Kraków: Ekspresowe tramwaje

infotram
08.08.2008 19:08

Mają być konkurencją dla samochodów i jeździć ze średnią prędkością prawie 30 km/h
Od października, po około 10 latach od rozpoczęcia prac, na trasie Krowodrza Górka – Kurdwanów ruszy w końcu szybki tramwaj. Czy jednak będzie szybki, skoro w niektórych miejscach ma przejeżdżać przez skrzyżowania i nieoddzielone od jezdni torowiska?
– Na skrzyżowaniach szybkiemu tramwajowi w ramach priorytetu ma być przydzielane zielone światło. Zapewni to system Obszarowego Sterowania Ruchem – zapewnia wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.
Dodaje, że niedawno, wraz z prezydentem Krakowa Jackiem Majchrowskim oraz osobami zajmującymi się przygotowaniem szybkiego tramwaju, przejechał całą jego trasę i przyniosło to efekt: – Zapadły ustalenia, które pozwolą na likwidację na niektórych odcinkach torowiska miejsc kolizyjnych, takich jak wzdłuż ul. Wielickiej.
W tym miesiącu miasto chciało wprowadzić również separatory na torowisku wzdłuż ul. Starowiślnej na odcinku od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich. Wiązałoby się to jednak ze zwężeniem chodników i likwidacją miejsc parkingowych. Ze względu na problemy ze znalezieniem zastępczych miejsc postojowych i protesty okolicznych przedsiębiorców odstąpiono od tego pomysłu.
– Na ul. Starowiślnej na razie zostanie wydzielony pas dla tramwajów poprzez wymalowanie linii ciągłej. Chcemy przygotować mieszkańców do takiej sytuacji, że być może za rok kontynuowalibyśmy prace i zostałyby położone separatory betonowe oraz zawężone chodniki – informuje wiceprezydent Tadeusz Trzmiel. Podkreśla, że miasto zamierza stworzyć system komunikacji zbiorowej, który będzie konkurencyjny dla samochodów i wskazuje pierwsze efekty, zaobserwowane na odcinku trasy szybkiego tramwaju między Krowodrzą Górką a Dworcem Głównym: – Tramwaj przejeżdża ten odcinek w 7 minut, a samochodem – jeśli nie ma korków – jedzie się około 25 minut. To jest ta różnica, o którą nam chodzi.
Docelowa średnia prędkość eksploatacyjna przejazdu szybkiego tramwaju, uwzględniająca również czas zatrzymywania się na przystankach, ma wynosić około 27-28 km/h.
Dokładnie od 2 października krakowianie mają jeździć nową trasą szybkiego tramwaju Krowodrza Górka – Dworzec Główny – rondo Mogilskie – rondo Grzegórzeckie – ul. Grzegórzecka – ul. Starowiślna – plac Bohaterów Getta – ul. Wielicka – Kurdwanów. Na tej linii tramwaj będzie przejeżdżał przez tunel o długości około półtora kilometra między przystankiem 'Politechnika’ a rondem Mogilskim. Tunel ma być gotowy do końca września.
Docelowo, na trasie szybkiego tramwaju z Krowodrzy do Kurdwanowa, przejazd przez ul. Starowiślną ma zastąpić połączenie biegnące od ronda Grzegórzeckiego przez most Kotlarski, Płaszów do ul. Wielickiej. Zdaniem wiceprezydenta Tadeusza Trzmiela jest duże prawdopodobieństwo, że w tym roku rozpocznie się budowa odcinka od ronda Grzegórzeckiego do ul. Golikówka. Koszt tej inwestycji wraz z budową ul. Kuklińskiego szacuje się na 235 mln zł. Miasto zabiega o współfinansowanie przedsięwzięcia ze środków unijnych w wysokości przynajmniej 50 procent. Przewiduje się, że ten odcinek trasy byłby gotowy w 2010 r. Po 2012 r. zaplanowano budowę kolejnej linii od ul. Lipskiej do ul. Wielickiej.
Miasto otrzymało już również decyzję o zakwalifikowaniu do współfinansowania ze środków europejskich budowy linii szybkiego tramwaju na odcinku od ul. Grota Roweckiego do III Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego w Pychowicach. Realizację tej trasy planuje się na lata 2009-2011. W wieloletnim planie inwestycyjnym jej koszt oszacowano na około 140 mln zł.
W przyszłym roku miasto chce również rozpocząć modernizację torowiska na odcinku od ronda Mogilskiego do Wzgórz Krzesławickich, tak aby zostało ono przystosowane dla szybkiego tramwaju. W planach jest także budowa dwóch nowych jego tras w Nowej Hucie. Pierwsza z nich, przebiegająca m.in. przez ul. Stella-Sawickiego, ma połączyć rondo Dywizjonu 308 z rondem Piastowskim (planowany termin realizacji 2015-2017), a druga ma prowadzić z Rakowic do Mistrzejowic (2014-2015).
Miasto myśli również o skomunikowaniu z Dworcem Głównym Bronowic. W planach jest więc budowa linii szybkiego tramwaju biegnąca od ul. Kamiennej przez al. Słowackiego do ul. Królewskiej. To rozwiązanie, zakładające wprowadzenie naziemnego torowiska, zostało mocno oprotestowane przez okolicznych mieszkańców i ekologów. Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel liczy, że w tym przypadku pomocne będzie studium wykonalności premetra (system transportu zbiorowego opierający się na nowoczesnym taborze tramwajowym oraz rozwiązaniach bezkolizyjnych – tunelowych lub estakadowych) w Krakowie, które na zlecenie miasta ma zostać opracowane do grudnia. Wykonawca studium ma za zadanie przeanalizowanie różnych wariantów rozwoju systemu transportu zbiorowego Krakowie, wśród których powinny znaleźć się w szczególności: budowa premetra oraz rozwój istniejącego układu tramwajowego z przebudową wybranych odcinków sieci na tunelowe albo estakadowe.