Krakowska Linia Muzealna
Coraz większymi krokami zbliża się koniec wakacji, a wraz z nim nadciąga nieuchronnie kres turystycznych linii tramwajowych w roku 2006, obsługiwanych zabytkowymi wagonami. Mimo to warto przedstawić jeszcze jedno polskie miasto, w którym w każdą niedzielę można przejechać się historycznym pojazdem.
Po roku przerwy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych, już po raz czwarty, zapraszają na przejazd zabytkowymi tramwajami Krakowskiej Linii Muzealnej. Tym razem, ze względu na trwające na mieście remonty, zawieszone zostały linie 2 i 7, na których zabytki jeździły w poprzednich latach. Zdecydowano się więc na obsługę taborem zabytkowym dwóch brygad linii 18.
Linię obsługują wymiennie następujące tramwaje:
-skład SN2-87+PN2-520 z lat 30-tych XX wieku
-skład N-20+ND-538 z lat 50-tych XX wieku
-skład T4-127+B4-527 z lat 50-tych XX wieku
-wagon 102N-203 oraz 102Na-210 z przełomu lat 60-tych i 70-tych XX wieku
Najciekawszymi pojazdami, a zarazem niespotykanymi w innych polskich miastach są wagony: silnikowy typu SN2 oraz doczepny typu PN2. Zostały one wyprodukowane w Sanoku w latach 1938-1939 i jeździły po Krakowie do 1976 roku. Skład kursujący na Krakowskiej Linii Muzealnej został odbudowany przez krakowskie MPK na początku lat 90-tych XX wieku. Jest on odtworzony w wersji oryginalnej z pierwszych lat eksportu.
Wagony typu N oraz doczepne typu ND były eksponowane natomiast w wielu polskich miastach. Obecnie można je spotkać na turystycznych liniach chociażby w Warszawie czy Będzinie. Po Krakowie jeździły w latach 1949-1988. Skład kursujący na Krakowskiej Linii Muzealnej, wyprodukowany w latach 50-tych ubiegłego stulecia, jest złożony z wagonu silnikowego typu N (nr 20) w wersji zmodernizowanej w standardzie z lat 70-tych XX wieku oraz doczepy ND ( nr 538) w wersji oryginalnej z początku lat eksploatacji.
Wagon 102 N –203 odbudowano w roku 1994, by 3 lata później przekwalifikować go na zabytek. Uwagę zwraca jego pierwotne wyposażenie i dbałość o szczegóły: oryginalne siedzenia, informacje a także specjalny pulpit do sterowania drzwiami dla konduktora.
Następcami wagonów 102N są 102Na. W kilku polskich miastach eksploatuje się je liniowo do dnia dzisiejszego, w grodzie Kraka zdjęto je natomiast ze stanu w roku 1997. Jako pojazd historyczny zachowano najstarszy wagon tego typu w Polsce, który oznaczony jest nr 210.
W okresie od 25 czerwca do 27 sierpnia 2006 roku w każdą niedzielę dwie „zabytkowe”brygady kursują na trasie ŁAGIEWNIKI – Brożka – Kapelanka – Monte Cassino – Dietla – Św. Gertrudy – Dominikańska – Franciszkańska – Piłsudskiego – Al. 3 Maja – CICHY KĄCIK.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Opłata za przejazd jest zgodna z obowiązującą taryfą MPK S.A. w Krakowie. Każdy z pasażerów otrzymuje ulotkę informacyjną zawierającą ogólne informacje dotyczące linii: jej historię, trasę oraz rozkład linii. Mimo iż pojazdy historyczne wyjadą w tym roku na trasę jeszcze raz zachęcamy do przejażdżki. Więcej informacji na stronach internetowych: www.muzealna.zbiorkom.net oraz www.mpk.krakow.pl.
Rozkład jazdy:
Łagiewniki: 11:26, 12:26, 12:55, 13:55, 14:25, 15:25, 15:55, 16:55, 17:25, 18:17, 18:36, 19:38
Cichy Kącik: 11:41, 12:01, 13:01, 13:31, 14:31, 15:01, 16:01, 16:31, 17:31, 18:02, 19:07, 20:09