Kraków: W połowie stycznia pojedziemy szybciej
Najwcześniej w połowie stycznia 2009 roku szybki tramwaj zwiększy prędkość. Dopiero wtedy bowiem zacznie działać system sterowania ruchem, który umożliwi tramwajom otrzymanie zielonego światła na każdym skrzyżowaniu, a pasażerów poinformuje (za pomocą tablic świetlnych ) o czasie przyjazdu tramwaju – pisze Gazeta Krakowska. Teoretycznie system sterowania ruchem jest już właściwie gotowy, jednak jego odbiór i rozruch się przedłuża. Jest realna szansa, że w pierwszym kwartale 2009 roku system będzie działać nie tylko na trasie szybkiego tramwaju, ale także w rejonie pierwszej obwodnicy. Umożliwi to o wiele szybszy przejazd komunikacji miejskiej. Szybki tramwaj powinien przyspieszyć 21 grudnia. – Wtedy właśnie przekazaliśmy krakowskiemu Zarządowi Infrastruktury Komunalnej i Transportu do odbioru system sterowania ruchem – wyjaśnia Robert Jaworski z firmy Siemens. – System został przekazany w terminie, jednak zupełnie inną sprawą jest jego odbiór. Odbiór jest bardzo skomplikowany, chodzi bowiem m.in. o sprawdzenie działania sieci światłowodowych i sterowania skrzyżowaniami. To trudny proces i musi pewien czas potrwać – podkreśla Jaworski.
ZIKiT podzielił wprowadzenie i uruchomienie systemu sterowania ruchem na trzy etapy. Najpierw system będzie gotowy w korytarzu szybkiego tramwaju czyli na trasie z Górki Narodowej do Kurdwanowa. Michał Pyclik z ZIKiT przyznaje, że w tym przypadku nastąpiło małe opóźnienie. – Teoretycznie wszystko działa, jednak w pełni system będzie gotowy prawdopodobnie w połowie stycznia – zaznacza Pyclik. Pyclik dodaje, że przyczyną opóźnienia były m.in. komplikacje, jakie wynikły podczas przebudowy skrzyżowania ulic Starowiślnej i Dietla, leżącego na trasie szybkiego tramwaju.
Wiceprezydent Wiesław Starowicz, odpowiedzialny za infrastrukturę miasta zaznacza, że uruchomienie systemu w korytarzu szybkiego tramwaju powinno znacznie przyspieszyć przejazd. – Myślę zwłaszcza o przejeździe przez skrzyżowania na trasie od ul. Starowiślnej do ronda Grzegórzeckiego – wyjaśnia wiceprezydent. W styczniu ZIKiT rozpocznie uruchamianie systemu sterowania ruchem na wszystkich skrzyżowaniach dochodzących do trasy szybkiego tramwaju. – Prace przy tym etapie powinny się zakończyć w styczniu 2009 roku – zapowiada Michał Pyclik. Ostatni etap wprowadzenia systemu sterowania ruchem to jego uruchomienie w rejonie ulic pierwszej obwodnicy. Specjaliści ZIKiT sądzą, że powinno się to udać w pierwszym kwartale 2009 roku. Link do źródła: http://krakow.naszemiasto.pl/wydarzenia/941949.html .