Kraków: Ostatnie ogniwo szybkiego tramwaju
Kierowcy będą mogli korzystać z całego ronda Grzegórzeckiego od 18 września, na szybki tramwaj poczekamy jeszcze do października. Przystanki komunikacji miejskiej będą teraz tylko 'na wylotach’.Przebudowywane od sześciu miesięcy rondo Grzegórzeckie jest już prawie gotowe. Na nim i w ulicach do niego dochodzących przełożono całą infrastrukturę, czyli rury ciepłownicze, gazowe, wodociagi, a także kable teletechniczne (te ostatnie sprawiały najwięcej kłopotu). Przy modernizacji pracowało blisko 200 osób – Wprawdzie według harmonogramu prace powinny zostać tam zakończone do 30 września, ale ponieważ przez te miesiące wszystko szło bardzo sprawnie, najprawdopodobniej już z początkiem tego tygodnia wykonawcy zakończą prace. Wtedy można się spodziewać odbioru robót i od ich przebiegu już będzie zależało, kiedy przejazd przez rondo Grzegórzeckie zostanie w pełni otwarty – powiedział nam Dariusz Łanocha, rzecznik Agencji Rozwoju Miasta, która jest inwestorem w imieniu gminy. Jeśli nie będzie poważniejszych zastrzeżeń – można się spodziewać puszczenia kierowców na wszystkich kierunkach pod koniec tego tygodnia;najprawdopodobniej byłoby to 18 września.
Po modernizacji zmieniła się geometria łuków, powstały dodatkowe pasy ruchu dla samochodów, a autobusy będą się poruszały po tym samym pasie co tramwaje. Powstały nowe przystanki, odnowione będą chodniki. W celu usprawnienia ruchu zlikwidowano skręt w lewo z ul. Grzegórzeckiej w ul. Rzeźniczą. Nowe rondo będzie miało po trzy lub cztery pasy ruchu. Dotychczas przez rondo mogło przejeżdżać 2,7 tys. samochodów na godzinę;teraz przepustowość zwiększy się do około 5,7 tys. pojazdów. Koszt inwestycji oszacowano na 47 mln zł.
Na rondzie w znaczącej mierze zmienione zostało usytuowanie przystanków komunikacji miejskiej – w każdym przypadku znajdują się one teraz za rondem – na tzw. wylotach;zawsze na wspólnym pasie tramwajowo-autobusowym.
* Jadący od strony ul. Grzegórzeckiej będą mogli wysiąść dopiero na al. Pokoju czy Powstania Warszawskiego (dawniej przystanek był na ul. Grzegórzeckiej – przed rondem).
* Dla jadących od al. Pokoju zaplanowano przystanki na al. Powstania Warszawskiego (dawniej był na al. Pokoju przed rondem) oraz na ul. Grzegórzeckiej (bez zmian).
* Jadący od al. Powstania Warszawskiego będą mogli wysiąść na ul. Grzegórzeckiej (bez zmian) oraz na al. Pokoju (dawniej jeszcze na al. Postania Warszawskiego – przed rondem).
* Powstał przystanek na ul. Kotlarskiej, gdzie obecnie będą się mogły zatrzymywać autobusy jadące w stronę mostu Kotlarskiego oraz, w przyszłości, tramwaje zdążające w kierunku mostu z al. Powstania Warszawskiego, ul. Grzegórzeckiej czy al. Pokoju. Dla pojazdów komunikacji zbiorowej nadjeżdżających od mostu – przystanki będą na al. Pokoju, Powstania Warszawskiego i ul. Grzegórzeckiej.
* Przewidziano odrębne przystanki dla busów – na wysokości tych dla komunikacji miejskiej, ale przy chodnikach.
Zmodernizowane rondo Grzegórzeckie stanie się jednym z najważniejszych punktów linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, który będzie przejeżdżał na trasie: os. Krowodrza Górka, pętla przy ul. Kamiennej, tunel pod Dworcem Głównym PKP i ul. Lubomirskiego, rondo Mogilskie, rondo Grzegórzeckie, ul. Grzegórzecka, Starowiślna, Limanowskiego, Wielicka, Nowosądecka, Witosa, pętla na Kurdwanowie. Gdyby nie opóźniony remont skrzyżowania ul. Starowiślnej i Dietla (przez spory prezydenta z radnymi, którzy kilkakrotnie odrzucali budżetowe poprawki prezydenta dotyczące pieniędzy na remont skrzyżowania i prace przesunęły się o kilka tygodni), szybki tramwaj mógłby ruszyć razem z otwarciem ronda Grzegórzeckiego, a tak stanie się to nie wcześniej niż z początkiem października.