Kraków: Zgoda na kontrakt
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju nie wniósł sprzeciwu wobec podpisania kontraktu z firmą Budimex-Dromex na dokończenie linii szybkiego tramwaju –pisze Dziennik Polski. Po uwzględnieniu drobnych uwag banku Agencja Rozwoju Miasta podpisze umowę, a roboty powinny rozpocząć się w lipcu. W ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia robót powinno być gotowe tymczasowe torowisko objazdowe na rondzie Mogilskim. Pętla przy ul. Kamiennej ma być gotowa po 6 miesiącach, ale uruchomienie odcinka Pawia – Kamienna – dopiero po 11 miesiącach. W tym samym terminie ma być gotowa północna jezdnia na rondzie, miesiąc później – zachodniej jezdni. Tramwaje na kierunku Mogilska – Lubicz pojadą po nowym torowisku po 14 miesiącach, zakończenie prac na rondzie Mogilskim ma nastąpić po 18 miesiącach, a całego kontraktu – po 23 miesiącach (czyli w połowie 2008 r.). Wywiązanie się z tych terminów wcale nie będzie oznaczać jednak zakończenia budowy linii szybkiego tramwaju. Budimex-Dromex wykona bowiem tylko część inwestycji, a konktrakt nie przewiduje np. wyposażenia i wykończenia tunelu tramwajowego od ronda Mogilskiego pod Politechnikę Krakowską (wykonawca tego zadania ma być wyłoniony w osobnym przetargu). Planowany koszt inwestycji to już 470 mln zł. Kontrakt z firmą Budimex-Dromex mówi o kwocie ok. 300 mln zł. Z ofert, które wpłynęły do ARM już po przetargu wynika, że jedna z firm gotowa byłaby wykonać całość za ok. 270 mln zł, druga – za ok. 240 mln zł;trzecia firma złożyła tylko deklarację dokończenia inwestycji. Przedstawiciele miasta nie uznali tych ofert za zbyt wiarygodne, a EBOR nie zgodził się na ich rozpatrywanie. Władze Krakowa nie zrobiły kolejnego przetargu, tylko negocjowały z firmą Budimex-Dromex na znacznie gorszych warunkach finansowych, bo nie dopatrzyły się szansy na większe zainteresowanie kolejnym przetargiem (do ostatniego zgłosiła się tylko firma Budimex-Dromex) i efekty w postaci znacznie niższej ceny za zrealizowanie inwestycji.