Ma być bezpieczniej, MPK Wrocław zmienia instrukcje dla motorniczych

infotram
23.07.2014 12:26

MPK Wrocław zmienia instrukcję zakładową dla motorniczych. Zmiany mają poprawić bezpieczeństwo, jakość obsługi pasażerów, czy punktualność tramwajów. Według znowelizowanego dokumentu motorniczy nie zapali już e-papierosa podczas jazdy tramwajem, ale będzie mógł na przykład szybciej pojechać pod wiaduktami. Nowa instrukcja trafiła właśnie do motorniczych. Zapoznają się oni z projektem dokumentu, do którego w ciągu najbliższych dwóch tygodni mogą wnieść swoje uwagi. Poprzednia instrukcja powstała w kwietniu 2012 roku. Od tego czasu wiele we wrocławskiej komunikacji miejskiej się zmieniło. Powstało na przykład nowoczesne Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym. Dyspozytorzy Centrali Ruchu korzystają z nowoczesnych systemów, np. mapy lokalizującej pojazdy w czasie rzeczywistym, mają też podgląd z monitoringu miejskiego i kamer w pojazdach. W mieście działa system ITS sterujący sygnalizacją świetlną.

MPK Wrocław zmienia instrukcję zakładową dla motorniczych

– W związku z tymi wszystkimi nowinkami zmieniają się wytyczne związane z codzienną pracą motorniczych. A te opisywane są właśnie w instrukcjach wewnętrznych dla kierujących –wyjaśnia Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. Przewozów i Eksploatacji. –Instrukcja dla motorniczych to 80 stron, na których znajdują się wszystkie informacje dotyczące pracy motorniczego. Zawsze w razie wątpliwości motorniczy może sięgnąć po ten dokument, bo wiedza przekazywana na kursie, szkoleniach jest tu zebrana w jednym miejscu. Motorniczy przeczyta w instrukcji na przykład jak zachować się, gdy pasażer zasłabnie albo co zrobić w przypadku awarii.

Dlatego nad zmianami pracował wieloosobowy zespół, po to, by przyjrzeć się od nowa wszystkim zapisom z każdej dziedziny. Zmiany są liczne, ale najważniejsze są te, które mają na przykład za cel poprawę jakości obsługi pasażera. W projekcie nowej instrukcji znalazły się zapisy mówiące o tym, jak postępować z pasażerem o specjalnych potrzebach. O tym, że motorniczy, który widzi osobę starszą, kobietę w widocznej ciąży czy osobę na wózku ma obowiązek pomóc jej wejść do pojazdu (poza wniesieniem wózka inwalidzkiego) i odjechać dopiero wówczas, gdy osoba ta bezpiecznie zajmie miejsce. Doprecyzowano też przepisy mówiące o tym, że w razie nieplanowanego zatrzymania (awaria, wypadek), motorniczy ma obowiązek na ostatnim przystanku przed zmianą trasy powiadomić pasażerów o jej dalszym przebiegu, np. poprzez zestaw nagłośnieniowy lub bezpośrednio. W nowej instrukcji znalazły się też propozycje zwiększenia prędkości pod wiaduktami. Motorniczowie informowali, że wcześniejsze przepisy miały one negatywny wpływ na punktualność. MPK znalazło rozwiązanie i umieści specjalne znaki określające prędkości pod poszczególnymi wiaduktami dla tramwajów. Tam, gdzie znaków nie będzie, motorniczowie będą mogli poruszać się z prędkością adekwatną do warunków i przepisów ruchu drogowego.

W nowej instrukcji mają też znaleźć się zapisy zwiększające bezpieczeństwo pasażerów, np. zakaz korzystania z urządzeń nie będących na wyposażeniu kabiny motorniczego. To oznacza, że motorniczy w trakcie jazdy nie będzie mógł rozmawiać przez telefon komórkowy, nawet jeśli korzysta z zestawu głośnomówiącego.

– Chodzi o to, by motorniczy był w pełni skoncentrowany na swojej pracy –podkreśla dyrektor Ferenz. Nowa instrukcja została przekazana do konsultacji także organizacjom związkowym. Po tym, jak dokument zostanie oficjalnie przez spółkę przyjęty, rozpoczną się prace nad instrukcją dla kierowców.