Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Koniec I i początek II linii metra coraz bliżej

infotram
12.06.2006 12:49
W ostatnich dniach maja Spółka Metro Warszawskie złożyła do Urzędu m.st. Warszawy dwa wnioski, dotyczące budowy II linii metra od stacji „Rondo Daszyńskiego”do stacji „Dworzec Wileński”. Oprócz tego podpisane zostały umowy z generalnym wykonawcą drugiego odcinka inwestycji budowy metra na Bielanach. W związku z tym warto nieco bliżej przyjrzeć się tym ruchom Metra, jak również samej II nitce podziemnej kolejki.
 
II linia metra (Żródło: Metro Warszawskie)
Pierwszy ze złożonych w Urzędzie Miasta wniosek dotyczył ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Drugi natomiast związany był z uwarunkowaniami środowiskowymi. Jest to pierwszy etap przygotowań do rozpoczęcia budowy II linii metra w Warszawie. Otrzymanie przedmiotowych pozwoleń jest niezbędne do ubiegania się przez Spółkę o pozwolenie na budowę.
 
O II linii metra słów kilka
 
Środkowy odcinek II linii metra (Żródło: Metro Warszawskie)
II linia metra przebiegać będzie z Chrzanowa na drugą stronę Wisły do stacji Rembelińska. Docelowo pociągi zatrzymywać się będą na 20 stacjach:  Chrzanów – Lazurowa – Powstańców Śląskich – Wola Park – Księcia Janusza –Moczydło –Płocka –Wolska – Rondo Daszyńskiego – Rondo ONZ –Świętokrzyska – Nowy Świat –Powiśle –Stadion – Dw. Wileński –Szwedzka –Targówek –Zacisze –Kondratowicza –Rembielińska. Jak wynika z powyższego stacja Świętokrzyska będzie miejscem przesiadek. To właśnie tu krzyżować mają się dwie warszawskie linie metra. Długość tej nitki ma wynosić około 20 kilometrów. W pierwszej kolejności zrealizowana zostanie środkowa część trasy, obejmująca odcinek miedzy stacjami  Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński. Jego długość to około 6 km. Zostanie tu zbudowanych 7 stacji (Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński). Jak wspomnieliśmy już powyżej po raz pierwszy w historii, jeżeli rzecz jasna uda się zrealizować te plany, metro przejedzie na zachodni brzeg Wisły. Tunel kolejki przebiegać będzie w okolicach Mostu Świętokrzyskiego, pierwszą stacją po tej stronie rzeki ma być Stadion.
 
Metro na Bielanach –rusza budowa kolejnego odcinka I linii
 
Podpisanie umowy (foto: Metro Warszawskie)
Także w ostatnim tygodniu maja Metro Warszawskie podpisało umowę na budowę stacji A21 Stare Bielany i A22 Wawrzyszew, jak również prowadzących do nich tuneli szlakowych B21 i B22. Jak już informowaliśmy na łamach InfoBusa pierwotnym zwycięzcą przetargu na te roboty została firma Warbud. Jednak po odstąpieniu przez nią od podpisania umowy w dniu 18 maja b.r. zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych można było uczynić to z konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. – Acciona Infraestructuras, którego oferta oceniona została jako druga. Przedmiotowe prace mają zostać wykonane w ciągu niespełna 16 miesięcy. Szacowany koszt tego odcinka to  217 697 410 zł brutto.
Cały bielański odcinek pierwszej linii metra jest traktowany jako jedna inwestycja i podlega odpowiednim dla takiego traktowania procedurom. Inwestycja ta podzielona została na trzy etapy. Dla każdego z nich rozpisany był osobny przetarg i wybierany w nim był osobny wykonawca. Pierwszym etapem inwestycji na Bielanach jest odcinek od stacji Marymont do stacji Słodowiec, i stacja Słodowiec. Kolejnym etapem są stacje Stare Bielany i Wawrzyszew wraz z prowadzącymi do nich tunelami. Ostatnim tunel do stacji Młociny, sama stacja i węzeł komunikacyjny Młociny.
Poniżej prezentujemy stan przygotowania inwestycji na całym bielańskim odcinku metra.
Stan przygotowania odcinka bielańskiego (Źródło: Metro Warszawskie)