Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Koniec problemów Tramwajów Śląskich?

infotram
11.05.2009 21:44
Wydaje się, że najtrudniejsze momenty Tramwaje Śląskie mają już za sobą. Dwa tygodnie temu informowaliśmy, iż Spółka zostanie wsparta finansowo przez miasta, 6 maja 2009 roku podpisana została natomiast umową pomiędzy Wojewodą Śląskim a samorządem województwa śląskiego na finansowanie infrastruktury tramwajowej. Jak poinformowało biuro prasowe wojewody z rezerwy celowej budżetu państwa, na zobowiązania podjęte w roku 2008 w ramach kontraktu wojewódzkiego, przekazane zostaną środki finansowe w wysokości ponad 28 mln złotych. Są to pieniądze, które nie zostały wykorzystane przez tramwajarzy przed końcem roku ubiegłego. Ich przekazanie Tramwajom Śląskim było możliwe, dzięki pozytywnej opinii Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Spółce nie grożą tym samym kary, których zażądaliby wykonawcy za zerwanie zawartych umów. Przyczyną zamieszania było ubiegłoroczne opóźnienie rządu przy podpisywaniu kontraktów wojewódzkich – zamiast w lutym, regiony mogły dysponować tymi środkami w czerwcu. Ponieważ z tego powodu większość przetargów na roboty rozstrzygano np. w październiku, części inwestycji nie udało się rozliczyć przed końcem roku. Tramwaje Śląskie rozpoczęły w tym czasie trzy duże projekty, m.in. modernizację linii i przebudowę torowisk. Inwestycje tramwajowe to również część przygotowań do Euro 2012. Rozwój sieci tramwajowej ma duże znaczenie w kontekście przygotowania systemu komunikacyjnego województwa śląskiego do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Większość modernizowanych linii tramwajowych łączy centra przesiadkowe – dworce kolejowe i autobusowe – z okolicami Stadionu Śląskiego –powiedziała PAP rzeczniczka wojewody śląskiego, Marta Malik. Przypomnijmy, iż Chorzów nadal jest brany pod uwagę jako jedno z miast gospodarzy turnieju.
Czy Tramwaje Śląskie wyjdą na prostą? (fot. TŚ)
Rozbudowa oraz utrzymanie w należytym stanie istniejącej sieci tramwajowej w województwie śląskim jest, jak twierdzi Urząd Wojewódzki, zadaniem priorytetowym, które przyczynia się dla jego rozwoju i wzrostu konkurencyjności. Inwestycja ma również duże znaczenie dla działań proekologicznych w województwie, ponieważ rozwój transportu szynowego pozwala na odciążenie komunikacji samochodowej i autobusowej. Zastosowanie nowoczesnych technologii przy budowie niskopodłogowych pojazdów szynowych oraz przy modernizacji i budowie torowisk, pozwala na ograniczenie zużycia energii elektrycznej, jak również emisji energii wibroakustycznych dla środowiska. Rozwój sieci tramwajowej ma również duże znaczenie w kontekście przygotowania systemu komunikacyjnego województwa śląskiego do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej –Euro 2012. Większość modernizowanych linii tramwajowych łączy centra przesiadkowe (dworce kolejowe i autobusowe) z okolicami Stadionu Śląskiego. 
Stopiątki to nadal podstawa taboru tramwajowego na Górnym Śląsku (fot. TŚ)
Sytuacja Tramwajów Śląskich, mimo przejęcia ich od Skarbu Państwa przez związek śląskich i zagłębiowskich samorządów w maju 2007 r., a potem przez same samorządy z końcem 2008 r., pozostaje trudna. Część miast, wskazując na rosnące koszty utrzymania komunikacji tramwajowej, ogranicza jej finansowanie, co skutkuje cięciem kursów bądź likwidacją niektórych linii. Tak jest np. w Będzinie czy Gliwicach, o czym pisaliśmy naszych łamach w ubiegłych tygodniach. Od kilku tygodni w obronie tramwajów w regionie protestują związkowcy z 'Sierpnia 80′.
Jak już informowaliśmy tramwajów bronią również naukowcy. Jak podała PAP kierownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej prof. Marek Sitarz, a także kierownik Katedry Dróg i Mostów oraz Zakładu Dróg i Kolei tej uczelni dr hab. Kazimierz Kłosek napisali list otwarty, w którym powołują się m.in. na badania naukowe i dobre przykłady inwestowania w tramwaje m.in. w Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu.
Kiedy pojawią się kolejne niskopodłogowce? Nie wiadomo. (foto: TŚ)
Przypomnijmy, iż śląska górnośląska sieć tramwajowa jest najdłuższa w Polsce – obejmuje ok. 350 km torów. Większość z nich pozostaje w kiepskim lub nawet w złym stanie technicznym. Blisko 240 wyjeżdżających codziennie na trasy tramwajów rocznie przejeżdża łącznie około 19 mln kilometrów. Średni wiek taboru to ponad 30 lat, 5 % to kilkuletnie wozy niskopodłogowe. Poza tym Tramwaje Śląskie eksploatują tramwaje wyprodukowane w fabryce Konstal.