Krakowska Trasa Łagiewnicka opóźnia się

infotram
04.02.2016 08:11

O 2 tygodnie krakowscy radni przesunęli dyskusję ws.powołania spółki Trasa Łagiewnicka, która ma zająć się budową blisko 4-kmarterii będącej fragmentem trzeciej obwodnicy miasta. Według władz miasta,jeśli spółka nie powstanie szybko, gmina straci szansę na dofinansowanie.

Trasa Łagiewnicka ma połączyć ulicę Grota-Roweckiego zwęzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie zablisko 1,28 mld zł 3,7 – kilometrowej arterii złożonej z dwóch jezdni z trzemapasami ruchu oraz torów tramwajowych.

Realizacją inwestycji ma się zająć powołana przez gminęspółka celowa.

To decyzja bardzo poważna. Jej konsekwencje mieszkańcyi przyjezdni będą odczuwali przez dziesięciolecia, pod względem korzystania ztej infrastruktury i następstw finansowych. Chcemy taką decyzję podjąć podebacie. Statut tej spółki otrzymaliśmy we wtorek wieczorem i sądzę, żeniewiele osób miało czas się z nim zapoznać, a w każdej sprawie diabeł tkwi wszczegółach” – mówił PAP przewodniczący klubu radnych PO Andrzej Hawranek,tłumacząc powody odłożenia decyzji.

Radni PiS są przeciwni budowie Trasy Łagiewnickiej wprojektowanej formie z powodów finansowych. „Moglibyśmy rozważyć jejpowstanie tylko w wariancie budowy nowej linii tramwajowej, na którą możnapozyskać 100 mln zł i to ma sens. Ale pchanie się w miliardową inwestycję możebyć katastrofą finansową dla miasta. Obciążamy przyszłe budżety gminy w bardzopoważny sposób” – mówił dziennikarzom przewodniczący klubu radnych PiSWłodzimierz Pietrus.

Przeciw powołaniu spółki i budowie trasy protestowali wśrodę także miejscy aktywiści, którzy uważają, że budowa Trasy Łagiewnickiej towstęp do budowy kolejnego odcinka III obwodnicy miasta – Trasy Pychowickiej, ata przechodząc tuż obok terenów zielonych doprowadzi do ich zniszczenia, możezagrozić m.in. Jaskini Wiślanej.

Radny Aleksander Miszalski mówił, że radni PO chcą zapoznaćsię z analizą transportową miasta, by dowiedzieć się, czy Trasa Łagiewnickajest najpilniejszą inwestycją i z jej projektowanym kształtem, a 15 lutego – nadwa dni przed podjęciem decyzji – chcą zorganizować debatę z udziałem ekspertówi wszystkich zainteresowanych stron, także protestujących. Choć upłynął terminskładania poprawek do uchwały o powołaniu spółki, według radnych za dwatygodnie będzie jeszcze możliwa jej zmiana.

Jak podkreślają władze miasta realizacja Trasy Łagiewnickiejjest kluczowa dla wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum Krakowa, w tym zbardzo obciążonych ruchem samochodowym Alei Trzech Wieszczów oraz poprawyjakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji szkodliwych substancji dośrodowiska.

Wybudowanie nowej trasy jest planowane w latach 2016-21. Bypokryć koszty inwestycji miasto chce współpracy ze spółką Polskie InwestycjeRozwojowe (PIR), które zabezpieczyłyby ok 300 mln zł, a reszta potrzebnej kwotyma pochodzić z kredytu bankowego, ze środków unijnych, jeśli chodzi o budowęlinii tramwajowej oraz z oszczędności przetargowych.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel przypomniał, że RadaMiasta Krakowa przyjęła w grudniu Wieloletnią Prognozę Finansową, w której zapisanośrodki na dokapitalizowanie spółki, powołanej do realizacji TrasyŁagiewnickiej. „Do końca czerwca mamy czas na podpisanie z PIR-em umowy naudział i dofinansowanie tego przedsięwzięcia, a do końca roku na złożeniewniosku o 100 mln zł z funduszy UE, ale warunkiem jest podpisanie umowy zwykonawcą w formule zaprojektuj i wybuduj. Każde przesunięcie czasowe stwarzazagrożenie dla wywiązania się z tych terminów i realizacji projektu” – mówiłTrzmiel.

Dodał, że władze miasta analizowały różne wariantyfinansowania budowy Trasy Łagiewnickiej i powołanie spółki komunalnej celowejokazało się najlepszym rozwiązaniem. Jak mówił, istniejące spółki np. AgencjaRozwoju Miasta nie może się podjąć prowadzenia takiej inwestycji, przedspłaceniem zaciągniętych wcześniej kredytów. „Dla mnie jedynymuzasadnieniem przesunięcia decyzji radnych jest to, że 17 lutego chceprzedstawić radnym studium wykonalności systemu transportowego, w tymmetra” – powiedział Trzmiel.

Zaznaczył, że realizacja Trasy Łagiewnickiej ma sens tylkowtedy, jeśli powstaną także dwa kolejne odcinki trzeciej obwodnicy miasta:Trasa Pychowicka i Trasa Zwierzyniecka. Trasa Łagiewnicka jest obecnienajlepiej przygotowana do realizacji: są już wszelkie wymagane decyzjeadministracyjne, wykupiono też działki i nieruchomości. Planuje się, że całaIII obwodnica byłaby zrealizowana do 2030 r.