Krakowski Bombardier NGT8

infotram
14.02.2013 18:14
MPK Kraków w 2009 r. ogłosiło przetarg na zakup 24 niskopodłogowych tramwajów, realizowany w ramach projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II”. Zwycięzcą dwuetapowego przetargu został w marcu 2010 r. Bombardier z modelem Flexity Classic NGT8.
Tramwaj NGT8 to niskopodłogowy, trójczłonowy, przegubowy pojazd osadzony na 4 dwuosiowych wózkach. Człony skrajne osadzone są na pojedynczych wózkach, a człon środkowy oparto na 2 wózkach.

1_760_760

Rozwinięcie oznaczenia NGT8 jest następujące: NiederflurGelenkTriebwagen mit 8 Achsen = niskopodłogowy przegubowy tramwaj (wagon napędzany) ośmioosiowy.
Tramwaj ma 32,8 m długości, o 6 metrów więcej niż dotychczas eksploatowane w Krakowie Bombardiery NGT6. Szerokość pojazdu to 2,4 m, wysokość –3,6 m. Pojemność wynosi 290 miejsc, w tym 77 siedzących. Przy normie 5 os/m2 na stojąco mieści się w pojeździe 147 osób (dla porównania, PESA 120Na w wersji warszawskiej ma 201 miejsc, w tym zaledwie 44 siedzące).
Ściana przednia ma zwężający się, wyoblony kształt, z wyraźnie zarysowanym czarnym pasem okien i świateł. Pośrodku czołowego modułu zamontowano stanowisko motorniczego. Ściany boczne są gładkie, pozbawione listew i rynienek. Nie zastosowano wcięcia pudła w dolnej części. Aparaturę elektryczną zabudowano na dachu pod osłoną dobrze wkomponowaną w bryłę nadwozia. Pantograf znajduje się na członie środkowym. Wózki przykryto osłonami tłumiącymi hałas.
Wózki napędowe wyprodukowano w zakładach Bombardiera w Siegen, są one analogiczne jak w poprzednich konstrukcjach. Zespoły jezdne wyposażono w dwustopniowe odsprężynowanie oraz wkładki gumowe w konstrukcji koła pomiędzy bosym kołem a obręczą. Pierwszy stopień odsprężynowania to elementy blokowe stalowo-gumowe. Drugi stopień odsprężynowania stanowią sprężyny śrubowe. Rozstaw osi w wózkach to 1,8 m. Średnica kół to 600 mm (zużytych –520 mm).
Napęd elektryczny i falowniki w technologii IGBT wykonała firma Vossloh Kiepe. Ten sam producent wykonał klimatyzatory. Pojazd posiada system przeciwpoślizgowy, eliminujący ślizganie się kół przy rozpędzaniu i hamowaniu. Samoprzewietrzalne silniki asynchroniczne prądu przemiennego wykonała firma Skoda. 4 silniki o mocy 105 kW każdy mają łączną moc ciągłą 420 kW (identyczna jak w PESA 120Na).

krakow_760

Zastosowano potrójny hamulec: elektrodynamiczny, silnikowy;tarczowy oraz szynowy, elektromagnetyczny.
Pojazd jest w 70% niskopodłogowy. Podwyższenia podłogi znajdują się w obrębie wózków napędowych w pierwszym i ostatnim członie. Wózki w członie środkowym są toczne.
Istotną zaletą tramwaju z punktu widzenia infrastruktury torowej jest osadzenie go na czterech wózkach przy długości 33 m. Tramwaj charakteryzuje się maksymalnym naciskiem na oś 7,8 t (w pełni ładowny pojazd), wobec 6,8 t w pustym (!) tramwaju PESA 120Na. Niski nacisk na oś skutkuje mniejszym zużyciem torowisk.
Minimalny promień łuku, po jakim może poruszać się tramwaj, to 18 metrów.
Tramwaj posiada 7 wejść, z czego większość przypada na człony skrajne. Człon środkowy posiada tylko jedno wejście. Podwójne wejścia mają szerokość 1300 mm, a pojedyncze –650 mm.
Przestrzeń pasażerską wykończono elementami z tworzyw sztucznych. We wnętrzu zamontowano fotele, które na wózkach tworzą układ 2+2. Posiadają one specjalną, krakowską tapicerkę z lajkonikiem, w kolorze granatowo-kremowym. W pojeździe zamontowano 2 automaty biletowe z opcją wyboru języka na wyświetlaczu. Podobną możliwość posiadają kasowniki. Komfort jazdy zapewnia klimatyzacja i nawiewowe ogrzewanie. Oświetlenie wnętrza zrealizowano punktowo w technologii LED.
Wysokość podłogi w wejściu to 300 mm, w przejściach –330 mm, a nad wózkiem napędowym –590 mm.
Pudła tramwajów wykonano w zakładach Bombardiera w Bautzen, a montaż końcowy miał miejsce w krakowskiej zajezdni Podgórze.
Tramwaje zaprezentowano 4 października 2012 r. Tramwaje z 2012 r. otrzymały numery 2051-2064 (14 szt.), a w styczniu 2013 r. dołączyły do nich 3 wozy o numerach 2064-2066. Do połowy 2013 r. dostarczone będą wszystkie 24 Bombardiery. Koszt jednego tramwaju to ok. 10 mln zł. 60% kosztów pokryła dotacja unijna. W wyniku zakupów połowa krakowskich tramwajów będzie posiadała niskopodłogowe wejścia.