Kraków: Będzie nowe torowisko
Nowe torowisko ma powstać wyłącznie po północnej stronie ciągu ulicy Grota-Roweckiego – pisze Dziennik Polski. Koszty budowy linii do Kampusu UJ szacowane są na około 140 milionów złotych. W połowie przyszłego roku ma być gotowe studium wykonalności, wniosek o dofinansowanie inwestycji oraz decyzja środowiskowa – dotyczące budowy linii szybkiego tramwaju do III Kampusu UJ. Z początkiem 2009 roku mają bowiem wreszcie ruszyć prace przy projekcie budowlanym tej trasy.
Niedawno otwarty został pierwszy odcinek szybkiego tramwaju w Krakowie – między Kurdwanowem a osiedlem Krowodrza Górka. Kolejne planowane inwestycje z tej dziedziny – to budowa trasy szybkiego tramwaju od mostu Kotlarskiego do pętli przy ul. Golikówka, a także linii od skrzyżowania ul. Brożka i Kapelanka do Ruczaju (Kampusu UJ). Później ma powstać jeszcze trasa z osiedla Lipska do ul. Wielickiej z estakadą nad torowiskiem kolejowym w Płaszowie, a ponadto trasa z Rakowic do Mistrzejowic.
Właśnie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozpoczął poszukiwania firmy, która podejmie się opracowania projektu budowlanego i wykonawczego linii szybkiego tramwaju do III Kampusu UJ wraz z terminalem autobusowym i parkingiem działającym w systemie Park and Ride oraz przebudową ciągu drogowego ul. Grota-Roweckiego – Bobrzyńskiego. – Jest to zadanie stanowiące jeden z komponentów projektu 'Zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego’ – podaje Jacek Bartlewicz, rzecznik ZiKiT. Projekty (już ostatnie przed samą budową) mają być gotowe do końca października 2009 roku (także wniosek o pozwolenie na budowę), a już około połowy roku winno być skończone studium wykonalności i gotowy wniosek o dofinansowanie, gdyż na ten cel będą przeznaczone pieniądze z Unii.
Nowa linia ma prowadzić od ul. Kapelanka do ul. Czerwone Maki i będzie miała około 3,3 kilometra długości. Budowa miałaby się skończyć około 2012 -13 roku;jest opóźniona m.in. ze względu na protesty właścicieli domów stojących w rejonie planowanej trasy;ponadto miasto nie dysponowało wszystkimi działkami.
Torowisko ma powstać po północnej stronie ciągu ul. Grota-Roweckiego – na całym odcinku – od skrzyżowania ul. Kapelanka i Brożka aż do pętli tramwajowej. Wykluczono możliwość umieszczenia torów w pasie rozdzielającym – ze względów bezpieczeństwa ruchu. Rozbudowany zostanie ciąg ul. Grota-Roweckiego – Bobrzyńskiego na odcinku od skrzyżowania ul. Kapelanka – Brożka do skrzyżowania ul. Bobrzyńskiego – Czerwone Maki (włącznie z tymi skrzyżowaniami). Chodzi (w sumie około 3400 metrów) m.in. o dobudowanie drugiej jezdni, przebudowę istniejącej itd.
Ponadto ma zostać zaprojektowany system sterowania ruchem – odpowiadający potrzebom szybkiego tramwaju – w korytarzu od skrzyżowania ul. Starowiślnej z Dietla, przez ul. Dietla, Monte Cassino, Kapelanka, Grota-Roweckiego, Bobrzyńskiego do pętli przy ul. Czerwone Maki. Wszystkie 'miejsca kolizyjne’ w tym korytarzu, a więc z przejazdem samochodów, przejściami dla pieszych czy ścieżkami rowerowymi mają mieć sygnalizację świetlną.
Koszty tej inwestycji szacowane są na około 140 milionów złotych;ile w rzeczywistości – pokaże jednak przetarg.
W przyszłym roku być może rozpoczęłaby się też budowa nowej ulicy Kuklińskiego i linii tramwajowej od ronda Grzegórzeckiego do pętli przy ul. Golikówka.