Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Łódź: Manufaktura – mamy zgodę na przystanek

infotram
13.08.2007 19:21

Park staromiejski i Manufakturę połączy szerokie przejście dla pieszych, a pośrodku wysepki znajdzie się tramwajowy przystanek. Projekt inwestora zyskał już akceptację Zarządu Dróg i Transportu. Władze miasta nie są jednak z niego zadowolone i przedstawiają własną propozycję. Nowy przystanek powinien pojawić się najpóźniej w połowie przyszłego roku. Chodzi o to, by zamontować go podczas budowy Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, którego trasa biegnie m.in. ul. Zachodnią.
– Projekt dodania na trasie ŁTR dodatkowego przystanku ma już akceptację Zarządu Dróg i Transportu – mówi Joanna Delbar, rzeczniczka Manufaktury. – To prawda, ale rozmowy nadal trwają, bo wszystkie szczegóły inwestycji trzeba też ustalić z MPK – wyjaśnia Aleksandra Mioduszewska, rzeczniczka ZDiT.
Władze miasta zgadzają się na nowy przystanek, ale nie chcą się zgodzić na kolejne przejście dla pieszych tamujące ruch na ul. Zachodniej. – To powinien być przystanek bezkolizyjny. Taki, aby piesi i kierowcy wzajemnie nie utrudniali sobie życia – mówi Włodzimierz Tomaszewski, wiceprezydent Łodzi. Tyle tylko, że w zagłębieniu ul. Zachodniej nie można postawić ani kładki (zasłoniłaby Pałac Poznańskiego), ani wykopać tunelu (pod jezdnią płynie podziemnym korytem rzeka Łódka). – Dlatego zastanawiamy się, czy nie obniżyć torowiska tylko o jeden metr, a jezdni ul. Zachodniej nie wynieść na miniestakady do poziomu ul. Ogrodowej. Wtedy z przystanku można by się komfortowo dostać i do Manufaktury, i do parku. Niepotrzebne byłoby też przejście dla pieszych, bo auta pojechałyby estakadą nad głowami spacerujących. Na razie nie wiemy jednak, ile takie rozwiązanie pochłonęłoby pieniędzy. Aby to sprawdzić, właśnie rozpoczynamy pracę nad kosztorysem – wyjaśnia Tomaszewski.
Co zakłada projekt przebudowy ul. Zachodniej przygotowany przez Apsys (zarządca Manufaktury)? Prace miałyby objąć odcinek od ul. Legionów do ul. Lutomierskiej. Na skrzyżowaniu ul. Zachodniej z ul. Ogrodową jadący od strony Śródmieścia będą mieć do dyspozycji cztery pasy: dwa do jazdy na wprost i po jednym skrajnym do skrętu w ul. Ogrodową. Apsys przygotowuje właśnie kosztorys projektu i w przyszłym tygodniu zaprezentuje go miastu. – Finansowaniem zajmą się zapewne obie strony – mówi Delbar. – Warto jednak pamiętać, że Apsys na swój koszt wyremontował już ul. Ogrodową i Drewnowską.
Więcej szczegółów przedstawia Jerzy Lutomski, konsultant Manufaktury ds. architektury i infrastruktury: – Zaplanowaliśmy odsunięcie ul. Zachodniej od Pałacu Poznańskiego kosztem fragmentu parku. Teraz jezdnia biegnie dwa i pół metra od pałacu, a po modernizacji odległość zwiększyłaby się do ośmiu metrów. Muzeum Historii Miasta Łodzi bardzo by na tym skorzystało, bo duży ruch bardzo szkodzi budynkowi – dodaje Lutomski.
Potwierdza to Anna Pilarska, kierownik działu upowszechniania Muzeum Historii Miasta Łodzi: – Odsunięcie jezdni w stronę parku to bardzo dobra decyzja. Mam nadzieję, że te plany zostaną zrealizowane. Na razie w salach słychać, jak wszystko się trzęsie, drży, pękają ściany. Obok obiektów tej klasy co Pałac Poznańskich w ogóle nie powinno być tak dużego ruchu – dodaje Pilarska.