W związku z planami rozbudowy i modernizacji trasy tramwajowej w relacji Wschód-Zachód Retkinia-Widzew (Olechów) mieszkańcy Łodzi mogą wypowiedzieć się, który przebieg (wariant) tej trasy jest ich zdaniem najlepszy. Po uwzględnieniu opinii i wniosków od mieszkańców jeszcze w tym roku będzie przygotowana dokumntacja projektowa dla wybranego wariantu przebiegu trasy. Wnioski i uwagi można przesyłać drogą elektroniczną na adres: [email protected] osobiście składać w siedzibie ZDiT przy ul. Piotrkowskiej 175, III p. do 13 lutego 2012 r. Poniżej prezentujemy porównanie czterech proponowanych przez ZDiT wariantów przebiegu linii W-Z.
Wariant W0 Bezinwestycyjny
Wariant W1 Podstawowy
Wariant W2 Północny
Wariant W3 Przez Osiedle
Wariant W4 Puszkina-Przybyszewskiego
Długość trasy (km)
12,6
17,30
20
17,3
17,3
Długość nowej trasy tramwajowej (km)
Nie
4,1
7,4
5,55
4,86
Budynki do rozbiórki
Nie
Tak -1
Tak- wiele
Tak –kilka
Tak -1
Konieczność pozyskania gruntów
Nie
Nie
Tak
Tak
Tak
Torowisko tramwajowe w jezdni(km)
Jedynie przejazdy przez skrzyżowania
Przejazdy przez skrzyżowania oraz torowisko w ul. Piotrkowskiej od ul. Żwirki do ul. Piłsudskiego
Wspólne torowisko na długości około 0,7km dla pojazdów samochodowych oraz tramwajów.
Przejazdy przez skrzyżowania oraz torowisko w ul. Piotrkowskiej od ul. Żwirki do ul. Piłsudskiego
Przejazdy przez skrzyżowania oraz torowisko w ul. Piotrkowskiej od ul. Żwirki do ul. Piłsudskiego
Zalety:
●niski koszt realizacji w stosunku do pozostałych wariantów,
●poprawa dostepności transportu publicznego do centrum miasta,
●usprawnienie transportu tramwajowego w rejonie Dworca Łódź Fabryczna i Nowego Centrum Łodzi
●poprawa dostepności transportu publicznego do centrum miasta,
●poprawa dostepności transportu publicznego do centrum miasta,
●budowa Centrum przesiadkowego dla linii W-Z/P-P w rejonie 'Centralu’ na odcinku ul. Piłsudskiego pomiędzu ul. Kościuszki i ul. Piotrkowską.
●budowa Centrum przesiadkowego dla linii W-Z/P-P w rejonie 'Centralu’ na odcinku ul. Piłsudskiego pomiędzu ul. Kościuszki i ul. Piotrkowską.
●budowa Centrum przesiadkowego dla linii W-Z/P-P w rejonie 'Centralu’ na odcinku ul. Piłsudskiego pomiędzu ul. Kościuszki i ul. Piotrkowską.
●przebudowa i budowa zintegrowanych przystanków tramwajowo-autobusowych oraz 3 Centrów przesiadkowych,
●przebudowa i budowa zintegrowanych przystanków tramwajowo-autobusowych oraz 2 Centrów w rejonie Dw. Łódź Kaliska i Stadionu Widzewa,
●przebudowa i budowa zintegrowanych przystanków tramwajowo-autobusowych oraz 3 Centrów przesiadkowych,
●przebudowa i budowa zintegrowanych przystanków tramwajowo-autobusowych oraz 3 Centrów przesiadkowych,
●dostosowanie istniejącej infrastruktury dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej,
●dostosowanie istniejącej części infrastruktury dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej,
●dostosowanie istniejącej infrastruktury dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej,
●dostosowanie istniejącej infrastruktury dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej,
●oddanie do użytku systemu informacji przystankowej zmiennej treści
●oddanie do użytku systemu informacji przystankowej zmiennej treści
●oddanie do użytku systemu informacji przystankowej zmiennej treści
●oddanie do użytku systemu informacji przystankowej zmiennej treści
●budowa systemu informacji pasażerskiej SDiP
●budowa systemu informacji pasażerskiej SDiP
●budowa systemu informacji pasażerskiej SDiP
●budowa systemu informacji pasażerskiej SDiP
●przebudowa i budowa sygnalizacji świetlnych umożliwiających wprowadzenie Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem,
●przebudowa i budowa części sygnalizacji świetlnych umożliwiających wprowadzenie Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem,
●przebudowa i budowa sygnalizacji świetlnych umożliwiających wprowadzenie Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem,
●przebudowa i budowa sygnalizacji świetlnych umożliwiających wprowadzenie Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem,
●znacze skrócenie czasu przejazdu ze wsch.-zach. z dodatkowym połączeniem Osiedli Olechów-Janów,
●ok. 1,74 km torowiska wydzielonego z możliwością ruchu autobusowego,
●znacze skrócenie czasu przejazdu ze wsch.-zach. z dodatkowym połączeniem Osiedli Olechów-Janów,
●znacze skrócenie czasu przejazdu ze wsch.-zach. z dodatkowym połączeniem Osiedli Olechów-Janów,
●znaczne ograniczenie ilości linii autobusowych,
●znaczne ograniczenie ilości linii autobusowych,
●znaczne ograniczenie ilości linii autobusowych,
●ok. 1,7 km torowiska wydzielonego z możliwością ruchu autobusowego,
●ok. 1,7 km torowiska wydzielonego z możliwością ruchu autobusowego,
●ok. 1,7 km torowiska wydzielonego z możliwością ruchu autobusowego,
●budowa systemu informacji pasażerskiej SDiP
●ok. 2,5 km odcinki umożliwające poruszanie się po nich pojazdów uprzywilejowanych
●ok. 2,5 km odcinki umożliwające poruszanie się po nich pojazdów uprzywilejowanych
●przebudowa i budowa sygnalizacji świetlnych umożliwiających wprowadzenie Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem,
●znacze skrócenie czasu przejazdu ze wsch.-zach. z dodatkowym połączeniem Osiedli Olechów-Janów,
●znaczne ograniczenie ilości linii autobusowych,
●ok. 1,7 km torowiska wydzielonego z możliwością ruchu autobusowego,
Wady
●konieczność wykonania kapitalnego remontu torowisk na całej trasie,
●koszt realizacji przedsięwzięcia,
●największy koszt realizacji przedsięwzięcia,
●znaczny koszt realizacji przedsięwzięcia-wyższy niż W1,
●znaczny koszt realizacji przedsięwzięcia-wyższy niż W1,
●znaczne koszty utrzymania torowiska,
●znaczna część przestanków na ul. Mickiewicza i al.Piłsudakiego nie zostanie zmodernizowana,
●konieczność poszerzenia psa drogowego i pozyskania znacznej ilości gruntów,
●konieczność poszerzenia psa drogowego i pozyskania znacznej ilości gruntów,
●brak dostosowania istniejącej infrastruktury dla osób o ograniczonej sprawności,
●znaczna część sygnalizacji świetlnych w ciągu ul.Mickiewcza-Piłsudskiego nie zostanie zmodernizowana,
●konieczność wyburzeń pawilonów handlowych i likwidacji miejsc parkingowych na Osiedlu Chrobrego
●znaczna odległość nowego torowiska ul. Przybyszewskiego od zabudowy-nawet do 200m
●długi czas przejazdu trasy – 41 min /niska atrakcyjność komunikacji miejskiej/
●realizacja fragmentu trasy uzależnina od postępów rozbudowy Centrum Łodzi,
●znaczna odległość nowego torowiska w ul. Augustów i ul. Przybyszewskiego od zabudowy-nawet do 200m
●wydłużenie czasu przejazdu w stosunku do W1
●kiepska przepustowość trasy, znaczne natężenie ruchu,
●znaczne wydłużenie trasy w stosunku do wariantu podstawowego
●wydłużenie czasu przejazdu w stosunku do W1
●brak możliwości dostosowania syganlizacji świetlnej dla potrzeb tramwaju,
●brak możliwości budowy zintegowanych przystanków tramwajowo-autobusowych w zabudowie śródmiejskiej, (węzeł przesiadkowy W-Z/
●brak możliwości przesiadek między przystankami autobusowymi i tramwajowymi,
●brak możliwości optymalnego powiązania z trasą ŁTRu.
●brak połączenia tramwajowego między Osiedlem Retkinia a Osiedlami Janów i Olechów
●bardzo zły stan techniczny infrastruktury powodujący zły odbiór społeczny.
Koszt realizacji (mln. zł)
116,12
623,64
808,51
667,82
662,82
Wskaźniki ekonomiczne:
ENPV (tys)
750 921,20
455 236,26
346 901,78
270 828,36
ERR
27,34%
12,73%
15,28%
13,68%
B/C
2,40
1,54
1,63
1,50
Jak łatwo zauważyć najwięcej wad ma projekt podstawowy i właśnie z tego powodu wydaje się być rekomendowany mieszkańcom Łodzi, chociaż niczego nie przesądzajmy. Najtańszy jest przecież Wariant 0. Wszystko w rękach mieszkańców. To właśnie wybrany przez nich wariant zostanie przedstawiony do dalszych analiz a wreszcie realizacji. Budowa linii W-Z ma się rozpocząć na przełomie 2012 i 2013 roku i toczyć się będzie razem z budową dworca Łódź Fabryczna. A zatem jeszcze raz wszystkie warianty, tym razem wg przebiegu ulicami Łodzi: