Koniec wagonów 3G w barwach MPK Poznań
infotram
07.06.2011 13:22
Koniec wagonów 3G w barwach MPK Poznań
Pierwszy czerwcowy weekend był ostatnim w Poznaniu dla popularnych „holendrów”, czyli wagonów typu 3G. Kilka minut po godzinie 15 wagony wyruszyły w pożegnalną podróż z zajezdni przy ul. Madalińskiego do pętli, na które często przybywały podczas liniowej służby w barwach MPK Poznań: Ogrody, Miłostowo, Os. Lecha, Piątkowska, Budziszyńska i Os. Sobieskiego. W czasie przejażdżki członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych prowadzili zbiórkę pieniędzy na odrestaurowanie jednego z tych wagonów, który zostanie zachowany jako pojazd historyczny.
Historia wagonów 3G
Holenderskie wagony typu 1G, 2G i 3G, wyprodukowane zostały w latach 1956 – 1961 w fabryce wagonów Beynes, a ich konstrukcja częściowo oparta została na standardowym projekcie firmy Düwag. Historia tych tramwajów w Poznaniu rozpoczęła się w 1991 r., kiedy to dostarczono pierwszy wagon z Amsterdamu, który zapoczątkował dostawy 20 sztuk wagonów serii 1G i 2G. Większość z tych tramwajów przekazana była w darze dla Poznania, stąd przez kilka lat tramwaje tej kursowały po ulicach Poznania w żółtych barwach Amsterdamu. W początkowym okresie wagony skierowane były do obsługi linii nr 8 i 16, a także służyły jak tzw. rezerwy czynne na pętlach końcowych, z uwagi na łatwość ekspediowania tramwaju na dowolną linię. Było to możliwe dzięki zamontowanym w tych tramwajach zwijkom z numerami linii oraz nazwami końcówek. Tego rozwiązania nie posiadały polskie wagony w tamtych latach. Pod koniec lat 90-tych cała seria wagonów 1G i 2G jeździła po Poznaniu pomalowana w różnokolorowe reklamy. W tramwajach tych nigdy nie przeprowadzano poważniejszych remontów ograniczając się wyłącznie do bieżących napraw. W związku z tym na początku lat 2000 podjęto decyzję o stopniowym wycofywaniu pierwszych serii wagonów amsterdamskich, a zakup 11 sztuk wagonów serii 3G w 2003 r. spowodował całkowite wycofanie wagonów 1G i 2G z ruchu liniowego. Młodsza seria wagonów amsterdamskich 3G na dzień dzisiejszy również uległa stopniowemu wycofywaniu, a ostatecznie eksploatacja starych wagonów amsterdamskich została zakończona.
Dane techniczne wagonów 3G
Liczba członów
|
3
|
Długość
|
23400 mm
|
Masa
|
29200 kg
|
Miejsca siedzące
|
50
|
Miejsca stojące
|
195
|
Silniki
|
4x50kW
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022