Metrem do Młocin
Dzień 25 października 2008 roku trwale zapisze się w historii stołecznej komunikacji publicznej. Tego właśnie dnia kilka minut po godz. 16 oddany został do użytku ostatni odcinek I linii metra, a tym samym cała nitka. Stało się tak kilkanaście lat później niż pierwotnie przewidywano. Od soboty do dyspozycji pasażerów są trzy kolejne stacje Stare Bielany, Wawrzyszew oraz Młociny. To właśnie przy końcowym przystanku powstało także centrum przesiadkowe o tej samej nawie, na którym spotykają się trzy warszawskie środki transportu –autobusy, tramwaje i metro. Wybudowany został także parking Park&ride, który obserwując podobny obiekt przy stacji Marymont, powinien cieszyć się olbrzymim zainteresowaniem i stuprocentowym zapełnieniem. Ukończenie budowy I linii metra jest niewątpliwym sukcesem, jednak historia pokazuje, że, z różnych przyczyn, trwała ona zbyt długo. Oczekiwania Warszawiaków są dużo większe i jedna nitka podziemnej kolejki w największym polskim mieście –stolicy Polski to zdecydowanie za mało. Już od kilku lat mówi się o budowie II linii, której centralny odcinek miał być gotowy już w 2012 roku (Rondo Daszyńskiego –Dw. Wileński). Czy będzie –na dzień dzisiejszy trudno powiedzieć. W ubiegłym tygodniu ogłoszony został przetarg na jego budowę (o szczegółach pisaliśmy w InfoTram: http://infotram.pl/text.php?id=20284). Powoli rozpoczyna się także dyskusja o linii III…Ale to dopiero melodia przyszłości.
Jak budowano metro w Warszawie?
Pierwsze przymiarki do budowy stołecznej podziemnej kolejki czyniono już przed II wojną światową. Opracowano koncepcję budowy 46-kilometrowego metra, na które składałyby się II linie. Plany te zostały skutecznie powstrzymane przez wybuch wojny. Po jej zakończeniu wrócono do tematu. Powstało kilka koncepcji, z których po ponad 30 latach przymiarek wybrano tę, zakładającą połączenie Kabat z Młocinami. Oczywiście w międzyczasie projekty zmieniały się. Budowa rozpoczęła się w roku 1983. Pierwszy etap robót został ukończony po 12 latach. Wówczas to, 7 kwietnia 1995 roku, oddano do użytku metro na odcinku Kabaty –Politechnika. Był to 12-kilometrowy odcinek, na którym wybudowano 11 stacji –Kabaty, Natolin, Imielin, Stokłosy, Ursynów, Służew, Wilanowska, Wierzbno, Racławicka, Pole Mokotowskie, Politechnika. Do obsługi tego fragmentu linii wykorzystywano trzy a później czteroczłonowe pociągi wyprodukowane w Rosji (seria 81, producenci: MVZ i Wagonmasz). Na kolejną stację Warszawiacy musieli czekać aż 3 lata. Wówczas to oddano do użytku pierwszą dwu peronową stację –Centrum. Wydłużenie trasy zmusiło władze Metra Warszawskiego do zakupu kolejnych wagonów. Ponownie zdecydowano się na pojazdy ze Wschodniej Europy. Kolejne stacje, Świętokrzyska i Ratusz (obecnie Ratusz –Arsenał) otworzono w 2001 roku. Dwa lata później do użytku oddano, zdaniem wielu obserwatorów, najładniejszą warszawską stację –Pl. Wilsona. W roku 2006 pociągi wahadłowe zaczęły docierać do Marymontu. W tym roku (kwiecień) do eksploatacji oddano Słodowiec.
25 października br. budowa I linii została zakończona. Wraz z oddawaniem do użytku kolejnych odcinków metro inwestowało w tabor. W 2000 roku pojawiły się pierwsze wyprodukowane przez Alstom wagony Metropolis, z których zestawiono sześcioczłonowe pociągi. Stopniowo, wraz z zakupem kolejnych rosyjskich pojazdów, wydłużano również składy zestawione z jednostek typu 81. Na tę chwilę Metro Warszawskie eksploatuje 198 wagonów, z których zestawionych jest 34 pociągi. Na włączenie do ruchu czekają kolejne jednostki.
Być może doprowadzenie metra do Młocin wcale nie oznacza zakończenia rozbudowy I linii. W planach jest bowiem wybudowanie jeszcze dwóch stacji –Pl. Konstytucji i Muranów. Ich realizacja przewidziana jest na rok 2009.
Węzeł przesiadkowy Młociny
Na nowododany do użytku węzeł przesiadkowy Młociny składają się: pętla autobusowa, pętla tramwajowa, parking Park&ride oraz oczywiście stacja metra. Jej długość to 142 m, powierzchnia natomiast wynosi 3 550 m². Imponująca jest powierzchnia całego węzła Młociny – ponad 401 000 m². Jest to najnowocześniejsze centrum przesiadkowe w stolicy, pozwalające na łatwe korzystanie z różnych środków transportu. Dodatkowo parking Park&ride ma zachęcić mieszkańców głównie Bielan i Bemowa, a w przyszłości także Białołęki do pozostawienia samochodu i kontynuowania podróży środkami transportu publicznego. Jak już wspominaliśmy wcześniej przykład parkingu przy Marymoncie pokazuje, że chętnych nie powinno zabraknąć.
Komunikacja po otwarciu węzła Młociny
Otwarcie węzła przesiadkowego Młociny pociągnęło za sobą zmiany w funkcjonowaniu bielańskiej komunikacji miejskiej. Oprócz metra, które od soboty dojeżdża do Huty, z nowej pętli korzystają już autobusy i tramwaje. Młociny są końcowym przystankiem dla linii 6, 17, 22, 33 oraz 103, 114, 132, 156, 184, 195 i 712. Jak łatwo się domyślić to nie jest ostatnie słowo ZTM-u w tej kwestii i w przyszłości należy spodziewać się kolejnych zmian, które jeszcze bardziej usprawnią komunikację miejską w tych rejonach.
Szerszą relację z otwarcia węzła Młociny przedstawimy w następnym wydaniu TransInfo.