Krakowskie przetargi tramwajowe
Od pewnego czasu ze wszystkimi krakowskimi przetargami i wydarzeniami tramwajowymi wiąże się określenie „szybki tramwaj”. To właśnie wokół niego kręci się obecnie inwestycyjna karuzela. Nowe pojazdy i realizacja II etapu trasy –to zadania priorytetowe MPK Kraków. W niniejszym artykule chcielibyśmy przybliżyć nieco te zagadnienia.
Krakowska trasa szybkiego tramwaju
Historia krakowskiego szybkiego tramwaju sięga roku 1995. Wówczas to powołana została jednoosobowa spółka Gminy Kraków –Agencja Rozwoju Miasta, która miała wspierać i sprawować nadzór nad inwestycjami w tym również nad interesującą nas budową trasy szybkiego tramwaju. Od 1996 roku realizowany jest Krakowski Projekt Komunikacji Miejskiej, którego celem jest usprawnienie komunikacji publicznej w centrum miasta.
Budowa trasy szybkiego tramwaju w Krakowie, która ma mieć blisko 12 km, została podzielona na etapy. Pierwszy z nich, odcinek Kurdwanów –Bieżanowska zakończony został w roku 1999. Koszt wybudowania tej części trasy to 52 milionów złotych. Za realizację inwestycji odpowiedzialna była firma Ergopol. Obecnie trwają, a raczej trwać powinny –problemem jest bowiem wyłonienie wykonawcy, prace nad drugim odcinkiem trasy –Pętla Kamienna – Rondo Grzegórzeckie. Wstrzymanie robót wymusiły problemy z wykonawcą –firmą Guris, która miała przebudować rondo Mogilskie oraz wykonać tunel tramwajowy. Miała, ponieważ zrealizowała tylko jego fragment. W ponownie ogłoszonym przetargu na wykonanie tych robót wystartowało jedynie konsorcjum Budimex-Dromex. W związku z tym, korzystając ze swego rodzaju uprzywilejowanej pozycji, firma ostro negocjuje z miastem warunki finansowe. Wielce prawdopodobne, choć wcale nie można przesądzać o tym na 100%, jest odrzucenie propozycji konsorcjum. Jeżeli dodamy do tego działania Agencji Rozwoju Miasta, która domaga się zgody na negocjacje z Budimexem od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju otrzymamy obecny obraz rozwoju trasy szybkiego tramwaju. W ubiegłym tygodniu Prezydent miasta –Jacek Majchrowski powołał zespół do spraw szybkiego tramwaju. Jego zadanie polega na wynegocjowaniu ugody pomiędzy stronami: miastem i Budimexem. Warto zatem, mając nadzieję na rychłe zakończenie sporów związanych z budową przybliżyć nieco, jak ma wyglądać II etap inwestycji. W planach założono wybudowanie podziemnego tunelu na odcinku rondo Mogilskie –Dworzec Główny, w którym znalazłyby się trzy przystanki: Politechnika, KNK i rondo Mogilskie. Ponadto planowane jest powstanie nowej pętli na końcu linii do Krowodrzy. Aby ruch na trasie szybkiego tramwaju funkcjonował sprawnie i bezkolizyjnie konieczne jest zainstalowanie zintegrowanego systemu zarządzania sygnalizacją świetlną w mieście, który ma być gotowy w 2007 roku. Dzięki jego zastosowaniu tramwaj zyska pozycję uprzywilejowaną, co będzie przekładać się na zwiększenie średniej prędkości do 20 km/h (obecnie 14 km/h).
Krakowski szybki tramwaj w liczbach
I etap: Kurdwanów pętla –ul. Wielicka, budowa: 1997 r. –1999 r., koszt ponad 50 milionów złotych;
II etap: Rondo Grzegórzeckie –pętla Kamienna, planowane zakończenie robót –rok 2007;
Przewidywana długość trasy: 11,8 km;
Przewidywana długość podziemnego tunelu –1,4 km;
Plany na przyszłość
Powyżej omówiony odcinek to tylko niewielki fragment trasy krakowskiego szybkiego tramwaju. W planach, wybiegających daleko w przyszłość, układ sieci krakowskiego szybkiego tramwaju opierać się ma na trzech osiach:
- północ –południe –Krowodrza Górka –Kurdwanów;
- wschód –zachód –Kombinat –os. Widok;
- południowy zachód –północny wschód –Czerwone Maki –Katowice
Jak wspomnieliśmy powyżej są to plany na przyszłość, których zrealizowanie wymaga znacznych nakładów finansowych, jak również powstania i zmodernizowania wielu kilometrów torów tramwajowych.
Tabor –to co jeździ i to co jeździć będzie trasą szybkiego tramwaju
Wraz z zakończeniem pierwszego etapu trasy zakupione zostały nowe tramwaje –Bombardier NGT6 i NGT6/2. Obecnie po Krakowie jeździ 26 takich pojazdów. Do stolicy Małopolski dotarły one w latach 1999-2003. W kwietniu 2005 roku MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę 24 kolejnych, niskopodłogowych tramwajów. Zgodnie ze specyfikacją przetargową miały to być trójczłonowe pojazdy, o długości od 26 do 32 m. Jedyną ważną ofertę złożył Bombardier, a raczej niemiecko –polskie konsorcjum firm Bombardier, Vosslo Kiep i Solaris i to właśnie ono dostarczy wagony dla MPK. Jak już informowaliśmy na łamach portalu InfoBus, środki na zakup tychże pojazdów (170 milionów zł –około 6,8 mln zł za jeden wagon) pochodzą z kredytu EBOiR oraz dotacji unijnej. Pojawienie się kolejnych pojazdów niskopodłogowych w Krakowie jest ściśle związane z budową trasy szybkiego tramwaju, toteż zostaną one dostarczone do stolicy Małopolski w 2007 roku i zaczną kursować po nowo-wybudowanych, bądź przebudowanych torowiskach.
NGT6 w liczbach:
Lata produkcji: 1999-2003
Pojemność: 182, w tym 74 miejsc siedzących
Niska podłoga: 65% powierzchni
V max: 80km/h
Długość: 26000 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 3455 mm
Przebudowa ul. Lubicz
Ostatnim przetargiem, ogłoszonym przez MPK Kraków jest ten na przebudowę ul. Lubicz, wraz z realizacją wydzielonego pasa tramwajowo-autobusowego, przebudowę ul. Rakowickiej wraz z pętlą tramwajową oraz remont murów oporowych przy ul. Lubicz w Krakowie z 16 lutego 2006 roku. Oferty można składać do dnia 20 marca b.r. Wygra ta firma, która za wykonanie wskazanych robót zaproponuje najniższą cenę.