Kraków: Rozbudowa szybkiego tramwaju – konsultacje społeczne
Na zlecenie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dla budowy linii tramwajowej krakowskiego szybkiego tramwaju etap IIIa tj. osiedle Krowodrza Górka –ul.Bociana –Górka Narodowa Zachód oraz budowy estakady w ciągu ul.Opolskiej.
IIIa
Wszyscy zainteresowani mieszkańcy mogą zapoznać się z informacjami dotyczącymi tej inwestycji w siedzibie Rady i Zarządu Dzielnicy IV Prądnik Biały przy ul. Białoprądnickiej 3 , w godzinach otwarcia biura oraz w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie przy Al.Pokoju 5 w pokoju 42, 44, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30. Wszelkie wnioski do udostępnionych informacji, należy składać do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie oraz do Rady i Zarządu Dzielnicy IV do dnia 06 września 2013 roku.O dalszym przebiegu konsultacji, mieszkańcy będą informowani za pośrednictwem Rady Dzielnicy IV.
Wielobranżowa koncepcja zostanie opracowana z podziałem na następujące odcinki:
Odcinek I – obejmujący następujące elementy:
Nowoprojektowaną linię tramwajową wraz z niezbędną infrastrukturą – odcinek od istniejącej pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych (rejon ul. Bociana) o długości ok. 3000 mb
Przebudowę linii tramwajowej na odcinku od skrzyżowania ulic Wybickiego/ Dr Twardego/Bratysławskiej do pętli Krowodrza, uwzględniające wariantowe przedstawienie przebiegu torowiska po stronie wschodniej i zachodniej projektowanego układu drogowego.
Przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Krowodrza Górka w dostosowaniu do nowoprojektowanego układu szynowo – drogowego i pieszego,
Budowę odcinka Trasy Wolbromskiej od skrzyżowania ulic Wybickiego/ Dr Twardego/Bratysławskiej do ul. Pachońskiego jako drogi z wyznaczonymi dwoma pasami ruchu w obu kierunkach o szerokości 3,5m każdy, obustronnymi chodnikami oraz obustronnymi dwukierunkowymi ścieżkami rowerowymi, wraz z wkomponowaniem w układ drogowy linii tramwajowej
Rozbudowę ul. Pachońskiego od Trasy Wolbromskiej do ronda przy zbiegu ulic Mackiewicza/Dożynkowej, Siewnej, jako drogi z wyznaczonym po jednym pasie ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 m każdy, wraz z obustronnymi chodnikami oraz jednostronną dwukierunkową ścieżką rowerową. Zostanie również rozpatrzony inny wariant rozbudowy ul. Pachońskiego na odcinku od Trasy Wolbromskiej do ul. Marii Tajber w przypadku rezygnacji z budowy Trasy Wolbromskiej od ul. Pachońskiego w kierunku północnym.
Rozbudowa bądź przebudowa ulic Siewnej na odcinku od ronda do ul. Bociana, i ulicy Bociana w oparciu o założenia obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Linia tramwajowa od pętli Krowodrza Górka do Górki Narodowej Zachód.
Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów pod linia kolejową z powiązaniem z istniejącym układem drogowym w ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej.
Budowę parkingów w systemie „P&R’ –„Park and Ride”, w rejonie pętli Krowodrza Górka i w narożniku Trasy Wolbromskiej i ul. Pachońskiego, wraz z propozycją ich obsługi komunikacyjnej.
Koncepcję oświetlenia nowych układów komunikacyjnych,
Wykonania, na zakończeniu odcinka I w rejonie ul. Bociana, podwójnego toru przejazdowego pozwalającego na skierowanie w ten rejon 2 linii tramwajowych do czasu zrealizowania odcinka.
Odcinek II – obejmujący następujące elementy:
Nowoprojektowaną linię tramwajową na odcinku od ul. Bociana do osiedla Górka Narodowa Zachód o długości ok. 1600 mb.
Pętlę tramwajową Krowodrza Górka – obejmującą dwa tory przyjazdowe z peronami dla wysiadających, jeden tor odjazdowy oraz tor odstawczy.
Wszystkie przystanki zostaną dostosowane do taboru niskopodłogowego. Perony będą wyposażone w urządzenia dla osób niepełnosprawnych (maty dla niewidomych itp).
Budowę terminala autobusowo-tramwajowego po zachodniej stronie planowanego węzła al. 29 Listopada z projektowaną ul. Iwaszki.
Terminal będzie wyposażony w obiekty służące pasażerom linii komunikacyjnych (poczekalnia, sprzedaż biletów, automat do obsługi KKM, pomieszczenie socjalne dla prowadzących pojazdy oraz obsługi P&R, sanitariaty oddzielnie dla prowadzących pojazdy oraz sanitariaty ogólnodostępne itp.). Terminal tramwajowo – autobusowy zostanie zaprojektowany w taki sposób by były zapewnione dogodne przesiadki z tramwaju do autobusu i odwrotnie (drzwi w drzwi – połączenie przystanków tramwajowych i autobusowych).Wariantowo zostanie przeanalizowane zadaszenie peronów autobusowych i tramwajowych.
Budowę dworca autobusowego – przewidzieć 6 -7 stanowisk odjazdowych oraz 2 stanowiska przyjazdowe. Zostaną również przewidziane dwa stanowiska dla pogotowia technicznego.
Parking wielopoziomowy w systemie „P&R’ –„Park and Ride”przy pętli końcowej Górka Narodowa.
Bezkolizyjne (w różnych poziomach) przejście linia tramwajową przez linię kolejową
Rozbudowę istniejącego i budowę nowego układu drogowego w rejonie ulic: Kuźnicy Kołłątajowskiej, Banacha i al. 29 Listopada o parametrach przewidzianych w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru Górka Narodowa Zachód.
Koncepcję oświetlenia nowych układów komunikacyjnych.
Realizowane prace nad koncepcją będą koordynowane z projektowaną równolegle inwestycją pn: Rozbudowa al. 29 Listopada na odcinku od ul. Opolskiej do granic Miasta Krakowa – tzn. w ścisłej współpracy z Wykonawcą dokumentacji dla tego zakresu.
Estakada – koncepcja obejmująca budowę estakady w ciągu ul. Opolskiej w miejscu skrzyżowania z projektowanym tramwajem KST etap IIIA i układem komunikacyjnym z nim związanym. Budowa wielopoziomowego skrzyżowania projektowanej linii tramwajowej z ul. Opolską będzie rozważana w 3 wariantach, jako:
skrzyżowanie linii tramwajowej i związanego z nią układu drogowego w poziomie istniejącym z przejściem ul. Opolskiej w poziomie „+1′ (estakada),
skrzyżowanie linii tramwajowej i związanego z nią układu drogowego w poziomie istniejącym z przejściem ul. Opolskiej w poziomie „-1′ (tunel),
inne rozwiązanie wysokościowe.
Podobnie jak w przypadku odcinków I oraz II, zostanie opracowana koncepcja odwodnienia terenu w oparciu o uzyskane warunki, koncepcja przebudowy infrastruktury podziemnej i nadziemnej kolidującej z projektowana linią tramwajową, układem drogowym i projektowanymi obiektami komunikacyjnymi, w tym ewentualna koncepcja przełożenia potoku Sudoł od Modlnicy na warunkach pozyskanych od zarządcy cieku – Małopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie.