Łódź: Pętla DELL nabiera nowego kształtu
Na chwilę obecną bardzo już widać postępy prac przyprzebudowie łódzkiej pętli autobusowej DELL, która niebawem będzie krańcówkąautobusowo-tramwajową. Przypomnijmy, że kraniec ten został wybudowany w roku2007, kiedy powstawała aleja Ofiar Terroryzmu 11 września. Droga ta miałasłużyć jako dojazd do fabryki komputerów DELL, stąd też nazwa tego przystanku.Obecna przebudowa jest związana z wydłużeniem linii tramwajowej na osiedla:Janów i Olechów w ramach przebudowy trasy W-Z. W tym miejscu zakończą biegwybrane linie tramwajowe, które zostaną wydłużone z obecnej pętli Augustówmieszczącej się na Widzewie. Na pewno będzie to linia nr 10, która będziekursowała całym odcinkiem trasy wschód-zachód. O pozostałych trasach będziewiadomo po opracowaniu planu transportowego oraz konsultacjach z mieszkańcami,którzy mają wypowiedzieć się na temat proponowanych korekt w układziekomunikacyjnym Łodzi.
Na całej pętli praktycznie zostało już położone torowiskotramwajowe i wybudowane perony przystankowe (dwa na przystanku odjazdowym orazjeden na przyjazdowym). Perony przystankowe będą oczywiście odpowiednio długietak, aby mogły pomieścić wagony nowego typu czyli Pesy i Cityrunnery, któreobecnie kursują po Łodzi oraz te pierwsze, których niebawem będzie jeszczewięcej, gdyż bydgoski producent tramwajów wygrał przetarg na dostawę kolejnychwagonów do Łodzi. Położone są również obie zwrotnice (wjazdowa na przystankiodjazdowe oraz wyjazdowa). W stanie surowym znajduje się również budynek przyszłejekspedycji, w której będzie umieszczony punkt socjalny dla prowadzących. Znajdujesię on pośrodku pętli tak, aby blisko mieli zarówno kierowcy jak imotorniczowie. Na samej pętli autobusowej prócz zmiany położenia przystanku dlawysiadających nic się zmieni. Przebudowa jest tak zaplanowana, że obecna pętla,na której kończą swoje trasy autobusy-będzie znajdowała się w środku nowejpętli tramwajowej. Także ustawione zostały już słupy do sieci trakcyjnej.Brakuje jeszcze torowiska przy wjeździe i wyjeździe z pętli w miejscachprzecięcia się torów z jezdnią. Warto też zwrócić uwagę na pewien fakt, który zpewnością zostanie oceniony pozytywnie przez przyszłych pasażerów. Pętlazostała zaprojektowana w ten sposób, iż przystanek dla wysiadających ztramwajów-znajduje się naprzeciwko przystanku odjazdowego dla autobusów. Wdrugą stronę również przystanek dla wysiadających z autobusów będzie znajdowałsię obok peronów przystanków odjazdowych dla tramwajów. Tutaj został wybudowanyspecjalnie nowy peron, bo taki przystanek był dawniej usytuowany w innymmiejscu. Perony oczywiście są wybudowane ze specjalną powierzchnią, któraumożliwia poruszanie się osobom niewidomym. Takie udogodnienie z pewnościąsprawi, że będzie to w miarę sprawny punkt przesiadkowy, z którego będziekorzystało sporo osób. Jeszcze kilka lat temu wokół były tylko pola i lasy, adziś znajduje się zakład wielkiego koncernu komputerowego jakim jest DELL, aobok powstało wiele magazynów zajmujących się logistyką. Do tego w pobliżu znajdująsię nowe osiedla mieszkaniowe. Wszystkie te czynniki powodują, że z pętlibędzie korzystało naprawdę wielu pasażerów, więc takie zmiany i modernizacje sąnaprawdę konieczne, toteż pozostaje czekać, że będzie ich coraz więcej.