M8C za GT6 w Elblągu
Elbląg pilnie potrzebuje nowych wagonów tramwajowych i nie jest to już chyba żadna tajemnica. Po ostatnim pożarze jednego z wagonów GT6 wszystkie eksploatowane przez Tramwaje Elbląskie pojazdy tego typu zostały odstawione, o czym pisaliśmy na łamach InfoTram w ubiegłym tygodniu. Wydawało się, że wyrok na te wagony już zapadł. Jak się jednak okazuje ich los nie jest jednak przesądzony. Tym bardziej, że są kłopoty z zakupem jakichkolwiek innych, choćby używanych pojazdów. Na razie wiadomo, że Tramwaje Elbląskie wzbogacą się o dwa tramwaje , które czeka modernizacja. Nie zapadła jeszcze decyzja dotycząca wycofania z ruchu wagonów typu GT6 – mówi nam Ryszard Murawski, zastępca dyrektora Tramwajów Elbląskich. W ramach odnowy taboru zakupiliśmy w Niemczech 2 używane wagony typu M8C, które po wykonaniu modernizacji zostaną skierowane do obsługi ruchu pasażerskiego w Elblągu ,w czwartym kwartale 2013 roku –dodaje. Wagony M8C, które do Elbląga przyjadą z Augsburga, kosztowały 13 tysięcy euro. Dodatkowy wydatek to transport wagonów, kolejne 6 tysięcy euro za sztukę. Zapłacić trzeba też za remont wagonów. Modertrans wykona go za 980 tysięcy złotych. To sporo, ale zakres prac też będzie całkiem duży. W tramwajach pojawi się niskopodłogowy człon. Będzie system informacji pasażerskiej, monitoring, wnętrze. Wagony M8C są dwukierunkowe. To ważne, ponieważ ich zalety będzie można wykorzystać przy ewentualnych remontach torowisk. Wagony po remoncie zostaną pomalowane w zielone barwy, tak jak PESY.
Zakupione tramwaje zostały wyprodukowane w 1985 roku. Nie są już zatem najmłodsze. Co z kolejnymi inwestycjami? Z powodu odwołania władz Miasta Elbląg nie jesteśmy obecnie w stanie podjąć dalszych planowanych działań dotyczących odnowy taboru tramwajowego –mówi Ryszard Murawski. Pasażerowie Tramwajów Elbląskich muszą, przynajmniej na razie, zadowolić się tym co mają. Trudno też przypuszczać, żeby w obecnej sytuacji zdecydowano się na wycofanie wszystkich wagonów GT6. Obecnie w mieście prowadzone są remonty torowisk, dlatego przewoźnik może skierować na trasę mniejszą liczbę pojazdów. Ale po ich zakończeniu trzeba będzie realizować rozkład jazdy. Podejrzewamy zatem, że GT6 wyjadą jeszcze na miasto, przynajmniej do momentu zakończenia modernizacji M8C. Oprócz tych wagonów Tramwaje Elbląskie eksploatują jeszcze PESY 121N oraz Konstale 805Na.