Kraków: Ruszyła budowa kolejnego odcinka linii KST
W ubiegły czwartek miasto przekazało plac budowy firmie Mota-Engil – wykonawcy ok. dwukilometrowego odcinka szybkiego tramwaju, który połączy w Podgórzu ulice Lipską i Wielicką. Prace przy nowej trasie tramwajowej rozpoczną się dziś. Wykonawca zacznie je od strony ul. Wielickiej. – Kierowcy i pasażerowie nie powinni się jednak obawiać. Na razie nie będzie żadnych utrudnień w ruchu – uspokaja Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Najpierw wykonawca będzie przygotowywał teren do budowy, m.in. wykona przekładki podziemnej infrastruktury. W ramach inwestycji powstanie torowisko tramwajowe na odcinku od skrzyżowania ulic Kuklińskiego – Lipskiej – Saskiej do połączenia z ul. Wielicką, między przystankami 'Kabel’ i 'Dworcowa’. Głównym elementem nowej linii będzie estakada dla tramwajów, rowerzystów i pieszych. Obiekt będzie się składać z dwóch części, z których jedna zostanie poprowadzona nad torami kolejowymi, druga nad istniejącym już układem drogowym. Łączna długość estakady wyniesie ponad 600 m. Przy okazji robót przy linii tramwajowej zostaną także przebudowane graniczące z torami ulice: Saska, Gromadzka, Prokocimska i Żołnierska. Nowa inwestycja będzie – jak zapowiadają urzędnicy – dużym ułatwieniem dla pasażerów. Planowane torowisko między ulicami Lipską a Wielicką jest ostatnim odcinkiem linii krakowskiego szybkiego tramwaju z Krowodrzy Górki do Kurdwanowa. Dzięki niemu przejazd na całej trasie skróci się o kilka minut. Umowa na wykonanie inwestycji przewiduje, że zostanie ona ukończona w ciągu dwóch lat. Po oddaniu do użytku estakady nową trasą ma pojechać tramwaj nr 50. Obecnie tramwaj ten z ronda Grzegórzeckiego skręca w ul. Grzegórzecką, apotem przejeżdża ulicami: Dietla, Starowiślną, Na Zjeździe, Limanowskiego i Wielicką. Na tym odcinku torowisko wbudowane jest w jezdnię i tramwaj przejeżdża przez skrzyżowania z drogami dla aut. Po przebudowie 'pięćdziesiątka’ pojedzie prawie na całej trasie bezkolizyjnie i bezpiecznie.