Kraków: Szybki tramwaj dojedzie do Płaszowa
Miasto chciałoby, aby jeszcze w tym roku rozpocząć budowę linii szybkiego tramwaju od ronda Grzegórzeckiego do ul. Golikówka wraz z budową ul. Kuklińskiego – pisze Dziennik Polski. Zielone światło dla inwestycji dało zwiększenie unijnego dofinansowania na inwestycje transportowe w Krakowie.
– Jest nawet szansa na rozpoczęcie prac jeszcze w tym półroczu. Wszystko będzie zależeć od tego, czy w szybkim czasie uda się przeprowadzić niezbędne procedury związane z inwestycją – wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.
Jest już gotowa dokumentacja projektowa dla nowego połączenia tramwajowego do Płaszowa. Okazuje się jednak, że potrzebne są uzupełnienia w zakresie decyzji środowiskowej, a także decyzji lokalizacyjnej dla budowy ul. Kuklińskiego. w MPK oceniają, że przeprowadzenie wszelkich procedur i przetargu nie pozwala na deklarację o rozpoczęciu budowy jeszcze w tym roku. Dlatego jako oficjalny termin inwestycji podaje się lata 2010-2011.
– MPK czeka teraz na wezwanie Unii Europejskiej i podanie terminu, kiedy będzie mogło złożyć dokument aplikacyjny o przyznanie środków unijnych. Termin ma być wyznaczony na wiosnę – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.
MPK musi również podpisać umowę z gminą Kraków o współpracy, która będzie dotyczyć m.in. finansowania inwestycji. Nie zabezpieczono na nią środków w budżecie miasta, ponieważ inwestorem zastępczym będzie MPK, które ma zaciągnąć kredyt. Miasto nie miało takiej możliwości ze względu na zbyt duże zadłużenie. Do ustalenia pozostają więc zasady, na jakich miejska spółka komunikacyjna będzie mogła liczyć na stabilizację finansową, dającą gwarancje spłacania kredytu. – Bank udzieli kredytu tylko wtedy, jeżeli uzna, że sytuacja finansowa krakowskiego przewoźnika umożliwi mu w przyszłości jego spłatę – podkreśla Marek Gancarczyk.
W tym roku z budżetu MPK otrzymało ok. 360 mln zł. Całkowita wartość dofinansowanego przez UE projektu dotyczącego inwestycji komunikacyjnych w Krakowie wynosi 550 mln zł, w tym z UE przeznaczone zostanie 247 mln zł – o 57 mln zł więcej niż pierwotnie planowano. Ponad 385 mln zł będą kosztować inwestycje realizowane przez MPK. Zaciągnięcie kredytu na spłacenie połowy tej kwoty musi się więc wiązać ze zwiększeniem kapitału MPK. Wiceprezydent Trzmiel informuje, że może do tego dojść poprzez zmianę zapisów umowy miasta z MPK i zwiększenie zapłaty za usługi (tzw. wozokilometry) świadczone przez spółkę albo dokapitalizowanie jej przez gminę.
Linia tramwajowa z ronda Grzegórzeckiego przez most Kotlarski, ul. Lipską do pętli przy ul. Golikówka ma mieć długość ok. 8,4 km. Na końcu trasy ma powstać pętla autobusowa. w przyszłości planuje się tam również budowę parkingu park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową). Zadanie obejmuje także budowę ul. Kuklińskiego (ok. 1,2 km;dwa razy po dwa pasy ruchu), łącząca ul. Klimeckiego z Lipską. Łączny koszt wymienionych zadań szacuje się na ok. 142 mln zł.
W przyszłym roku MPK planuje również wyremontować ul. Długą. Na ten cel rezerwuje się ok. 35 mln zł. Projekt obejmuje także kupno 24 nowych bombardierów, łącznie za 210 mln zł, które mają być dostarczane w latach 2010-2012 i zostaną skierowane na trasę szybkiego tramwaju.