Lyon stanie się dumnym posiadaczem tramwaju Citadis numer 1000
Lyon jest drugim co do wielkości miastem we Francji. Po okresie likwidacji tramwajów przyszedł czas na budowę metra, w której udział wziął koncern Alstom. Po latach współpraca rozszerzyła się również na tramwaje, a obecnie Alstom świętuje przeszło 30 lat współpracy ze SYTRAL zajmującym się komunikacją miejską w mieście. To właśnie Lyon zamówił 1000 tramwaj z rodziny Citadis. Echa tego wydarzenia nie cichną. W niniejszym artykule zostanie przybliżona nieco historia współpracy pomiędzy tymi podmiotami oraz przekrój pojazdów Citadis.
Z okazji zamówienia 1000 tramwaju z rodziny Citadis w miastach Paryż i Lyon zostaną zorganizowane ‘Fetes des Transports’. 1000 tramwaj zamówiony przez SYTRAL (Syndicat Mixte des Transports pour le Rhône et l’Agglomération Lyonnaise), którego operatorem będzie TCL (Transports en Commun Lyonnais) zostanie pomalowany w specjalne barwy symbolizujące to wydarzenie. 1000 tramwaj Citadis na świecie będzie wystawiony w sobotę 27 października przed dworcem Lyon Part Dieu.
Cała historia tramwajów Citadis zaczyna się w 1997 roku, kiedy sprzedano pierwszy z 30 zamówionych tramwajów do francuskiego miasta Montpellier. Kolejnym milowym krokiem było otrzymanie w 2000 roku pierwszego kontraktu “pod klucz”, gdzie w Barcelonie wybudowano całą sieć tramwajową, wraz z dostawą 37 tramwajów Citadis. Rok ten był również przełomowym, ponieważ powstał pierwszy tramwaj zasilany za pomocą trzeciej bezpiecznej szyny (APS) w Bordeaux. W okresie tym sprzedano również pierwszy tramwaj do Australii, który zamówiło miasto Melbourne. W 2003 roku świętowano 500 sprzedany tramwaj Citadis, który został dostarczony do Paryża po 70 latach od zamknięcia starych linii tramwajowych. W 2004 roku sprzedano pierwszy tramwaj do Afryki, gdzie odbiorcą stał się Tunis, który zamówił 30 pojazdów z opcją na 9 kolejnych. W tym samym roku pojawił się pierwszy Citadis wyposażony w batere, który został zamówiony przez Niceę we Francji. Łącznie dostarczono 20 tramwajów. Natomiast w 2005 roku powstał pierwszy tramwaj wyposażony w koło zamachowe, służące do magazynowania energii pozyskiwanej z hamowania. Został on dostarczony do Rotterdamu. W 2007 roku zaprezentowani tramwaj Citadis poraz pierwszy w Ameryce Łacińskiej, które miało miejsce w Buenos-Aires w Argentynie. W tym samym roku sprzedano 1000 tramwaj Citadis na świecie, który trafi do Lyonu. W efekcie 10 lat produkcji tramwaje te można spotkać między innymi w miastach: Algier, Barcelona, Bordeaux, Dublin, Istambuł, Lyon, Melbourne, Paryż, Rotterdam, Tunis. Łącznie 26 miast posiada tramwaje Citadis (Alstom podaje 25, zapominając o tramwajach w Dublinie). Taki sukces był możliwy jedynie dzięki modułowej konstrukcji pojazdu, która pozwoliła na budowanie całkowicie innych tramwajów przy jednoczesnym zachowaniu 80% unifikacji części. Dzięki temu tramwaje posiadają różne długości i szerokości, pozostając jednak technicznie kompatybilne. Całą gamę tramwajów z rodziny Citadis 300 oraz 400 przedstawiają poniższe zdjęcia (za wyjątkiem tramwaju w Dublinie, będącego zbliżonym do tramwajów w Orleanie).
W Lyonie tramwaj pozwolił zwiększyć mobilność mieszkańców oraz podnieść jakość podróży, pozwalając miastu dalej rosnąć. SYTRAL zamawiał tramwaje Citadis już od 1998 roku, gdzie oprócz nowego taboru Alstom wykonał również torowiska oraz całą infrastrukturę z nimi związaną. Do obsługi sieci zakupiono 47 nowych tramwajów Citadis do obsługi linii T1 oraz T2. Był to pierwszy na świecie system tramwajów z całą flotą pojazdów 100% niskopodłogowych. W 2004 roku SYTRAL zamówił kolejne 10 tramwajów wraz z budową infrastruktury dla nowej linii T3. Natomiast w czerwcu 2007 zamówiono 13 tramwajów dla potrzeb planowanej linii T4. Dzięki temu SYTRAL stał się dumnym posiadaczem tramwaju Citadis numer 1000. Oznacza to również, że Lyon będzie posiadał największą flotę tramwajów Citadis liczącą 70 pojazdów (Alstom podaje 73, jednak kalkulacje dają wynik o 3 sztuki mniejszy).
Współpraca koncernu Alstom z SYTRAL rozpoczęła się 32 lata temu, kiedy to w 1975 roku rozpoczęto przetwarzanie dawnej podziemnej kolejki linowo-terenowej na linię metra C. Zastosowano tam system metra na gumowych kołach oraz musiano obejść stromy podjazd. Ten problem rozwiązano stosując szynę zębatą. W 1980 roku Alstom oddał do ruchu pierwsze automatyczne metro na świecie na linii D w Lyonie. Po tym wydarzeniu powstały projekty przywrócenia tramwajów w mieście, które z sukcesem zrealizowano. Jednak postępujący rozwój przewozów pasażerskich w regionie doprowadził do zamówienia tramwajów dwusystemowych przez SNCF, które mają obsługiwać region po torach SNCF, oraz wjeżdżać na trasy miejskich tramwajów. Dla tego projektu zamówiono 24 tramwaje Citadis Dualis, które wejdą do ruchu w 2010 roku w okolicach Lyonu. Dzięki opracowaniu tego pojazdu na bazie modułów Citadis nie będzie problemów z wjazdem na sieć tramwajową.
Przeszło 30 lat współpracy koncernu Alstom ze SYTRAL przyniosła wiele ciekawych rozwiązań. Metro na gumowych kołach z szyną zębatą, pierwsza na świecie linia automatycznego metra, wprowadzenie 100% niskopodłogowych tramwajów, czy też tramwaje dwusystemowe Citadis Dualis. W małej ilości miast znajduje się aż tyle znaczących rozwiązań, dlatego cieszyć może fakt, że to właśnie Lyon stał się posiadaczem 1000 tramwaju Citadis na świecie.