budowlane rozpoczną się za niecały rok. Centralny odcinek II linii metra będzie gotowy na przełomie 2013 i 2014 roku.
– Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa inwestycja samorządowa w kraju. To również trzecia inwestycja w ramach unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko pod względem wartości dofinansowania, które wynosi blisko 3 mld zł – powiedział wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło.
Podstawowe informacje nt. centralnego odcinka metra:
·Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa,
·Inwestor Zastępczy: Metro Warszawskie Sp. z o.o.
·długość odcinka: 6,1 km;tunel łącznikowy między I a II linią: 500 metrów;
·liczba stacji: 7 –Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska (stacja przesiadkowa między pierwszą i drugą linią), Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński.
Podstawowe daty:
·23 sierpnia 2006 r. –decyzja o lokalizacji stacji odcinka centralnego II linii metra;
·30 listopada 2006 r.- Metro Warszawskie otrzymało „Wstępny Raport Studium
Wykonalności budowy drugiej linii metra w Warszawie na odcinku Rondo Daszyńskiego -Dworzec Wileński wraz z dostawą taboru metra”
·27 kwietnia 2007 r. –ogłoszenie konkursu na wykonanie „Uproszczonego Wielobranżowego Projektu Koncepcyjnego na realizację odcinka centralnego II linii metra w Warszawie od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego”
·17 września 2007 r. –wybór zwycięzcy konkursu na „Uproszczony Wielobranżowy Projekt Koncepcyjny na realizację odcinka centralnego II linii metra w Warszawie od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego”
·29 kwietnia 2008 r. – do uczestników dialogu konkurencyjnego wysłano zaproszenia do składania ofert w postępowaniu na projekt i budowę II linii metra od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński;
·6 czerwca 2008 r. –wpłynęły 3 oferty w postępowaniu w formie dialogu konkurencyjnego na projekt i budowę II linii metra od stacji Rondo I. Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński –najniższa oferta w postępowaniu: 5 885 838 760,00 zł;
·30 lipca 2008 r. –ogłoszenie decyzji Prezydent Warszawy o unieważnieniu postępowania z powodu zbyt wysokich cen zgłoszonych przez uczestników postępowania;
·18 października 2008 r.–ogłoszenie przetargu na „Projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński“w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
·16 lutego 2009 –otwarcie ofert złożonych przez 5 międzynarodowych konsorcjów;
·29 kwietnia 2009 –Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty;
·10 lipca 2009 – Krajowa Izba Odwoławcza przy UZP wydała orzeczenie oddalające protesty dwóch konsorcjów, w których liderami są China Overseas Engineering Group oraz Mostostal Warszawa;
·5 sierpnia 2009 roku –Prezes UZP przekazuje do Metra Warszawskiego Sp. z o.o. informację o wyniku kontroli uprzedniej. Nie wykazała ona naruszeń rażących lub mających wpływ na wynik postępowania;
·13 października 2009 –po zakończeniu procedur odwoławczych Sąd Okręgowy w Warszawie potwierdził ważność wyboru wykonawcy.
·29 kwietnia 2009 –Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty;
·10 lipca 2009 – Krajowa Izba Odwoławcza przy UZP wydała orzeczenie oddalające protesty dwóch konsorcjów, w których liderami są China Overseas Engineering Group oraz Mostostal Warszawa;
·5 sierpnia 2009 roku –Prezes UZP przekazuje do Metra Warszawskiego Sp. z o.o. informację o wyniku kontroli uprzedniej. Nie wykazała ona naruszeń rażących lub mających wpływ na wynik postępowania;
·13 października 2009 –po zakończeniu procedur odwoławczych Sąd Okręgowy w Warszawie potwierdził ważność wyboru wykonawcy.
Porównanie przetargów na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra
Cecha
|
I przetarg –
czerwiec 2008
|
II przetarg –
luty 2009
|
Czas realizacji przedmiotu
zamówienia
|
45 miesięcy
|
48 miesięcy
|
Zaliczka
|
10% wartości przedmiotu
zamówienia
|
0%
|
Kary – łączna wysokość
kar
|
15%
|
15%
|
Waloryzacja
|
– brak górnej granicy wysokości waloryzacji
– waloryzacja wg wskaźników
GUS podawanych kwartalnie
|
– wysokość waloryzacji
ograniczona do 5% ceny
umownej
– waloryzacja wypłacana
jedynie w przypadku realizacji przedmiotu
zamówienia w terminie
umownym
|
Zagospodarowanie urobku
|
Zamawiający wskaże miejsce na składowanie gruntu z wykopów, koszty wydobycia gruntu i jego transport do granicy administracyjnej Miasta ponosi Wykonawca. Wywóz gruntu na dalszą odległość będzie rozliczany jako robota dodatkowa (oddzielna pozycja w budżecie -300 mln zł)
|
Koszty wydobycia gruntu,
transportu, składowania i
utylizacji urobku ponosi
Wykonawca
|
Skład zwycięskiego konsorcjum:
ASTALDI S.p. A. – Lider konsorcjum z siedzibą w Rzymie (Włochy);ul. Giulio Vincenzo Bona 65, 00156 Rzym, kapitał zakładowy: 196 849 800,00 EURO;
GÜLERMAK Ağır Sanayi Đnsaat ve Taahhüt A.S. –Partner konsorcjum z siedzibą w Ankarze (Turcja);Karanfil Sokak 15/2 Kızılay, 06650 Ankara, kapitał zakładowy: 18 500 000,00 TL;
Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. –Partner konsorcjum z siedzibą w Mińsku Mazowieckim;ul. Kolejowa 28;05-300 Mińsk Mazowiecki, kapitał zakładowy: 211 150,00 zł.
Koszty realizacji umowy
·bez podatku VAT: 3 375 000 000,00 zł (słownie: trzy miliardy trzysta siedemdziesiąt pięć milionów złotych 00/100 );
·podatek VAT 22%: 742 500 000,00 zł (słownie: siedemset czterdzieści dwa miliony pięćset tysięcy złotych 00/100);
·z podatkiem VAT: 4 117 500 000,00 zł (słownie: cztery miliardy sto siedemnaście milionów pięćset tysięcy złotych 00/100).
Źródła: UM Warszawa, POIS
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022