Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków: Gotowy tunel dla szybkiego tramwaju

infotram
28.11.2008 11:56

Jest szansa na oddanie w najbliższych dniach tunelu dla szybkiego tramwaju między rondem Mogilskim a stacją przy Politechnice. Wczoraj wykonawcy zgłosili inwestycję do odbioru po poprawkach i od dziś obiekt będzie sprawdzany przez straż pożarną – pisze Dziennik Polski. – Gdyby to zależało od nas, to tunel mógłby już zostać otwarty. Wszystko jest w nim gotowe. Teraz czekamy na decyzję straży pożarnej – informuje Wiesław Nowak, prezes Grupy ZUE, lidera konsorcjum, prowadzącego prace wykończeniowe w tunelu.
Strażacy są przygotowani do odbioru tunelu, ale nie mogli dotąd wydać ostatecznej opinii, gdyż czekali, aż wykonawca złoży formalne zgłoszenie o gotowości do odbioru. Wcześniej trzeba było zrobić poprawki, bo podczas testów systemów bezpieczeństwa straż pożarna wykryła niedociągnięcia (w zakresie sygnalizacji pożaru, dźwiękowego systemu ostrzegawczego i oświetlenia ewakuacyjnego). Musiała zostać opracowana ekspertyza dotycząca tzw. strefy bezpiecznej 'Przystanek Dworzec Główny’.
Wygląda jednak na to, że wreszcie wszystko będzie w porządku. Wczoraj Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej poinformowała, iż wykonawca zawiadomił, że poprawki zostały wykonane oraz że składa zgłoszenie o gotowości do odbioru tunelu. Dziś strażacy znów do niego wejdą. – Prace powinny przebiegać sprawnie – stwierdził komendant krakowskiej straży pożarnej Ryszard Gaczoł.
Tunel o długości 1538 m (wraz z rampami wyjazdowymi) jest częścią trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Ma ona prawie 14 km długości i przebiega od pętli na Kurdwanowie przez ulice Witosa, Nowosądecką, Wielicką Limanowskiego, Na Zjeździe, Starowiślną, Dietla, Grzegórzecką, al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskiego, Lubomirskiego, Dworzec Głównym, do pętli przy ul. Kamiennej albo na os. Krowodrza Górka. Na trasie pojawiły się nowoczesne tablice elektroniczne z informacjami o godzinach odjazdu i opóźnieniach tramwajów. Szacuje się, że przejazd całą trasą KST będzie zajmować około pół godziny. Przejazd tunelem ma trwać około 5 minut. Krakowski tunel jest pierwszym tego typu obiektem w naszym kraju. Jego budowa, która zajęła 34 lata, była jednym z najtrudniejszych przedsięwzięć inwestycyjnych w naszym mieście ostatnich kilkudziesięciu lat. W tunelu znajdują się dwa przystanki. Pierwszy z nich zlokalizowany jest pod Dworcem Głównym PKP i Galerią Krakowską. Z niego będzie można przejść do podziemnego dworca kolejowego, który ma powstać w 2011 r. Drugi przystanek KST zlokalizowano przy ul. Pawiej naprzeciwko gmachu Politechniki Krakowskiej.