Kraków: Szybki tramwaj trzeba szybko skończyć
infotram
21.05.2006 14:01
Kraków: Szybki tramwaj trzeba szybko skończyć
Dla krakowian szybki tramwaj to synonim porażki inwestycyjnej miasta –czytamy w Gazecie Wyborczej. Magistrat i firma Budimex-Dromex skończyły wreszcie negocjować cenę, za którą powstanie. Niestety, cena obejmuje tylko część inwestycji. Budowa linii szybkiego tramwaju, mającego połączyć Kurdwanów z Krowodrzą Górką, jest opóźniona w stosunku do pierwotnych planów o co najmniej dwa lata. Porażką trzeba obciążyć co najmniej dwie ekipy rządzące Krakowem. Za czasów prezydenta Andrzeja Gołasia rozpoczęła się seria nieudanych przetargów na firmy mające się zająć budową odcinka między rondem Grzegórzeckim a pętlą przy ul. Kamiennej. To prezydent Gołaś zażądał unieważnienia konkursu, w którym wygrała włoska firma Todini (chciała wybudować KSK za ok. 46 mln euro), ponieważ liczył, że w powtórzonym przetargu wygra oferta Budimeksu-Dromeksu, tańsza o blisko 10 mln euro. W następnym konkursie wygrał jednak turecki Guris. Cena, jaką zaproponował, okazała się jednak nierealna i firma wycofał się z rozgrzebanej już budowy, inkasując wcześniej 10 mln euro. Porażka Gurisa to już epoka prezydenta Jacka Majchrowskiego. Jego ekipa również nie wykazała się sprawnością. Kiedy pojawiła się oferta firmy Mota-Engil, która za dopłatą 10 mln euro (czyli za cenę Todini) chciała dokończyć budowę, zdecydowano się na ogłoszenie kolejnego przetargu. Udział w nim wziął jednak tylko Budimex-Dromex, a cena, jaką zażyczył sobie za dokończenie budowy po Gurisie, przewyższała możliwości finansowe miasta. Budimex chciał ok. 360 mln zł (prawie dwa razy więcej niż w pierwszym przetargu), tymczasem w budżecie miasta zapisane jest na ten cel tylko 260 mln zł. Magistrat miał dwie możliwości: albo rozpisać kolejny przetarg, albo negocjować z Budimeksem ceny za kolejne etapy. Sytuacja była patowa, bo każde z rozwiązań miało swoje wady i zalety. Nowy przetarg oznaczał następne pół roku bezczynności na już i tak opóźnionej budowie, bez gwarancji ściągnięcia wykonawcy na całość inwestycji za realną cenę. Magistrat zdecydował się więc na negocjacje, które według nieoficjalnych informacji właśnie dobiegły końca. Teraz czekać już tylko trzeba na aprobatę Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, który kredytuje budowę szybkiego tramwaju. Istnieje więc szansa, że jeszcze tego lata robotnicy powrócą na plac budowy przy rozgrzebanym rondzie Mogilskim. Problem w tym, że Budimex wykona tylko część inwestycji, zresztą za dość wysoką cenę. Żeby dokończyć całość, trzeba będzie i tak znaleźć w następnych latach dodatkowe pieniądze w budżetach. Już można usłyszeć głosy, że to kukułcze jajo, które prezydent Majchrowski zostawi następnej ekipie rządzącej, jeśli oczywiście nie zostanie ponownie wybrany. Czy zdecydowanao się na właściwe rozwiązanie – pokaże czas. Dziś pewne jest jedno: krakowianie mają już dość stania w korkach i dość gadania o szybkim tramwaju, który ominie zatłoczone centrum. Chcą do tego tramwaju wreszcie wsiąść. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798,3346351.html .
Więcej z Działu Kontrakty
Gdański Projekt Komunikacyjny
02.06.2006
Łódź: Wymieniają słupy i trakcję
02.06.2006
Wrocław: Alstom inwestuje we Wrocławiu
26.05.2006
Łódź: Nowe tablice w tramwajach
26.05.2006
Gdyński tramwaj wodny
21.05.2006
Zgierz: O Kuraku zapomniano
21.05.2006
Poznań: Będą wymieniać tory
21.05.2006
Łódź: Awaria za awarią
21.05.2006
Łódź: Starych tramwajów czar
21.05.2006
Katowice: Tramwajowe stłuczki
21.05.2006
Powrót tramwaju do Olsztyna
14.05.2006
Warszawa: Metro drąży na Bielany
12.05.2006
Warszawa: Tramwajowy korek
12.05.2006
Poznań: Tramwaje wracają na Winogrady
12.05.2006
Łódź: Miasto w korku
12.05.2006
Łódź: Przejażdżka zabytkiem
12.05.2006
Kraków: Wysepka tramwajowej niezgody
12.05.2006
Warszawa: Dni Ziemi
05.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Warszawa: Warszawiacy szturmują metro
15.05.2009
Warszawa: Metrem na Noc Muzeów
14.05.2009
Gdańsk: Pociąg lepszy niż tramwaj
13.05.2009
GOP: Badania komunikacji
13.05.2009
Koniec problemów Tramwajów Śląskich?
11.05.2009
Gera: Zabytkowa Tatra KT4D
08.05.2009
Chicago L
06.05.2009
Jadą tramwaje z Wiednia do Krakowa
06.05.2009
St. Petersburg: Wagonmasz w 2008 roku
05.05.2009
Warszawa: Tramwaje bez protestu
05.05.2009
Na Śląsku będą nowe tramwaje
29.04.2009
Toruń: Za ile minut będzie tramwaj?
28.04.2009
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Siemens Avanto
06.01.2009
Składy metra CAF
25.11.2008
Tramwaje Wagonmash St. Petersburg
16.06.2008
Poznań: Początek prywatyzacji HCP
23.04.2008
Stadler na Trako 2007
02.01.2008
Alstom na Trako
04.12.2007
PESA na Trako
27.11.2007
Chorzów: Alstom – Konstal odżywa
16.11.2007
FPS na Trako 2007
13.11.2007
Poznań: Puma pojeździ
26.09.2007
Bydgoska PESA dla MZK … Bydgoszcz
20.08.2007
Bydgoszcz: PESA zrobi tramwaje
16.08.2007
Kongres UITP 2007 – Alstom na plusie
26.06.2007
Premiera 118N na targach w Poznaniu
25.06.2007
Solaris będzie produkował tramwaje
24.06.2007
Poznań: Tramwaje dla Kijowa
29.05.2007
Gdynia: Ma wozić turystów bez załogi
28.03.2007
Więcej z Działu Infrastruktura
Warszawa: Tory utoną w trawie
04.02.2009
Kraków: Tramwaj czeka na system
29.01.2009
Kraków: Będzie nowe torowisko
28.12.2008
Krakowskie małe metro
16.12.2008
Kraków: Strażacy odebrali tunel
05.12.2008
Kraków: Otwarta Starowiślna
02.12.2008
Warszawa: Tramwajem do Łomianek
25.11.2008