Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków: Przebudowa torowiska i dróg od ronda Mogilskiego do Nowej Huty

infotram
15.01.2009 20:20

Mieszkańcy Grzegórzek i Czyżyn podpowiedzą miastu, jak zorganizować komunikację. Jak będzie wyglądać przebudowa linii tramwajowej oraz ulic od ronda Mogilskiego do kombinatu w Nowej Hucie? Gotowa jest już koncepcja przebudowy, teraz swoje postulaty mogą zgłaszać mieszkańcy.Gmina prowadzi konsultacje i zbiera uwagi mieszkańców. W Dzielnicy XIV Czyżyny zgłoszono kilka propozycji do przyszłej przebudowy. – Mieszkańcy przypominają, że potrzebny jest przystanek tramwajowy naprzeciw Muzeum Lotnictwa Polskiego i osiedla mieszkaniowego, które tam powstało – mówi Aleksy Gałka, członek Zarządu Dzielnicy. Może to oznaczać, że potrzebne tam będzie zainstalowanie sygnalizacji świetlnej. Padły też postulaty, by sygnalizacja świetlna została zamontowana na al. Jana Pawła II na przejściu dla pieszych na wysokości kościoła św. Judy Tadeusza. – Obecnie jest tam sygnalizacja błyskowa sign flash, która wskazuje kierowcom, że jest tu przejście dla pieszych, ale nie jest ona wystarczająca – dodaje Aleksy Gałka. Zgłoszono także potrzebę zainstalowania ekranów akustycznych wzdłuż bloków na os. 2. Pułku Lotniczego, które znajdują się w pobliżu al. Jana Pawła II. Oprócz tego mieszkańcy przypominali, że konieczne jest wykonanie wjazdu z placu Centralnego na osiedle Centrum E.
Więcej postulatów mają mieszkańcy Dzielnicy II Grzegórzki – chodzi m.in. o przejście dla pieszych przez ul. Mogilską i bezpieczny wyjazd dla samochodów z ul. Francesco Nullo. Mimo iż pasy są na jezdni wymalowane, to trudno jest przejść przez ulicę. Samochody jadące w stronę ronda i zjeżdżające z niego jadą szybko i nie mają zamiaru przepuścić pieszych. Mieszkańcy od dawna zgłaszają ten problem, tym bardziej że przez przejście przechodzi dużo dzieci, uczniów pobliskich szkół. Korzystają z niego także mieszkańcy budynków przy ul. Mogilskiej po stronie numerów nieparzystych, którzy muszą przejść przez ulicę, by zrobić zakupy w sklepach spożywczych po przeciwnej stronie.
Magdalena Bassara, przewodnicząca Dzielnicy II Grzegórzki, przypomina, że kilka lat temu gmina obiecała mieszkańcom, iż sygnalizacja świetlna u wylotu ul. Francesco Nullo zostanie wykonana. – Co roku występowaliśmy do gminy, by światła zostały zainstalowane i mieliśmy obietnicę, że przy przebudowie ul. Mogilskiej tak się stanie. Jednak teraz nie jest jasne, kiedy dojdzie do przebudowy, a tymczasem problem jest palący.
Według wstępnych ustaleń po przebudowie mają powstać dwa przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną: na wysokości ul. Francesco Nullo i przy wjeździe autobusów pod rondo. – Nie jestem pewna, czy to dobre rozwiązanie, bo okaże się, że na ul. Mogilskiej są światła co krok. Może lepiej przesunąć przejście z wylotu ul. Francesco Nullo w stronę ronda i tamtędy puścić cały ruch pieszy. Albo rozważyć budowę przejścia podziemnego – zastawia się Magdalena Bassara. Dodaje, że jakiekolwiek będą ostateczne rozwiązania, to miasto powinno wykonać tymczasową sygnalizację świetlną na przejściu, bo jest ono niebezpieczne: – Mieszkańcy nie mogą czekać na poprawę bezpieczeństwa kilka lat, do czasu, kiedy gmina zdobędzie pieniądze na przebudowę.
Planowana jest również modernizacja skrzyżowania i wprowadzenie lewoskrętu z ul. Cystersów w ul. Mogilską. Być może sensowne byłoby przesunięcie przejścia dla pieszych w stronę ul. Cystersów. Mieszkańcy zastanawiają się też, że skoro proponuje się budowę ścieżki rowerowej po parzystej stronie ul. Mogilskiej, to czy nie stanie się to kosztem miejsc parkingowych wzdłuż ulicy.
Jak poinformował Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, gmina będzie starać się o pieniądze unijne na przebudowę ulic i torowiska tramwajowego od ronda Mogilskiego do Nowej Huty. – Pierwotnie ta inwestycja włączona była w projekt zintegrowanego transportu publicznego w aglomeracji krakowskiej, etap II, jednak pieniędzy nie wystarczy na wszystko. Unijne środki dostaniemy zapewne na budowę linii tramwajowej przez most Kotlarski do ul. Golikówka, przebudowę torowiska na ul. Długiej oraz zakup nowych tramwajów – tłumaczy rzecznik MPK. Przebudowa torowiska o długości 20 kilometrów, ulic, budowa ścieżek rowerowych, naprawa chodników, postawienie nowych wiat, wprowadzenie sytemu sterowania ruchem od ronda Mogilskiego do kombinatu to wydatek szacowany obecnie na około 300 mln zł. – Nie wiadomo, kiedy uda się znaleźć takie pieniądze – przyznaje Marek Gancarczyk. Dodaje, że prace projektowe trwają, wiosną powinien być gotowy projekt techniczny, a potem można rozglądać się za źródłami finansowania.