Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków: Dwie nowe nitki szybkiego tramwaju

infotram
17.12.2008 21:19

Jest szansa, że już w przyszłym roku rozpocznie się budowa dwóch następnych odcinków Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) – od ronda Grzegórzeckiego do pętli przy ul. Golikówka (przez most Kotlarski) i od skrzyżowania ulic Brożka – Kapelanka na osiedle Ruczaj – pisze Gazeta Krakowska. Są już gotowe projekty, pozwolenia i przygotowane pieniądze na budowę pierwszego odcinka. Trwają też ostatnie ustalenia dotyczące trasy na Ruczaj. Jednak pozostałe kilka tras szybkiego tramwaju pozostaje w sferze mglistych planów.
Otwarty w czwartek odcinek KST łączący Kurdwanów i Krowodrzę Górkę to dopiero pierwszy element projektu. Według zapewnień urzędników, nitka szybkiego tramwaju będzie sukcesywnie uzupełniana o kolejne fragmenty. – W drugiej połowie przyszłego roku ma szansę rozpocząć się budowa nowej ulicy Kuklińskiego, a wraz z nią budowa linii tramwajowej od ronda Grzegórzeckiego do pętli przy ul. Golikówka – tłumaczy Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK.
– Właśnie przez ul. Kuklińskiego będzie prowadzić część torów tramwajowych, a budowa jest częścią olbrzymiej inwestycji, jaką MPK wykona w ramach projektu Jaspers – dodaje. Tłumaczy, że budowa ul. Kuklińskiego razem z linią szybkiego tramwaju do Golikówki będzie kosztować ok. 142 mln zł. Koszt samej linii to ok.100 mln zł. Połowa pieniędzy będzie pochodzić z funduszy europejskich. Również około 140 mln zł ma kosztować budowa trasy szybkiego tramwaju na Ruczaj, od skrzyżowania z ul. Brożka i Kapelanki do ul. Czerwone Maki. Jej budowę zaplanowano na lata 2008 – 2012. Nie udało się jednak jej zacząć. Blokowały ją protesty mieszkańców, których domy znajdowały się w okolicy planowanej trasy. Ponadto, gmina nie miała prawa własności do wszystkich działek na trasie. Największe problemy dotyczyły wykupu działek przy skrzyżowaniu z ul. Brożka.
– Jednak większość formalności związanych z budową tego odcinka udało się już załatwić – zapewnia Jan Machowski z biura prasowego magistratu. – Jest szansa, że pod koniec 2009 r. będą mogły rozpocząć się pierwsze prace budowlane przy tej trasie. Ich część sfinansuje prawdopodobnie unia – dodaje. Nadzieje na sfinansowanie budowy z funduszy UE miejscy urzędnicy wiążą z kolejnym odcinkiem szybkiego tramwaju, prowadzącym od ul. Lipskiej do ul. Wielickiej. Jego koszt wyceniono na ok. 80 mln zł.
Wspomniana trasa prowadziłaby od skrzyżowania planowanej ul. Kuklińskiego z ul. Lipską w ul. Kaplickiego ( jeszcze nie została wybudowana), a następnie przez planowaną estakadę tramwajową , w okolice dworca w Płaszowie nad torami kolejowymi i dalej do ul. Wielickiej. Realizację tej inwestycji miasto przewiduje jednak dopiero w l. 2013 – 14. Reszta tras KST (patrz ramka) jest na razie w sferze planów – nie oszacowano nawet kosztów ich realizacji. Link do źródła: http://krakow.naszemiasto.pl/wydarzenia/935889.html .