Kraków: Tramwaj stary, ale jak nowy
Krakowskie MPK przerabia stare, niekomfortowe tramwaje na takie, do których bez problemu wsiądą pasażerowie starsi, niepełnosprawni i kobiety z dziecięcymi wózkami. Jak przerobić się stary tramwaj na nowoczesny? – Do kupionych 25 tramwajów, wożących dotąd pasażerów w wiedeńskim metrze wstawimy tzw. człon niskopodłogowy – tłumaczy Julian Pilszczek, prezes MPK. – Umożliwi to lepsze wsiadanie i wysiadanie z tramwaju – dodaje Pilszczek.
Wagony z Wiednia będą miały nie tylko element niskiej podłogi ale przejdą też gruntowny lifting. Zostaną w nich wymienione m.in. siedzenia i okna a także będą zamontowane elektroniczne tablice i automaty biletowe. Pierwszy człon z niską podłogą wyprodukowany przez Autosan z Sanoka kilka dni temu przyjechał do Krakowa. Wczoraj zaczęto jego montowanie do tramwaju. – Planujemy, że pierwszy wagon wyjedzie na krakowskie ulice na przełomie września i października – mówi Julian Pilszczek. Wagony będą obsługiwać trasy do Nowej Huty, m.in. linię 5 i 9 – dodaje.
Przerabianie wagonów z Wiednia jest opłacalne dla miasta. Za wszystkie 25 zakupionych dotąd pociągów MPK zapłaciło nieco ponad 3 mln zł, czyli tyle, ile kosztuje połowa jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji wszystkich wagonów powinien się zamknąć w kwocie ok. 3,5 mln zł.
MPK chciałoby kupować więcej wagonów do modernizacji, ale ich liczba jest ograniczona. – Oprócz Krakowa kupują je także inne europejskie miasta – tłumaczy Marek Gancarczyk , rzecznik MPK. – Drugą część tych wagonów podkupił krakowskiemu MPK Utrecht – dodaje.