Łodzianie wybrali wariant trasy W-Z

infotram
02.03.2012 13:49
Łodzianie wybrali wariant trasy tramwajowej z Retkini na Widzew. Zakłada on przedłużenie obecnej linii ulicami: Rokicińską, Hetmańską aż do fabryki Della. Zdaniem Zarządu Dróg i Transportu wygrał wariant najmniej kolizyjny i najbardziej spełniający oczekiwania społeczne. Powstała w latach 70. i 80. trasa tramwajowa wschód – zachód, łącząca Retkinię z Widzewem wymaga gruntownej modernizacji i rozbudowy. Opracowano kilka wariantów jej przedłużenia od pętli Augustów do al. Ofiar Terroryzmu 11 Września. Był również wariant bezinwestycyjny (pozostawienie istniejącej infrastruktury bez przebudowy). Zwyciężyła propozycja oznaczona numerem I i określana jako wariant „podstawowy’.
Łodzianie wybrali wariant trasy W-Z
Na temat poszczególnych koncepcji mogli w specjalnych ankietach wypowiadać się łodzianie. Na zwycięski projekt zagłosowało 640 osób. Teraz dokumentacja projektowa trafi do Wydziału Ochrony Środowiska, który wyda decyzję. – Na jej podstawie zostanie opracowany program funkcjonalno-użytkowy i rozpocznie się procedura przetargowa – tłumaczy Rafał Witczak z Zespołu Funduszy Zewnętrznych ZDiT. Zwycięski wariant trasy W-Z zakłada wymianę torowiska na całej długości trasy tramwajowej z wykorzystaniem najnowszych technologii. Linia tramwajowa będzie prowadziła od pętli w al. Wyszyńskiego na Retkini do pętli w ul. Rokicińskiej przy ul. Augustów na Widzewie-Wschodzie. Będzie przedłużona po nowej trasie ul. Rokicińską do ul. Hetmańskiej, dalej po stronie wschodniej tej ulicy do ul. Kazimierza Odnowiciela, następnie wzdłuż tej ulicy po jej południowej stronie z przejściem poprzecznym przez al. Ofiar Terroryzmu 11 Września i dalej w kierunku wschodnim do istniejącej pętli autobusowej, wokół której przewidziano budowę pętli tramwajowej.
– Dla ułatwienia przesiadek do pojazdów na trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego przewidziano dobudowę dla tej trasy torowiska w ul. Piotrkowskiej i dobudowę torów wzdłuż trasy W-Z od ul. Piotrkowskiej do al. Kościuszki, tworząc centrum przesiadkowe – mówi projektant wariantu Juliusz Jasiński.
Trasa będzie liczyła ponad 17 kilometrów. Koszt realizacji ponad 623 mln zł, z czego 236 mln to unijne dofinansowanie. ZDiT stara się o kolejne pieniądze na inwestycję (ok.100 mln) – decyzję ministerstwa w tej sprawie poznamy w ciągu kilku najbliższych miesięcy.
Szerzej o wariantach przebiegu łódzkiej trasy WZ pisaliśmy tutaj.