Kraków pionierem. Tramwaj w formule PPP
Kraków jako pierwszemiasto w Polsce realizuje pilotażowy program, który ma na celu budowę iutrzymanie linii tramwajowej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego –informuje Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Obecnie miejska jednostka wspólnie z doradcą z ramieniaMinisterstwa Rozwoju przygotowują się do rozpoznania rynku pod kątem, czyzgłoszą się firmy, które chciałyby i mogłyby zrealizować projekt. Firmapartnerska mogłaby zająć się realizacją projektu budowy i jej utrzymaniem lubzrealizować projekt i zająć się utrzymaniem wszystkich torowisk w Krakowie.Wartość projektu przekracza 400 mln zł.
Firma, która będzie realizowała projekt, będzieodpowiedzialna za budowę odcinka sieci tramwajowej w ramach realizacji IV etapuKrakowskiego Szybkiego Tramwaju (około 4.5 km odcinek), czyli trasy odskrzyżowania ul. Jana Pawła II, z ul. Lema i Meissnera aż do Mistrzejowic.Wynagrodzenie będzie wypłacane przez Miasto w formie „opłaty za dostępność”dopiero po zakończeniu budowy, w okresie eksploatacji. Umowa zostanie zawartana okres 23 lat, eksploatacja potrwa 20 lat. Usługi utrzymania w okresieeksploatacji będą obejmować: utrzymanie, konserwację i naprawy awaryjnewybudowanego torowiska oraz infrastruktury towarzyszącej z wyłączeniemoczyszczania letniego i zimowego torowiska oraz usług utrzymania infrastrukturyprzystankowej. Pod uwagę bierze się rozszerzenie zakresu utrzymania na całąsieć tramwajową. Wynagrodzenie pokryje koszt budowy, finansowania orazświadczenia usług przez partnera prywatnego wraz z jego zyskiem.
Celem projektu jest m.in. zwiększenie udziału przyjaznegośrodowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców poprzez zwiększenieskomunikowanego za pomocą tramwajów obszaru Gminy Miejskiej Kraków oraz udziałupojazdów tramwajowych w transporcie publicznym; poprawa dostępnościkomunikacyjnej poprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz skrócenieczasu dojazdu poprzez upłynnienie ruchu, usprawnienie i podniesienieatrakcyjności miejskiej komunikacji zbiorowej poprzez skrócenia czasu podróży.
Parametry techniczneprojektu:
Budowa nowej linii tramwajowej na długości ok. 4,5 km.
Budowa nowych przystanków tramwajowych – 9 par przystankóworaz 6 przystanków o zmniejszonej długości.
Rozbudowa istniejącej pętli tramwajowej Mistrzejowice.
Przebudowa istniejącego układu drogowego ulic na długościok. 10,4 km.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budowa obiektu inżynierskiego – tunelu – o łącznej długościcałkowitej ok. 950 m (wraz z dojazdami), pod rondem Polsadu wraz z przystankiempodziemnym oraz ciągami pieszymi z infrastrukturą.
Sfinansowanie (lub współfinansowanie) inwestycji.
Utrzymanie i eksploatacja sieci tramwajowej w zakresieustalonym w trakcie dialogu technicznego.
Zamawiający nie wyklucza wprowadzenia do projektu elementówkomercyjnych, zapewniających partnerowi prywatnemu dodatkowy przychód z projektu,co w efekcie może doprowadzić do zmniejszenia opłaty za dostępność.
Miasto posiada następujące dokumenty dla tego projektu:decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 24 maja 2017 roku, projektkoncepcyjny – zagospodarowanie terenu z grudnia 2015 roku (część opisowa orazzestawienie dokumentacji) i dokumentację geologiczno-inżynierską, (dotyczącąwarunków geologiczno-inżynierskich).
„