Lekkie metro i metrobus dla Krakowa?
Najkorzystniejsza dla rozwoju transportu zbiorowego wKrakowie byłaby budowa lekkiego metra i uruchomienie metrobusu albo rozwójlinii krakowskiego szybkiego tramwaju – wskazali specjaliści w opracowaniu,które w środę przedstawiono radzie miasta.
Odpowiedzialny za inwestycje wiceprezydent Krakowa TadeuszTrzmiel mówił, że miasto zleci ekspertyzę, czy przyjęte w opracowaniu założeniai wskazane warianty są prawidłowe. Jeżeli na podstawie tego koreferatuwybierzemy jeden ostateczny wariant rozwoju transportu, wtedy zlecimy studiumwykonalności tej inwestycji, uwzględniające już szczegóły: technologie, warunkihydrotechniczne, możliwości budowy tunelu, wymogi konserwatorskie. Wtedybędziemy wiedzieli, czy wybrany wariant jest możliwy do realizacji i za jakie pieniądze”- mówił Trzmiel.
Wiceprezydent dodał, że chciałby aby w marcu zlecona zostałaekspertyza, a na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku studiumwykonalności, ale jak zaznaczył koszt tego dokumentu to kilkanaście milionówzłotych i miasto musiałoby uzyskać wsparcie z zewnątrz na jego przygotowanie.Prowadzone będą także konsultacje społeczne.
„Studium rozwoju systemu transportu miasta Krakowa, wtym budowy metra” zostało przygotowane przez poznańskie Biuro InżynieriiTransportu. Nie obejmowało ono kwestii technicznych. Specjaliści wskazali wnim, że najlepsza dla Krakowa byłaby budowa jednej 15-kilometrowej liniilekkiego metra ze wschodu na zachód (od ul. Igołomskiej przez centrum doBronowic) oraz uruchomienie dwóch linii metrobusu (Bus Rapid Transit czyliautobusu o dużej pojemności, który porusza się niezależnie od ruchusamochodowego np. wydzielonymi pasami): z Wieliczki do Dworca Głównego wKrakowie oraz z Borku Fałęckiego do Czyżyn. Ten wariant byłby uzupełnionyrozwojem nowych i modernizacją istniejących tras tramwajowych.
Drugie zaproponowane rozwiązanie to rozbudowa krakowskiegoszybkiego tramwaju, który przez centrum miasta poruszałby się w tunelu: odRonda Grzegórzeckiego pod Rynkiem do ul. Szewskiej.
„Nieefektywna jest budowa w Krakowa kosztownychsystemów metra. Jeśli już decydujemy się na budowę metra, to powinno być onetanie. W jak największym stopniu powinniśmy wykorzystać nowoczesne rozwiązaniaautomatyczne i poprowadzić metro niekoniecznie pod ziemią, ale odcinkami nawiaduktach i na powierzchni, zapewniając cały czas bezkolizyjność jegofunkcjonowania” – mówił prezentując opracowanie radnym, jego autor JacekThiem.
Jak podkreślił istotna, m.in. ze względu na koszty, jestmożliwość podzielenia budowy metra na etapy oraz budowanie go w formule”premetra” , co oznacza, że można wybudować tunel pod Starym Miastem,w którym początkowo będzie jeździł tramwaj, co spowoduje istotne przyśpieszenietransportu zbiorowego, a docelowo budowane będą kolejne odcinki przeznaczonedla lekkiego metra.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według specjalistów, jeśli władze miasta chcą rozwiązaćproblemy komunikacyjne, to w centrum Krakowa miasta powinien powstać tunel.
Specjaliści podkreślili także, że dla uzyskania zamierzonychefektów m.in. przyśpieszenia podróży ważny będzie nie tylko rozwój siecitransportu zbiorowego, ale też polityka stosowna wobec transportusamochodowego, czyli to, czy nadal ograniczony będzie ruch samochodowy wcentrum, czy będzie rozwijana sieć wypożyczalni rowerów miejskich, parkingówpark and ride oraz zachowania takie jak carpooling.
„Duży potencjał tkwi w usprawnieniu istniejącegotransportu tramwajowego. Trzeba wykonać drobne przebudowy, modernizacje,przystosować sygnalizację świetlną, by uzyskać przyśpieszenie tramwajów” -dodał Thiem.
„