Liczba tramwajów w Polsce

infotram
23.02.2014 19:24
Tabor tramwajowy w Polsce to około 3420 tramwajów, z których 684 są niskopodłogowe. Najliczniejsze typy to 105N, 805N oraz Pesa Swing.

tram1404_760

Niski udział niskopodłogowców?
Udział tramwajów niskopodłogowych w polskim taborze tramwajowym to zaledwie 20%. Gdyby jednak składy tramwajów 105Na i 805Na liczyć w zestawieniu jako równoważnik jednego tramwaju przegubowego, to udział ten wzrósłby do 28%. To i tak niespełna co trzeci tramwaj, co odzwierciedla, jak wiele starych wagonów należałoby zastąpić w najbliższych dziesięcioleciach. Gdyby każdego roku 5% tramwajów wysokopodłogowych było zastępowanych niskopodłogowcami, to polski rynek nowych tramwajów miałby wielkość 86 pojazdów rocznie i wolumen rzędu 700 mln zł.

tab12_760

Poniżej przedstawiono typy tramwajów eksploatowane w Polsce uporządkowane według liczebności. Typy pogrupowano aby zmniejszyć i tak pokaźną długość tabeli.
Modele
Liczebność
Konstal 105N…, 805N…, 111N
1989
Pesa 120N…, 122N
260
Konstal 105N impulsowy, FPS 123N
217
Duewag GT8 (S, ZR), N, O, Pt, Ptb, M8S
120
SGP, Lohner E1
105
Duewag GT8N, N8SNF, N8C-NF, EU8N
97
Lohner c3
76
Tatra Kt4Dt
73
Protram 204Wras, Moderus Alfa
66
Bombardier NGT6
53
Tatra T6A2
52
Konstal 116N (1, a, a/1, d), NGd99
50
Solaris Tramino
46
Protram 205Wras, Moderus Beta
44
Duewag GT6 (ZR), M, 6EGTW (6Z), M6S
36
Skoda 19T
31
Bombardier NGT8
24
Skoda 16T
17
Bombardier Cityrunner
15
Siemens Combino
14
Tatra RT6N1
10
Pesa 129Nb Twist
7
Pesa Swing Duo
6
Pesa 121N
6
Konstal 112N, 114Na
3
Konstal N
2
Protram 405N-Kr
1
 
Wciąż pełno stopiątek
Najliczniejszą grupę taboru tramwajowego stanowią wciąż wysokopodłogowe wagony 105N, 805N i 111N –wliczając wszystkie podtypy i odmiany, z wyłączeniem wagonów ze sterowaniem impulsowym. Klasycznych tramwajów 105N i pochodnych jest w Polsce wciąż blisko 2000 sztuk. Tramwaje te są obecne we wszystkich polskich miastach. Pomimo, iż wiele z nich było w ostatnich latach wyremontowanych lub zmodernizowanych, wciąż wiele z nich jest w nienajlepszym stanie.
Popularny, niskopodłogowy Swing

tram324804_760

Kolejną liczną grupę taboru stanowią niskopodłogowe wagony z Pesy serii 120N i pochodne oraz ich wąskotorowa odmiana 122N. Pesa zdobyła po 2006 r. największe zamówienia na nowe tramwaje, co znajduje swoje odzwierciedlenie w statystyce. Większość tych wagonów jeździ w Warszawie, są one obecne też w Gdańsku, Szczecinie, Łodzi, Elblągu i Bydgoszczy.
Tyrystorowe wysokopodłogowce
Kolejny popularny rodzaj taboru to tramwaje 105N ze sterowaniem impulsowym –fabrycznie 105N2k i 105N2k/2000 oraz przebudowane w trakcie remontów 105Na. Większość z nich jeździ po Warszawie.
Używane przegubowce – alternatywa do remontów

tram212_760

Następną liczną gamą są używane, 8-osiowe, wysokopodłogowe tramwaje Duewag. Sprowadzanie tych pojazdów jest chętnie wybieraną alternatywą do remontu skorodowanych i wyeksploatowanych krajowych wagonów serii 105N i 805N. Tuż za Duewagami plasują się wiedeńskie tramwaje SGP i Lohner, eksploatowane przede wszystkim w Krakowie.
Ostatnią grupą taboru liczącą blisko 100 jednostek, są używane tramwaje 8-osiowe z członem niskopodłogowym, eksploatowane w Gdańsku, Krakowie i Łodzi. W liczbie tej uwzględniono też krakowskie tramwaje EU8N.
Po grupie kolejnych mniej licznych typów, statystykę zamykają niskopodłogowe tramwaje, których poszczególne modele są z reguły obecne tylko w jednym mieście.
W statystyce nie uwzględniono niewprowadzonych jeszcze do ruchu śląskich Twistów.
Kto ma najwięcej, a kto najmniej tramwajów?
Poniżej przedstawiono liczbę tramwajów w polskich miastach, począwszy od miasta z największą liczbą tramwajów.
Nr
Miasto
Liczba tramwajów
1
Warszawa
763
2
Łódź
494
3
Kraków
422
4
Wrocław
376
5
GOP
350
6
Poznań
322
7
Szczecin
225
8
Gdańsk
150
9
Bydgoszcz
118
10
Toruń
55
11
Częstochowa
53
12
Gorzów Wlkp.
37
13
Grudziądz
29
14
Elbląg
26
 
7 spośród systemów tramwajowych dysponuje ponad 200 tramwajami, a 6 systemów jest obsługiwanych przez mniej niż 60 tramwajów. Warszawę dzieliłby od innych miast jeszcze większy dystans, gdyby nie duża liczba wagonów przegubowych, które zastąpiły tramwaje 105Na. Podobna sytuacja ma miejsce w wypadku Gdańska.
Zestawienie jest bardzo rozległe dlatego wszelkie uwagi odnośnie szczegółów są mile widziane.

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif”}