Kraków: Uwaga na tramwaje wypadające z torowisk!
Najgorzej jest na rondzie Kocmyrzowskim 1/3 torowisk w Krakowie do wymiany W tym roku na rondzie Kocmyrzowskim tramwaje wykolejały się aż siedem razy. W tym roku na rondzie Kocmyrzowskim tramwaje wykolejały się aż siedem razy. Tylko podczas wakacji – aż pięć. Niebezpieczny rozjazd potrzebuje pilnego remontu, podobnie jak skrzyżowanie ul. Limanowskiego i ul. Na Zjeździe (cztery wykolejenia w tym roku). Tymczasem gmina planuje remonty, ale w zupełnie innych miejscach.
Na rondzie Kocmyrzowskim jezdnia była odnawiana dwa lata temu, na torowisko pieniędzy zabrakło.
– Jest dość stare i zużyte – przyznaje Jacek Bartlewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu. Ostatni wypadek miał tam miejsce 19 sierpnia – tramwaj numer 4 wypadł z torów. Nie wiadomo jeszcze, jaka była przyczyna. Faktem jest, że to najbardziej pechowe miejsce dla motorniczych w mieście.
Dlaczego gmina ociąga się z remontem torów na rondzie? – Nie wiadomo, czy główną przyczyną wykolejeń jest stan torowiska. Część zdarzeń jest spowodowana zbyt dużą prędkością tramwajów- dywaguje Jacek Bartlewicz.
Rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego ripostuje. – Z naszych danych wynika, że na 30 wykolejeń w tym roku, tylko cztery wynikły z winy taboru lub motorniczego – mówi Marek Gan-carczyk. Ostatecznie trudno to stwierdzić, bo w pojazdach nie ma czarnych skrzynek i nie wiadomo, z jaką prędkością jechał kierowca. – Ale jeśli tramwaj wykoleja się kilka razy z rzędu w tym samym miejscu, to znaczy, że z torami jest coś nie tak – podkreśla rzecznik MPK.
Na razie stanęło na tym, że rzecznik ZDiT obiecał wysłać kontrolerów na rondo i sprawdzić, czy tory trzeba wymienić.
Remont nie nastąpi raczej w przyszłym roku. ZDiT zaplanował bowiem szereg innych inwestycji. Według danych zarządu, 30 proc. torowisk w mieście nadaje się do wymiany. Niektóre skrzyżowania rozjazdowe wołają o pomstę do nieba – według fachowców powinny być wymieniane co 8 lat. Tymczasem np. to na rogu Basztowej i Długiej ostatnio było remontowane 14 lat temu! – W przyszłym roku wystąpimy o fundusze na remont całej ul. Długiej, z rozjazdem przy Basztowej, ul. Podwale przez Franciszkańską i Dominikańską oraz ciąg Dietla-Stradom – Krakowska – zapowiada Bartlewicz.