Kto wykona węzeł zastępujący pętlę tramwajową Zawodzie?
Najlepszą ofertę wprzetargu na budowę centrum przesiadkowego Zawodzie wybrał już samorządKatowic. To druga z planowanych czterech inwestycji obecnego etapu budowyKatowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.
Węzeł, który zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową wdzielnicy Zawodzie, ma służyć przede wszystkim przesiadkom z autobusów isamochodów docierających do Katowic od wschodu – na liczne linie tramwajowekursujące stamtąd m.in. do centrum miasta. Poza infrastrukturą komunikacjipublicznej m.in. w pobliżu zaplanowano jednopoziomowy parking na 275samochodów.
Jak wynika z informacji na stronach zamówień publicznychkatowickiego magistratu, w przetargu na budowę centrum przesiadkowego wZawodziu (przy budżecie zamawiającego 79 mln zł brutto) za najkorzystniejsząofertę uznano złożoną przez konsorcjum firm NDI i Balzola (z ceną 61,4 mln złbrutto). Konsorcjum to w ostatnich latach m.in. przebudowało katowicki rynek.
Wśród kryteriów wyboru wykonawcy tej inwestycji katowickisamorząd przewidział cenę (60 proc.) oraz doświadczenie osób wyznaczonych dorealizacji zamówienia (40 proc.). W przetargu spłynęło osiem ofert.
Węzeł w Zawodziu jest drugą spośród czterech realizowanychobecnie w Katowicach inwestycji tego typu. Dotąd rozpoczęły się prace nadcentrum przesiadkowym w Ligocie, otwarto już oferty w przetargu na inwestycję wBrynowie, a do końca lipca ma zostać ogłoszony przetarg dla węzła Sądowa wcentrum miasta.
W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóchwęzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową:Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnymzasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowejdzielnicy o tej nazwie ma z kolei łączyć komunikację miejską z koleją.
W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata2018-2020, powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice iPodlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej liniitramwajowej. Ostatnio węzły te były już projektowane.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będziewspółfinansowany funduszami europejskimi z dwóch źródeł. We wrześniu ub. rokuzarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj.Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota.
Środki ZIT – w zamierzeniu katowickiego samorządu – mająrównież wesprzeć budowę węzłów Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.
Projekt dotyczący węzła Sądowa został natomiast zgłoszony doProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (w tzw. komponenciePOIiŚ_TRA – komplementarnym do ZIT).
Według informacji podawanych przez miasto, wraz zogłaszaniem dotychczasowych przetargów, koszt budowy węzła Zawodzie oszacowanona 64,2 mln zł, węzła w Brynowie na ponad 66,6 mln zł, natomiast węzeł wLigocie ma powstać kosztem ok. 14 mln zł (zawarta już umowa z firmą Skanskaopiewa na 9 mln zł).
„