Kraków: Tramwaj pojedzie do Płaszowa
Budowa linii tramwajowej od ronda Grzegórzeckiego do ul. Golikówka wraz z nową ul. Kuklińskiego nie znalazły się w planach budżetu miasta, ale inwestycja się rozpocznie – pisze Dziennik Polski. – Przedsięwzięcia będą zrealizowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Zaznacza, że realizacja inwestycji ma się rozpocząć w przyszłym roku. Takie rozwiązanie daje możliwość zaciągnięcia na nie przez MPK kredytu (miasto nie ma takiej możliwości z powodu zbyt dużego zadłużenia) oraz ich współfinansowania w połowie ze środków unijnych. W ramach projektu 'Zintegrowany Transport Publiczny, etap II’ w pakiecie są również:
■modernizacja linii tramwajowej w ciągu ul. Długiej (za ok. 205 mln zł netto;na odcinku od skrzyżowania z ul. Basztową do skrzyżowania z ul. Kamienną),
■przebudowa linii tramwajowej na odcinku rondo Mogilskie – plac Centralny – Centrum Administracyjne Huty – Ujastek – ul. Kocmyrzowska – Wzgórza Krzesławickie wraz z systemem sterowania ruchem (około 300 mln zł netto),
■kupno 24 niskopodłogowych tramwajów – bombardierów (za ok. 210 mln zł netto – przetarg – 2009 r., wykonanie i dostawa do 2012 r.),
■przebudowa z rozbudową hali głównej Stacji Obsług i Remontów MPK.
W pierwszej kolejności ma być brana pod uwagę budowa nowego połączenie tramwajowego do osiedla Lipska wraz z budową ul. Kuklińskiego. Obydwa rozwiązania za ponad 140 mln zł netto mają znacznie poprawić komunikację na terenie zakorkowanego Płaszowa. Na przełomie roku ma zostać dopięta dokumentacja. Rozpoczęcie prac planuje się natomiast w drugiej połowie przyszłego roku. Na ich przeprowadzenie trzeba zarezerwować dwa lata.
– Jeżeli inwestycje byłby w budżecie, to dawałoby gwarancje, że zostaną zrealizowane – mówi radny Włodzimierz Pietrus. Ma jednak nadzieję, że poprowadzenie ich przez MPK zakończy się sukcesem. Podobnie uważa radny Łukasz Osmenda, przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta: – Nie wyobrażam sobie, aby nowa linia tramwajowa i ul. Kuklińskiego nie powstały do 2010 r. Ufam prezydentowi, że zostaną wykonane na zaproponowanych zasadach z pominięciem zapisów w budżecie.
Nowa linia tramwajowa do Płaszowa, o długości ok. 8,4 km pojedynczego toru, będzie przebiegać od ronda Grzegórzeckiego przez most Kotlarski i ulice: Herlinga Grudzińskiego, Klimeckiego, Kuklińskiego, Lipską do pętli planowanej w rejonie ul. Golikówka. Do tego dojdzie przebudowa skrzyżowania ulic: Klimeckiego, Kuklińskiego, Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich z estakadą w ciągu dwóch ostatnich (to zadanie znalazło się w planach budżetowych i w latach 2009-2010 planuje się na nie przeznaczyć 35 mln zł) oraz budowa ul. Kuklińskiego (dwa pasy w każdym kierunku), która będzie połączeniem ul. Klimeckiego z ul. Lipską o długości około 1,2 km.