Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków: Najdłuższy taki tunel w Polsce

infotram
20.07.2008 16:56

Instalowane są już m.in. ruchome schody na podziemnej stacji tramwajowej w rejonie Politechniki Krakowskiej;całość ma być gotowa z końcem września – pisze Dziennik Polski. – Torowisko tramwajowe jest już całkowicie gotowe, a budowa sieci trakcyjnej zakończy się w poniedziałek – powiedział nam Wiesław Nowak, prezes firmy Grupa ZUE, która zajmuje się budową tunelu tramwajowego biegnącego od ronda Mogilskiego pod Dworcem Głównym, z wylotem pod wiaduktem łączącym al. Słowackiego z al. 29 Listopada. Wczoraj w tunelu pojawił się pierwszy pojazd komunikacji miejskiej, ale tylko na chwilę i był to autobus MPK.
Tunel jest najpoważniejszym przedsięwzięciem na pierwszej trasie Szybkiego Tramwaju, a jego historia sięga�początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Między 1974 a 1990 rokiem wybudowano w sumie około 180 metrów – pod Dworcem Głównym. Prace zostały wznowione w 1995 roku i wtedy, w ciągu czterech lat, powstał odcinek pod ulicą Lubomirskiego – o długości 605 metrów. Później znów była przerwa i dopiero w sierpniu 2004 roku rozpoczęto budowę tunelu na odcinku od Dworca Głównego w stronę Politechniki Krakowskiej, ale prace, po zerwaniu kontraktu z turecką firmą 'Güris’, przerwano w kwietniu następnego roku. Robotnicy pojawili się w tunelu ponownie w 2006 roku i w ubiegłym były wreszcie gotowe ostatnie fragmenty – w sumie 332 metry. Obecnie realizowany jest ostatni kontrakt na dokończenie inwestycji – w tym budowę podziemnych stacji, wszystkich sieci, torowisk itp.;jego koszt to 165 milionów złotych.
– To najdłuższy tunel tramwajowy w Polsce. Ponieważ nikt przed nami nie przetarł szlaku, trzeba tu pokonywać wiele problemów, w tym głównie dotyczących bezpieczeństwa – mówi Janusz Jakubowski, prezes Agencji Rozwoju Miasta, która, w imieniu gminy, prowadzi tę inwestycję.
Tunel z wjazdami ma 1768 metrów długości. W części, tej od strony ulicy Lubomirskiego, jest jednokomorowy, czyli tramwaje w obu kierunkach będą poruszały się obok siebie;w budowanej później części, w zgodzie z nowymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa, powstały natomiast dwie równoległe komory, oddzielne dla obu kierunków.
Na całej długości ułożone są już tory, a na ukończeniu jest także budowa sieci trakcyjnej. Teraz trwają głównie prace wykończeniowe, w tym na dwóch stacjach. Jedna z nich powstała pod Dworcem Głównym PKP (nad stacją znajdują się pomieszczenia przyszłego dworca – na razie puste, nad nimi są perony, a nad peronami płyta centrum, a także Galeria Krakowska);w tym rejonie tunel przebiega najgłębiej pod ziemią – fragmenty są nawet 12 metrów poniżej gruntu. Druga, znacznie większa, stacja jest na wysokości Politechniki Krakowskiej. Tam już montowane są m.in. ruchome schody. – Będą także zwykłe schody, windy dla niepełnosprawnych – dodaje prezes Wiesław Nowak. Zapewnia, że cały tunel jest technicznie przygotowany do ewakuacji ludzi i sprzętu w sytuacji zagrożenia. – Jeśli chodzi o zalanie wodą – nie ma takiej możliwości;no może w przypadku 200-letniej wody – dodaje prezes.
Wykonawcy zapowiadają, że inwestycja będzie gotowa w końcu września;oznacza to, jeśli wszystkie odbiory techniczne przejdą pomyślnie, że pierwszy tramwaj pojawi się w tunelu w październiku. Po 34 latach od rozpoczęcia budowy.