Kraków: Do przodu i do tyłu
infotram
18.03.2006 19:40
Kraków: Do przodu i do tyłu
BombardierJest szansa na 'okazyjne pozyskanie’ dla Krakowa dwunastu nietypowych niemieckich wagonów tramwajowych –czytamy w Dzienniku Polskim. MPK zamierza kupić 24 niskopodłogowe tramwaje typu bombardier, ale okazało się, że niezależnie od tej transakcji (o wartości około 160 milionów złotych;połowa ma pochodzić ze środków unijnych) powstała szansa na pozyskanie – wprawdzie prawie trzydziestoletnich, ale nowoczesnych – tramwajów z Norymbergi. Ich wygląd jest zbliżony do bombardierów (jeden trójczłonowy wagon – z przegubem), ale były to tramwaje z wysokimi wejściami, podobnymi do tych, które są w jeżdżących po Krakowie tramwajach typu 105N (dawniej nazywanymi akwariami). Były, gdyż w środkowej części już nie są. Ponieważ środkowy przegub został znacznie obniżony – ma on nietypowy wygląd;z podestu, po trzech schodach (prowadzą w obie strony) wchodzi się do dalszej, wyższej części wagonu. Jest tam też kilka siedzeń, by np. starsze czy mniej sprawne osoby mogły tam spocząć, bez konieczności wchodzenia wyżej. Na razie wiadomo, że Norymberga (która wymienia tabor) może sprzedać dwa wagony 'od razu’ (około 50 miejsc siedzących i 100 stojących), a dwa kolejne byłyby do wzięcia jeszcze w tym roku. W sumie w grę wchodziłoby dwanaście takich wysoko-niskopodłogowych pojazdów. – Nasze wagony typu 105N, które od trzydziestu lat nadal jeżdżą po Krakowie, pochodzą z tego samego okresu, ale znacząco się różnią pod względem rozwiązań technicznych. To tak, jakby wtedy porównywać naszego poloneza z ówczesnym volkswagenem – dodaje przedstawiciel MPK. – Mamy nadzieję na sfinalizowanie transakcji, gdyż oferta jest pod względem finansowym niewątpliwie bardzo korzystna. Jeśli chodzi o komunikację miejską, współpracujemy z Norymbergą od wielu lat;pozyskaliśmy stamtąd kilkadziesiąt wagonów, z których wiele nadal jeździ po Krakowie. Te, których zakup teraz negocjujemy, są od nich znacznie nowocześniejsze. Są one również nietypowe i to nie tylko z powodu wymienionego środkowego przegubu. Są to wagony dwukierunkowe, czyli mają kabiny motorniczego na obu końcach, więc mogą jechać zarówno do przodu, jak i do tyłu (czyli też do przodu, ale w przeciwnym kierunku);w razie czego, by zawrócić, nie potrzebują pętli.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022