Kraków pożegnał GT6
infotram
16.01.2013 15:03
Kraków pożegnał GT6
Po raz pierwszy na torowiska Krakowa wyjechały 10 stycznia 1995 roku. Po 18 latach sprowadzone z Norymbergi tramwaje GT6 przechodzą do historii. Może nie były aż tak kultowe jak warszawskie trzynastki, które pożegnaliśmy na początku stycznia, ale na pewno na trwałe wpisały się w historię krakowskiej komunikacji tramwajowej. Po raz ostatni liniowo wagon GT6 kursował po stolicy Małopolski we wtorek, 15 stycznia. Teraz stanie się wagonem historycznym i będzie woził pasażerów już na liniach turystycznych i okazjonalnych. Niedawno witaliśmy pierwszy w Krakowie elektryczny autobus miejski. Dziś żegnamy jeden z najstarszych tramwajów, kursujących po Krakowie. Nasz tabor poprawia się, a dowodem na to są nowoczesne Bombardiery i plany zakupów kolejnych tramwajów –powiedział Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podczas pożegnania wagonu GT6.
Przypomnijmy. Pierwsze cztery norymberskie wagony GT6 do Krakowa dotarły w listopadzie 1994 roku. Kilka tygodni później, bo 10 stycznia 1995 roku zaczęły wozić pasażerów. Od tego dnia nieprzerwanie przez 18 lat służyły krakowianom i turystom, kursując na wielu liniach tramwajowych. Wagon GT6 posiada czworo drzwi. Napędzany jest dwoma silnikami o mocy 120kW każdy. Wszystkie wagony przed wprowadzeniem do ruchu przechodziły niewielkie remonty. Tramwajom nadawano krakowskie barwy malując je na kremowo i niebiesko, pozostawiając w oryginalnych barwach tylko jeden, ten o numerze 187. Wycofany dziś z użytkowania model to nie jedyny tramwaj, który Kraków pozyskał z Norymbergi. Łącznie otrzymaliśmy 157 wagonów. Obecnie wykorzystywany jest jedynie model N8, między innymi na linii 2 –informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.
Krakowska komunikacja może się poszczycić jednym z najnowocześniejszych taborów w kraju. Wszystkie autobusy kursujące po mieście mają niską podłogę, w przypadku tramwajów ten współczynnik wynosi 44%. W każdym tramwaju i około 200 autobusach działają automaty biletowe. W połowie tego roku po mieście kursować będzie łącznie 74 nowoczesnych Bombardierów. MPK rozważa również zakup 10 autobusów elektrycznych, a także 36 kolejnych wielkopojemnych tramwajów, które zastąpiłyby następne wysokopodłogowe wagony. Ich całkowite wycofanie z ruchu zapowiada zresztą szef MPK Kraków Julian Pilszczek. Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram proces wymiany taboru trwa. Kiedy uda się całkowicie wycofać tramwaje bez niskiej podłogi? Być może trzeba będzie na to poczekać jeszcze kilkanaście lat –mówi Julian Pilszczek. Ale to wariant pesymistyczny, w Krakowie mają nadzieję, że proces wymiany taboru uda się zrealizować znacznie szybciej.
Dane techniczne wagonów GT6
Producent
|
MAN
|
Długość
|
20100 mm
|
Szerokość
|
2350 mm
|
Wysokość nadwozia
|
3350 mm
|
Rozstaw czopów skrętu
|
6000 mm
|
Rozstaw osi
|
1800 mm
|
Masa własna
|
23000 kg
|
Masa całkowita
|
36000 kg
|
Miejsca
|
186
|
Miejsca siedzące
|
45
|
Wysokość podłogi
|
885 mm
|
Silniki (moc ciągła)
|
2*120 kW
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022