Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków: Budynki nad torami

infotram
12.09.2008 19:35

Przejazd tramwaju w Krakowie powoduje brzęczenie szklanek w kredensie;w Pekinie pociąg jeździ przez środek biurowca. Krakowianie narażeni są na olbrzymi hałas i drgania spowodowane ruchem komunikacyjnym. Zdaniem specjalistów koniecznością jest wprowadzanie technologii, które wyciszą przejazd przez miasto tramwajów, pociągów i samochodów.
– Wibroizolacje muszą być zaprojektowane na etapie przygotowania inwestycji i uwzględnione w kosztorysie, inaczej mogą okazać się nieskuteczne. W Krakowie są miejsca, w których zostały wykonane, a w efekcie drgania wzrosły, zamiast zmaleć – mówi prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej, gdzie wczoraj rozpoczęło się seminarium 'Wibroszyn – 2008′ na temat 'Wpływu hałasu i drgań wywołanych eksploatacją transportu szynowego na budynki i ludzi w budynkach’.
Jako przykłady miejsc, gdzie drgania spowodowane przejazdem tramwajów są duże prof. Stypuła wymienia m.in. ul. św. Gertrudy, torowisko przy filharmonii czy przy ul. Kościuszki. Do linii tramwajowych stwarzających szczególne zagrożenie dla otaczających budynków zalicza trasę przebiegającą od filharmonii, przez pl. Wszystkich Świętych, do ul. św. Gertrudy. – Tramwaj przejeżdża tuż obok kościoła oo. Dominikanów i mieszczącej się w nim kaplicy Myszkowskich, która narażona jest na drgania i są w niej widoczne pęknięcia. Bardzo odczuwalne są również drgania w kamienicach przy ul. Dominikańskiej – informuje prof. Stypuła.
Zaznacza jednak, że obecne technologie związane z wibroizolacją pozwalają na lokalizowanie torowisk w bliskim sąsiedztwie budynków: – Wprowadzenie odpowiedniej nawierzchni, jej 'wyciszenia’, powoduje, że przejazd tramwaju czy pociągu nie jest uciążliwy. To podraża koszty inwestycji o kilkanaście procent.
Zdaniem prof. Stypuły w Krakowie jak i innych centrach dużych miast do budowy nowych obiektów można wykorzystywać tereny pokryte torami kolejowymi: – Przy wykorzystaniu odpowiedniej wibroizolacji można nad nimi wznosić budynki. Węzeł kolejowy Dworca Głównego PKP zajmuje ogromny obszar. Można byłoby nad nim postawić obiekty komercyjne, które nie zajęłyby innych terenów. Wtedy można byłoby je wykorzystać np. na budownictwo mieszkaniowe. Podczas konferencji jako przykład podano rozwiązanie zastosowane w Pekinie, gdzie pociąg wjeżdża na most i przejeżdża niemal przez środek budynku.
W przypadku hałasu ulicznego generowanego przez samochody, który najbardziej odczuwalny jest w centrum, miasto planuje stopniowo ograniczać ruch na ulicach śródmieścia. Prof. Stypuła uważa, że nie jest to odpowiednie rozwiązanie: – Utrudnianie ludziom życia do niczego nie prowadzi. Zamiast zamykać ulice, trzeba budować nowe trasy, obwodnice, które przejmą ruch z zatłoczonych dróg. Ważne jest również stosowanie odpowiednich nawierzchni. W centrum myśląc o estetyce coraz częściej drogi wykłada się kostką, która jednak generuje dużo większy hałas.