Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Krakowskie przetargi tramwajowe

infotram
25.02.2006 16:16
Od pewnego czasu ze wszystkimi krakowskimi przetargami i wydarzeniami tramwajowymi wiąże się określenie „szybki tramwaj”. To właśnie wokół niego kręci się obecnie inwestycyjna karuzela. Nowe pojazdy i realizacja II etapu trasy –to zadania priorytetowe MPK Kraków. W niniejszym artykule chcielibyśmy przybliżyć nieco te zagadnienia.     
 
Pierwszy krakowski niskpodłogowiec. (foto:Michał Smajdor)
Krakowska trasa szybkiego tramwaju
 
Historia krakowskiego szybkiego tramwaju sięga roku 1995. Wówczas to powołana została jednoosobowa spółka Gminy Kraków –Agencja Rozwoju Miasta, która miała wspierać i sprawować nadzór nad inwestycjami w tym również nad interesującą nas budową trasy szybkiego tramwaju. Od 1996 roku realizowany jest Krakowski Projekt Komunikacji Miejskiej, którego celem jest usprawnienie komunikacji publicznej w centrum miasta.
Budowa trasy szybkiego tramwaju w Krakowie, która ma mieć blisko 12 km, została podzielona na etapy. Pierwszy z nich, odcinek Kurdwanów –Bieżanowska zakończony został w roku 1999. Koszt wybudowania tej części trasy to 52 milionów złotych. Za realizację inwestycji odpowiedzialna była firma Ergopol. Obecnie trwają, a raczej trwać powinny –problemem jest bowiem wyłonienie wykonawcy, prace nad drugim odcinkiem trasy –Pętla Kamienna – Rondo Grzegórzeckie. Wstrzymanie robót wymusiły problemy z wykonawcą –firmą Guris, która miała przebudować rondo Mogilskie oraz wykonać tunel tramwajowy. Miała, ponieważ zrealizowała tylko jego fragment. W ponownie ogłoszonym przetargu na wykonanie tych robót wystartowało jedynie konsorcjum Budimex-Dromex. W związku z tym, korzystając ze swego rodzaju uprzywilejowanej pozycji, firma ostro negocjuje z miastem warunki finansowe. Wielce prawdopodobne, choć wcale nie można przesądzać o tym na 100%, jest odrzucenie propozycji konsorcjum. Jeżeli dodamy do tego działania Agencji Rozwoju Miasta, która domaga się zgody na negocjacje z Budimexem od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju otrzymamy obecny obraz rozwoju trasy szybkiego tramwaju. W ubiegłym tygodniu Prezydent miasta –Jacek Majchrowski powołał zespół do spraw szybkiego tramwaju. Jego zadanie polega na wynegocjowaniu ugody pomiędzy stronami: miastem i Budimexem. Warto zatem, mając nadzieję na rychłe zakończenie sporów związanych z budową przybliżyć nieco, jak ma wyglądać II etap inwestycji. W planach założono wybudowanie podziemnego tunelu na odcinku rondo Mogilskie –Dworzec Główny, w którym znalazłyby się trzy przystanki: Politechnika, KNK i rondo Mogilskie. Ponadto planowane jest powstanie nowej pętli na końcu linii do Krowodrzy. Aby ruch na trasie szybkiego tramwaju funkcjonował sprawnie i bezkolizyjnie konieczne jest zainstalowanie zintegrowanego systemu zarządzania sygnalizacją świetlną w mieście, który ma być gotowy w 2007 roku. Dzięki jego zastosowaniu tramwaj zyska pozycję uprzywilejowaną, co będzie przekładać się na zwiększenie średniej prędkości do 20 km/h (obecnie 14 km/h).
 
Wraz z zakończeniem pierwszego etapu trasy zakupione zostały nowe tramwaje –Bombardier NGT6 i NGT6/2. (foto: Michał Smajdor)
Krakowski szybki tramwaj w liczbach
 
I etap: Kurdwanów pętla –ul. Wielicka, budowa: 1997 r. –1999 r., koszt ponad 50 milionów złotych;
II etap: Rondo Grzegórzeckie –pętla Kamienna, planowane zakończenie robót –rok 2007;
Przewidywana długość trasy: 11,8 km;
Przewidywana długość podziemnego tunelu –1,4 km; 
 
Wyniki ostatniego przetargu potwierdzają fakt, iż Bombardiery na stałe wpiszą się w obraz Krakowa. (foto: Michał Smajdor)
Plany na przyszłość
 
Powyżej omówiony odcinek to tylko niewielki fragment trasy krakowskiego szybkiego tramwaju. W planach, wybiegających daleko w przyszłość, układ sieci krakowskiego szybkiego tramwaju opierać się ma na trzech osiach:
  • północ –południe –Krowodrza Górka –Kurdwanów;
  • wschód –zachód –Kombinat –os. Widok;
  • południowy zachód –północny wschód –Czerwone Maki –Katowice
Jak wspomnieliśmy powyżej są to plany na przyszłość, których zrealizowanie wymaga znacznych nakładów finansowych, jak również powstania i zmodernizowania wielu kilometrów torów tramwajowych.
Kolejne Bombardiery pojawią się w Krakowie w 2007 roku. (foto: Michał Smajdor)
 
Tabor –to co jeździ i to co jeździć będzie trasą szybkiego tramwaju
 
Wraz z zakończeniem pierwszego etapu trasy zakupione zostały nowe tramwaje –Bombardier NGT6 i NGT6/2. Obecnie po Krakowie jeździ 26 takich pojazdów. Do stolicy Małopolski dotarły one w latach 1999-2003. W kwietniu 2005 roku MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę 24 kolejnych, niskopodłogowych tramwajów. Zgodnie ze specyfikacją przetargową miały to być trójczłonowe pojazdy, o długości od 26 do 32 m. Jedyną ważną ofertę złożył Bombardier, a raczej niemiecko –polskie konsorcjum firm Bombardier, Vosslo Kiep i Solaris i to właśnie ono dostarczy wagony dla MPK. Jak już informowaliśmy na łamach portalu InfoBus, środki na zakup tychże pojazdów (170 milionów zł –około 6,8 mln zł za jeden wagon) pochodzą z kredytu EBOiR oraz dotacji unijnej. Pojawienie się kolejnych pojazdów niskopodłogowych w Krakowie jest ściśle związane z budową trasy szybkiego tramwaju, toteż zostaną one dostarczone do stolicy Małopolski w 2007 roku i zaczną kursować po nowo-wybudowanych, bądź przebudowanych torowiskach.   
 
NGT6 w liczbach:
 
Lata produkcji: 1999-2003
Pojemność: 182, w tym 74 miejsc siedzących
Niska podłoga: 65% powierzchni
V max: 80km/h
Długość: 26000 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 3455 mm
 
NGT6/2 z drugiej dostawy. (foto: Michał Smajdor)
Przebudowa ul. Lubicz
 

Ostatnim przetargiem, ogłoszonym przez MPK Kraków jest ten na przebudowę ul. Lubicz, wraz z realizacją wydzielonego pasa tramwajowo-autobusowego, przebudowę ul. Rakowickiej wraz z pętlą tramwajową oraz remont murów oporowych przy ul. Lubicz w Krakowie z 16 lutego 2006 roku. Oferty można składać do dnia 20 marca b.r. Wygra ta firma, która za wykonanie wskazanych robót zaproponuje najniższą cenę.