Krakowskie Czerwone Maki otwarte
infotram
16.11.2012 14:07
Krakowskie Czerwone Maki otwarte
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski otworzył jedną z największych komunikacyjnych inwestycji krakowskich w ostatnich latach. Aż cztery linie tramwajowe będą obsługiwały osiedla mieszkaniowe w rejonie Ruczaju oraz Kampus UJ w Pychowicach – 11, 18, 23 i 52 to ich numery. Po dwóch latach intensywnych robót, południowo-zachodnia część Krakowa zyskała szybkie połączenie z centrum Krakowa i innymi dzielnicami. To nie wszystko, bowiem przy pętli dla autobusów i tramwajów Czerwone Maki, na kierowców czeka pierwszy w naszym mieście parking działający w systemie Park&Ride–powiedział Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Z nowych połączeń tramwajowych mieszkańcy Ruczaju oraz studenci Kampusu UJ i pracownicy firm branży IT, zlokalizowanych w strefie Pychowice będą mogli korzystać od soboty, 17 października. „Jedenastką’ dojedziemy do Małego Płaszowa po trasie Kapelanka –Dietla –Kotlarska –Lipska. „Osiemnastka’ połączy pętlę Czerwone Maki z Krowodrzą Górka ulicami:Kapelanka – Dietla – Stradomska – Franciszkańska – Podwale – Dunajewskiego – Długa – Prądnicka. Z kolei linia 23 będzie kursować do Nowego Bieżanowa po trasie: Brożka – Wadowicka – Limanowskiego – Wielicka –Teligi. Z Ruczaju dojedziemy też do Nowej Huty. To połączenie zapewni tramwaj 52, kursujący do os. Piastów po trasie: Kapelanka – Dietla – Starowiślna – Westerplatte – Lubicz – Mogilska – Bieńczycka –Andersa.Jeśli do tych czterech tramwajów dodać dwie linie autobusowe –116 (Czerwone Maki –os. Kliny) i 194 (Czerwone Maki –Krowodrza Górka) – ta część Krakowa stanie się jednym z lepiej skomunikowanych rejonów peryferyjnych w naszym mieście.
Dziś nie ma szybszego i wygodniejszego środka transportu niż tramwaj, poprowadzony wydzielonym torowiskiem, jeżdżący przez skrzyżowania, na których ma on priorytet’ –zaznaczył Prezydent Krakowa. Wyraził przekonanie, że po 17 listopada ten rejon Krakowa przestanie się kojarzyć głównie z korkami i wypełnionymi po brzegi autobusami. „Ruczaj zyska głęboki komunikacyjny oddech, a ta część miasta będzie jednym z lepiej skomunikowanych rejonów Krakowa –przekonywał podczas otwarcia Jacek Majchrowski.
Z tramwajów dojeżdżających do pętli Czerwone Maki będą mogli korzystać także mieszkańcy zachodnich rejonów aglomeracji krakowskiej, choćby niedalekiej Skawiny. Koło pętli znajdować się będzie bowiem terminal autobusowy, na którym zakończą trasę linie aglomeracyjne 203, 213, 223, 244, 253 i 263. Co więcej, koło terminala autobusowego i pętli tramwajowej działać będzie pierwszy w Krakowie parking, działający w systemie Park &Ride. Na kierowców z podkrakowskich miejscowości, którzy zechcą w drodze do pracy lub szkoły zostawić samochód i przesiąść się do tramwaju lub autobusu czeka przy pętli Czerwone Maki niemal 200 miejsc. Do wiosny parking nie będzie mieć bezpośredniej kontroli dostępu, lecz kierowcy mogą spodziewać się kontroli podczas wyjazdu z obiektu. By bezpłatnie z niego skorzystać kierowca będzie musiał posiadać ważny bilet okresowy Komunikacji Miejskiej w Krakowie lub bilet do kasowania użyty w dniu parkowania. Doba parkingowa na pierwszym parkingu typu Parkuj i Jedź trwać będzie od 4:30 rano do 2:30 w nocy. Po tej godzinie pozostawione na parkingu pojazdy będą odholowywane.
Budowa linii tramwajowej do pętli Czerwone Maki to nie tylko realizacja torowiska. W ramach przedsięwzięcia przebudowano skrzyżowanie ulic Kapelanka, Brożka, Grota Roweckiego oraz poszerzono do czterech pasów ulicę Grota Roweckiego, od Brożka do ulicy Czerwone Maki. Częściowo, w trosce o komfort mieszkańców, zastosowano tu technologię tzw. cichego asfaltu. Zgodnie z wymogami ustawowymi, zamontowano też ekrany akustyczne. Warto wiedzieć, że na całym odcinku linia tramwajowa wykonana jest przy zastosowaniu technologii sprężysto-elastycznego zamocowania torowiska do podłoża wraz z układem warstw tłumiących energię.
Przypomnijmy, że budowa linii tramwajowej do pętli Czerwone Maki wraz z przebudową układu drogowego rozpoczęła się w listopadzie 2010. Przed rokiem, w grudniu 2011 roku do użytku oddano fragment torowiska do ul. Gronostajowej (na wysokości Kampusu UJ). Wartość inwestycji to ponad 182 mln zł, przy czym dofinansowanie z Funduszu Spójności to przeszło 52 mln zł. Inwestycja jest współfinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 zgodnie z działaniem 7.3 „Transport miejski w obszarach metropolitalnych’. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma ZUE SA.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022