Krakowska droga odnowy taboru (2/2)

infotram
10.04.2013 23:05

W międzyczasie prowadzono w miarę możliwości zakupy fabrycznie nowych wagonów. Jeszcze w 2003 r. do taboru MPK dołączyło 12 szt. NGT6 z nieco zmodernizowanym układem wentylacji –niefortunne uchylne lufciki zastąpiono oknami przesuwnymi, a także dodano drzwi w ostatnim członie. W latach 2007-2008 dzięki pozyskanemu dofinansowaniu unijnemu do taboru MPK trafiły kolejne 24 Bombardiery. Tym razem wagony posiadały zmodyfikowany wygląd ściany czołowej, zaś boczne okna przesuwne były jeszcze większe.

W wyniku realizacji kolejnego projektu unijnego zakupiono następne 24 wagony, które wyróżniały się nowym designem pudła i wnętrza, poprawionym układem siedzeń oraz dłuższym środkowym członem. Niezmieniona została natomiast konstrukcja wózków.

tram2052_760

W ostatnim okresie podjęto próbę budowy nowego rodzaju konstrukcji, bazującej na istniejących wagonach 105Na. W Krakowie istnieje bowiem zapotrzebowanie na długie, 40-metrowe pojazdy, odpowiadające długością trójskładom 105Na (eksploatowanym zresztą nawet w weekendy). W Protramie we Wrocławiu zamówiono 5-członowy, 40-metrowy tramwaj 405N-Kr, który wyprodukowano w Protramie we Wrocławiu. W 2012 r. wagon dostarczono do Krakowa. Rozważana była produkcja serii takich pojazdów, jednakże projekt prawdopodobnie nie będzie realizowany, gdyż przyszłe środki finansowe zostaną przeznaczone na wkład własny do kolejnego tramwajowego projektu unijnego w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej.

405nkr_760

Na chwilę obecną w krakowskim taborze tramwajowym dominują używane, wiedeńskie wagony E1 w parze z dwu- i trójskładami z wagonów 105Na. O ile wagonów 105Na jest więcej liczbowo niż E1, to ich udział w jednostkach taborowych po uwzględnieniu łączeniu w składy jest porównywalny. Kolejną ważną grupę w taborze stanowią kupowane sukcesywnie nowe wagony Bombardiera, a najmniejsze grupy stanowią używane tramwaje N8S-NF, GT8S oraz modernizacje EU8N. Udział wagonów niskopodłogowych i częściowo niskopodłogowych wynosi 27%. Przy zastosowaniu podziału taboru na 3 kategorie: wagony używane wszystkich typów, wagony niskopodłogowe fabrycznie nowe i klasyczne składy 105Na, najliczniejszą grupą okazują się wagony używane.

Tabor tramwajowy MPK Kraków wygląda obecnie następująco:

  • 3-członowe, częściowo niskopodłogowe N8S-NF –12 szt.
  • 3-członowe, częściowo niskopodłogowe EU8N –27 szt.
  • 3-członowe Duwag GT8S –27 szt.
  • 2-członowe E1 –73 szt.
  • doczepy c3 –59 szt.
  • pojedyncze 105Na, 105NaD, 105Nb –147 szt. (łączone w składy lub trójskłady)
  • pięcioczłonowy, częściowo niskopodłogowy 405N-Kr –1 szt.
  • 3-członowe, niskopodłogowe NGT6 i NGT6-2 –50 szt.
  • 3-członowe, niskopodłogowe NGT8 –22 szt.

Dzięki prowadzonym działaniom stopniowo zwiększa się udział fabrycznie nowych, przegubowych wagonów w parku taborowym, a jednocześnie uniknięto kosztownych rekonstrukcji zużytych wagonów 105Na. Należy zauważyć, iż gdyby nie środki unijne, to w Krakowie byłoby może jedynie kilkanaście niskopodłogowych wagonów. Wadą prowadzonej polityki jest na pewno wciąż duży udział taboru wysokopodłogowego oraz niski udział pojazdów z ekonomiczniejszym i płynniejszym sterowaniem impulsowym napędu.

tram2052_copy_760
Dane o liczbie wagonów pochodzą z www.kmk.krakow.pl i phototrans.eu.

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}