Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków: Szybki tramwaj w październiku 2008 roku

infotram
18.07.2007 13:25

Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel zagwarantował, że za ok. 14 miesięcy ruszy wreszcie pierwsza linia szybkiego tramwaju. Są pieniądze i jest podpisany kontrakt na dokończenie inwestycji. Wczoraj pierwsze auta przemknęły po kolejnym oddanym do użytku odcinku ronda Mogilskiego. Na przejazd po całym obwodzie będziemy musieli poczekać do końca tego roku. Najpierw we wrześniu do ronda przyłączona zostanie ul. Lubicz, uruchomiona będzie też linia tramwajowa między tą ulicą i Mogilską. Wtedy ruszą prace przy wykańczaniu ronda. Już w grudniu samochody powinny przejechać między al. Powstania Warszawskiego i ul. Mogilską. Ogłaszając we wtorek zakończenie kolejnego etapu przebudowy ronda, wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel ujawnił też inną ważną informację. Ponieważ udało się wreszcie znaleźć pieniądze na wykończenie tunelu pomiędzy rondem Mogilskim a ul. Pawią, podpisany został kontrakt na te prace z konsorcjum firm Budostal 5 i ZUE SA. Za 164 mln zł firmy zainstalują w tunelu tory i trakcję elektryczną, zadbają o dodatkowe wyjścia awaryjne i, co ważne, wykończą dwa podziemne przystanki przesiadkowe – jeden pod Galerią Krakowską, drugi naprzeciw budynków Politechniki Krakowskiej przy ul. Pawiej. A tylko tego brakowało, by można było mówić o zakończeniu prac przy budowie pierwszej linii szybkiego tramwaju. Miasto będzie płacić za tunel w trzech ratach, w latach 2007-2009, ostatnie pieniądze spłyną więc na konta wykonawców rok po zakończeniu prac. Kontrakt z Budostalem 5 i ZUE przewiduje, że prace mają się skończyć w ciągu 14 miesięcy – zatem w październiku 2008 roku na torach w tunelu powinny odbywać się testowe przejazdy tramwaju. Z pasażerami pojedzie już w listopadzie. Aby tramwaj rzeczywiście szybko przewoził ludzi między Krowodrzą Górką a Kurdwanowem, niezbędna jest nie tylko sieć nowych torów, która będzie skończona już w tym roku, ale także specjalny system sygnalizacji świetlnej. Dzięki niemu na każdym skrzyżowaniu, które przecinają tory tramwajowe między obiema pętlami, tramwaj zawsze będzie miał pierwszeństwo, a czas oczekiwania na zielone światło będzie skrócony do minimum. Nad instalacją takiego systemu pracuje od dwóch lat firma Siemens.