Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków: Kolejny tunel dla tramwajów?

infotram
25.07.2008 15:32

W Krakowie od października szybki tramwaj będzie przejeżdżał około półtorakilometrowym tunelem między rondem Mogilskim a Dworcem Głównym PKP. Czy powstaną kolejne odcinki podziemnej komunikacji? Odpowiedź na to pytanie ma dać studium wykonalności premetra.
– Celem opracowania jest określenie możliwości wprowadzenie systemu premetra jako środka transportu publicznego w Krakowie – informuje Łukasz Szewczyk z Biura Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa.
Jako premetro należy rozumieć system transportu zbiorowego opierający się na nowoczesnym taborze tramwajowym oraz rozwiązaniach bezkolizyjnych (tunelowych lub estakadowych). Studium wykonalności ma wykazać, czy w Krakowie do 2030 r. powinny powstać dodatkowe podziemne tunele dla tramwajów. Opracowanie ma również zawierać analizy przedstawiające, ile osób korzysta z tramwajów, jakie linie są najpopularniejsze oraz prognozy zwiększenia ruchu na kolejne lata. W dokumencie mają również zostać wskazane miejsca (głównie skrzyżowania), w których przejazd dla tramwajów powinien być bezkolizyjny. Na wykonanie studium w tegorocznym budżecie zarezerwowano 500 tys. zł. Opracowanie ma być gotowe do 1 grudnia tego roku.
Wiceprezydent Krakowa Wiesław Starowicz informuje, że w najbliższych latach priorytetem będzie budowa naziemnych linii szybkiego tramwaju. Pierwszą z nich planuje się poprowadzić w latach 2009-10 na odcinku od ronda Grzegórzeckiego do ul. Golikówka. Do 2012 r. na czas mistrzostw Europy w piłce nożnej miasto zamierza również wybudować linię szybkiego tramwaju do III Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego w Pychowicach, przebiegającą przez Ruczaj. W następnej kolejności planuje się budowę linii z ul. Lipskiej do ul. Wielickiej z estakadą nad torami kolejowymi w Płaszowie. – Być może studium wykaże, że kolejne inwestycje związane z rozwojem infrastruktury tramwajowej wymagają podziemnych tras – mówi wiceprezydent Starowicz.
Wśród wielu komentarzy specjalistów, krakowskich radnych i mieszkańców prezentowanych przez nas w zeszłym roku, najczęściej wymieniano konieczność przedłużenia trasy szybkiego tramwaju od Dworca Głównego do Bronowic. Proponowane poprowadzenie nowego naziemnego połączenia przez al. Słowackiego zostało mocno oprotestowane. Specjaliści wskazywali, że ta linia mogłoby przebiegać w tunelu, niekoniecznie pod al. Słowackiego.