Łódź: Mózg ŁTR-u już gotowy
Nowoczesne centrum sterowania ma rozładować korki na trasie tramwaju regionalnego. Centrum dowodzenia australijskim systemem sterowania sygnalizacją świetlną, który ma od lipca zapewnić jak najszybszy przejazd Łódzkiego Tramwaju Regionalnego przez miasto, jest już prawie gotowe. W ypełnione komputerami, elektroniką i monitorami pomieszczenie w budynku Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi wygląda bardzo nowocześnie. Będą w nim urzędować inżynierowie ruchu, nadzorujący system samoczynnie zmieniający światła na 60 łódzkich skrzyżowaniach (wszystkie na trasie ŁTR – od Helenówka do Chocianowic, a także w kwadracie ulic Wólczańska, Ogrodowa, Kilińskiego i al. Mickiewicza).
– Na skrzyżowaniach montowane są aktualnie pętle indukcyjne i wideodetektory, które pozwolą uzyskać informację o natężeniu ruchu i automatycznie zmieniać światła – informuje Leszek Jabłoński , główny specjalista z Zarządu Dróg i Transportu. – Oczywiście nad wszystkim będą czuwać inżynierowie, aby w razie niespodziewanych sytuacji wyłączyć zdalne sterowanie i dżojstikiem kierować działaniem sygnalizacji świetlnej. Priorytetem dla nas jest tramwaj regionalny, który powinien mieć zawsze zielone światło. Nie można jednak dopuścić do zablokowania ulic prostopadłych – al. Mickiewicza czy ul. Limanowskiego.
Kontrolę ruchu w centrum ma ułatwić inżynierom obraz przekazywany z pięciu kamer na newralgicznych skrzyżowaniach: al. Włókniarzy z ul. Zgierską, ul. Zachodniej z ul. Ogrodową, al. Mickiewicza z al. Kościuszki oraz w rejonie pl. Niepodległości przy ul. Pabianickiej, a także ul. Piotrkowskiej.