Kongres UITP 2007 – Alstom na plusie
22 maja br., w ramach Kongresu UITP i Wystawy Komunikacyjnej, została zorganizowana konferencja prasowa Alstomu, podczas której prezes firmy –Philippe Mellier przekazał najnowsze informacje dotyczące działalności koncernu na świecie oraz w skrócie przedstawił aktualną ofertę –zarówno w segmencie tramwajowym, jak i kolejowym.
Podczas konferencji prasowej prezes firmy Alstom –Philippe Mellier przekazał najnowsze informacje dotyczące działalności koncernu na świecie oraz w skrócie przedstawił aktualną ofertę –zarówno w segmencie tramwajowym, jak i kolejowym. Na początku relacji z tego wydarzenia warto podkreślić, że Philippe Mellier na początku swojej kariery mocno był związany z koncernami samochodowymi –na początku z Ford Motor Company, a następnie z Volvo AB i Renault Trucks. Także problematyka transportu publicznego –jako różnorodnego i skomplikowanego organizmu –jest mu doskonale znana. Mellier rozpoczął swoją wypowiedź od przedstawienia optymistycznych wyników finansowych grupy. W marcu br. firma wyszła na plus i w tym roku ma wykazać zyska na poziomie 448 mln euro. To pozwoli na wypłatę dywidend. Następnie prezes przeszedł do opisu potencjału rynku tramwajowego na świcie. Do tej pory Alstom sprzedał ponad 930 tramwajów typu CITADIS do 24 miast na całym świecie. Jeżdżą one m.in. w Paryżu, Melbourne, Lyonie, Tunisie, Algierze, Barcelonie, Bordeaux, Dublinie, Madrycie, Rotterdamie. A wszystko co najlepsze w tramwajowym biznesie jeszcze przed nami. W ciągu najbliższych 5 lat aż 30 miast na całym świecie rozpocznie realizację swoich projektów tramwajowych. Obecnie wzrost na tym rynku sięga 4,5% rocznie, ale zdaniem Mellier`a ta dynamika może jeszcze ulec przyspieszeniu. To przede wszystkim efekt globalnego wzrostu ludności. Wystarczy tutaj podać tylko jedną liczbę, która wyczerpuje temat –pomiędzy 2007 a 2015 r. ponad 500 miast przekroczy milion mieszkańców, w tym 300 z nich znajduje się na kontynencie azjatyckim. To generuje ogromny popyt na transport publiczny, dlatego w tym samym czasie spośród 115 miast, które mają już system metra, jedna trzecia rozpocznie jego rozbudowę o nowe linie. Dynamika tego segmentu transportu publicznego zdaniem Mellier`a wykazywać będzie wzrost o 2,7% rocznie przez najbliższe 10 lat. Będzie ona szczególnie widoczna w krajach azjatyckich i w Ameryce Południowej, a także w Europie Wschodniej.
Z centrum miasta na peryferie –Dualis
Jednak największy akcent podczas swojego wystąpienia Philippe Mellier położył na nowy produkt firmy, który w pewien sposób rewolucjonizuje do tej pory klarowany podział na tramwaje i pociągi. To odpowiedź koncernu na narastającą urbanizację światowych miast, które mają coraz większy terytorialny zasięg i potrzebują m.in. nowego taboru, aby sprostać nowym wyzwaniom. Odpowiedzią na te problemy jest podmiejski pociąg-tramwaj lub tramwaj dwusystemowy –CITADIS Dualis, który został on zaprojektowany na bazie tramwaju Alstom CITADIS serii 300 i 400. To wyjątkowe połączenie tramwaju i pociągu w jednej konstrukcji, która może obsługiwać zarówno linie komunikacyjne położone zarówno w ścisłym centrum miasta, jak i na przedmieściach. Tak szeroki zasięg umożliwia zastosowany system zasilania, które pozwala korzystać zarówno z miejskiej sieci trakcyjnej, jak i regionalnej (25KV/750 lub 1,500V/750). Ponadto Dualis został wyposażony w systemu sygnalizacyjny KVB (Contrôle de Vitesse par Balise) i jest generalnie dostosowany do spełnienie wymogów ERTMS. Ponadto pojazd spełnia takie „miejskie”wymagania jak niska podłoga oraz pełna modularność, która pozostawia klientowi wybór liczby członów, liczby i kształtu drzwi, aranżację wnętrza (liczba siedzeń i wielkość przestrzeni dla bagażu czy rowerów) i jego wystrój (kolory wykończenia, rodzaj oświetlenia). Źródłem napędu Dualisa są te same silniki elektryczne, które były testowane w prototypowym pociągu V150, który w kwietniu ustanowił nowy rekord prędkości –574,8 km/h. Kolejną innowacją jest zastosowanie nowych wózków silnikowych zaopatrzonych w osie oraz technologii ONIX IGBT, która umożliwiła redukcję masę i wielkość systemu zasilania o 30%, co z kolei pozwoliło zwiększyć przestrzeń dla pasażerów oraz uzyskać lepsze wyniki eksploatacyjne. Pierwsze zamówienie na tramwaj-pociąg Dualis złożył francuski narodowy przewoźnik pasażerski –SNCF, który zamierza zakupić 31 zespołów. Wartość kontraktu jest szacowana na 100 milionów euro. 24 zespoły są przeznaczone dla regionu Rhône-Alpes, natomiast 7 pozostałych będzie używanych w regionie Pays-de-la-Loire. Kontrakt przewiduje również opcjonalne zamówienie na 169 dodatkowych zespołów, które miałyby trafić do regionów Alsace oraz Ile-de France. To podniosłoby wartość kontraktu do sumy 650 milionów euro. Pierwszy Citadis Dualis powinien wejść do planowego ruchu w styczniu 2010 roku w okolicach Nantes, a kolejny w marcu 2010 roku w okolicach Lyonu.
Jak zapewnił Philippe Mellier CITADIS Dualis jest uzupełnieniem dotychczasowego hybrydowego tramwaju –Regio CITADIS, który był pierwszą odpowiedzią Alstomu na potrzeby penetracji miejskich obszarów miasta przez przewoźników regionalnych. Tego typu pojazdy eksploatowane są w Kassel (Niemcy) i Hadze (Holandia). Model Regio CITADIS posiada dwa układy napędowe: elektryczny i wysokoprężny-elektryczny, co pozwala obsługiwać linie miejskie korzystając ze standardowej sieci zasilania. Podczas obsługi tras regionalnych pojazd jest napędzany silnikiem Diesla. Podsumowując –Regio CITADIS propozycja dla przewoźników działających także w niezelektryfikowanych, podmiejskich obszarach, natomiast Dualis wymaga pełnej elektryczności.
W ścisłym centrum –CITADIS
Philippe Mellier podkreślił funkcjonalność zastosowania tramwaju w ścisłym centrum miasta. Pojemność tego środka komunikacji publicznej odpowiada 150 samochodom osobowym lub 3 autokarom. Do tego dochodzi bardzo niska emisja hałasu i praktycznie zerowa emisja zanieczyszczeń. Ponadto tramwaje umożliwiają zachowanie i wyeksponowanie architektonicznego dziedzictwa. W tym celu Alstom opracował –jako pierwszy producent –serię tramwajów jeżdżących „bez drutów”, które harmonijnie wtapiają się w miejski krajobraz. Są to następujące rozwiązania:
– APS (franc. – „Alimentation par le Sol”) czyli zasilanie z sieci poprowadzonej na ziemi. Możliwość zastosowania odbioru energii z trzeciej bezpiecznej środkowej szyny bardzo podoba się wielu miastom i na pewno doprowadzi do dalsze popularyzacji tramwaju. Rozwiązanie zastosowane po raz pierwszy w Bordeaux w 2003 roku, a w tym roku teki konstrukcje zamówiły miasta: Angers, Reims i Orlean.
– tramwaj akumulatorowy, który po raz pierwszy na świecie zastosowano w Nicei. Umożliwia on pokonanie obszaru starego miasta bez konieczności instalacji tutaj napowietrznej sieci zasilania.
Podsumowując – do dnia dzisiejszego zamówiono już ponad 870 tramwajów Citadis, z przeznaczeniem dla 24 miast na świecie. W Polsce tego typu pojazdy –wyprodukowane przez ALSTOM KONSTAL S.A. –można spotkać w Katowicach i Gdańsku (szczegóły dt. tych kontraktów na http://www.alstom.pl/strona.php5?id=32). Zdaniem Philippe Mellier`a za tym sukcesem rynkowym stoi przede wszystkim modułowa konstrukcja pojazdu, która umożliwia tworzenie dopasowanych do wymagań odbiorcy tramwajów. Dowolność ta pozwala konstruować tramwaje z wózkami skrętnymi, jak również wieloczłonowe konstrukcje. Dodatkowo panuje szeroka dowolność w tworzeniu stylu wnętrza oraz ściany czołowej. CITADIS oferuje każdemu miastu możliwość posiadania tramwaju o własnym, niepowtarzalnym stylu, który odzwierciedla styl danego miejsca. Przykładowo w Tuluzie, w miejscu narodzin europejskiego przemysłu lotniczego, 'nos’ tramwaju upodobniony jest do przodu Airbusa, a w Reims –do kształtu kieliszka do szampana. Mimo tak szerokiej dowolności w kształtowaniu stylistyki pojazdu, aż 80% części jest wspólnych z innymi tramwajami z tej serii. Największymi, tramwajowymi wydarzeniami Asltomu w ostatnim czasie było otwarcie zupełnie nowej tramwajowej linii 4 w Paryżu oraz zamówienie na CITADIS-y z Algieru, Angres, Reims i Orleanu (trzy ostatnie miasta zamówiły pojazdy z APS).
Pod ziemię – METROPOLIS
Kolejnym środkiem transportu wykorzystywanym w ścisłym centrum jest metro. W ocenie Philippe Mellier`a to obecnie najlepsze rozwiązania komunikacyjne, które pozwala szybko i bezpiecznie przewieźć największą liczbę pasażerów w ścisłym centrum miasta. Metro to też najbardziej efektywny pojazd transportu miejskiego, jeżeli chodzi o zużycie energii i zajęcie przestrzeni. Do tego dochodzi niespotykana w innych środkach komunikacji miejskiej punktualność. Dodatkową jego zaletą jest brak emisji zanieczyszczeń podczas eksploatacji, a obecny postęp technologiczny umożliwia już odzyskiwanie energii wytwarzanej podczas hamowania. Jedyny, aczkolwiek poważny minus metra to ogromne koszty inwestycyjne.
W tym segmencie Alstom oferuje METROPOLIS, który cały czas jest dopracowywany i ulepszany. To metro powstało ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko naturalne. Cykl życia pojazdu został tutaj dokładnie przewidziany –od momentu produkcji do momentu recyklingu. Nie tylko zastosowano materiały, które nadają się do wielokrotnego użycia, jak stal, aluminium i miedź, ale także bio-materiały, jak konopie i drewno. Dzięki temu poziom recyklingu METROPOLIS wynosi minimalnie 85%, a w zależności od wyposażenia może osiągnąć poziom 95%. Ponadto użycie nowych materiałów izolacyjnych i wprowadzeniu na styku koła i szyny akustycznych tłumikom zmniejszyło poziom hałasu o 7 decybeli. Warto też wspomnieć o podniesiono wydajności trakcji, co zmniejszyło masę i zużycie energii o 10%.
Podobnie jak tramwaje CITADIS również METROPOLIS charakteryzuje się szeroko zakrojoną modularnością i uniwersalnością zastosowań. Obecnie miasta mogą zamówić wersję tradycyjną –z maszynistą lub bez. Szerokość wagonu może wahać się między 2,6 m a 3,2 m, a długość –od 16 m a 25 m. Liczba zastosowanych w nim drzwi może wynosi od 2 do 5. Każdy operator ma okazję by przystosować stylistykę ściany przedniej i tylnej oraz wnętrza do swoich wizji czy potrzeb. Obecnie zostało wyprodukowany ponad 2000 wagonów METROPOLIS. Alstom oferuje równolegle metro 'szyte na miarę’ dla sieci, które mają swoje szczególne wymagania. Od 1995 r. powstało ponad 3000 tak opracowanych wagonów. Obecnie ponad 45 miast na całym świecie używa metra pochodzącego z zakładów Alstom, w tym takie metropolie jak: Singapur, Szanghaj, Paryż, Londyn, Barcelona, Madryt, , Lozanna, Nowy Jork, Kair, Buenos Aires oraz Warszawa (więcej na ten temat http://www.alstom.pl/strona.php5?id=32). W tym roku firma realizuje kontrakty dla Santo Domingo, Budapesztu i Szanghaju.
Poza miasto –CORADIA i X`TRAPOLIS
Na zakończenie konferencji Philippe Mellier przedstawił regionalną ofertę Alstomu, która podobnie jak miejskie pojazdy odznacza się uniwersalnością, dostępnością i przyjaznością dla środowiska naturalnego. Pociągi regionalne obsługujące przedmieścia i miejscowości położone w ramach metropolii charakteryzują się wyższą prędkością niż tabor stricte miejski (prędkość max. od 100 do 200 km/h), większą pojemnością (ponad 30 000 pasażerów na godzinę na jednym kierunku) i swoim komfortem są dostosowane do dłuższych podróży. W tym zakresie Alstom oferuje dwie serie pojazdów: CORADIA i X`TRAPOLIS. Rodzina pojazdów CORADIA odpowiada potrzebom transportu regionalnego oraz łączącego duże ośrodki miejskie. Obejmuje ona wiele podtypów taboru od autobusów szynowych LINT oraz ATER poprzez składy o obniżonej podłodze LIREX aż do pociągów INTERCITY. Pojazdy z rodziny CORADIA oferowane są w wersjach z różnymi rodzajami napędu, oferując bardzo dużą elastyczność w dostosowywaniu się do różnorodnych potrzeb transportowych, zarówno w zakresie parametrów trakcyjnych jak i wyposażenia pojazdów. Jedną z podmiejskich wersji jest CORADIA LIREX, która oferuje na całej długości pociągu niską, płaską podłogę, co znacznie ułatwia przemieszczanie się po pokładzie pociągu także osobom na wózkach inwalidzkich. Takie zaprojektowanie przestrzeni było możliwe dzięki ulokowaniu komponentów systemu zasilania w lukach podsufitowych. Ta pozycja zmniejsza także możliwość jego uszkodzenia w kontakcie np. z blokami lodu czy zaspami śniegu. To powoduje, że te konstrukcje cieszą się dużą popularnością w krajach o ciężkich warunkach atmosferycznych –takich jak m.in. Szwecja, gdzie tego tupu pociągi są eksploatowane od 2005 r. w regionie Sztokholmu. Generalnie od momentu wprowadzenia pojazdu do oferty w 2002 r., CORADIA LIREX została sprzedana w liczbie 157 pociągów w całej w Europie. Obecnie firma realizuje kontrakty dla operatorów z Niemiec, Francji i Szwecji. Natomiast innym wydarzeniem było wprowadzenie na linie najnowszego szynobusu Alstomu –CORADIA LINT. Pociągi te z końcem 2006 r. odebrała sieć Taunusbahn, która działa w regionie Frankfurtu, ale także obsługuje połączenia w Holandii i Danii. CORADIA LINT to pierwszy pociąg diesla na świecie, który został wyposażony w filtr, który eliminuje emisję cząstek stałych aż o 95%.
I na koniec – X′TRAPOLIS, który w ofercie Alstomu również zajmuje pozycję pociągu podmiejskiego. Obecnie można je spotkać m.in. w sieci DSB (Dania) czy DB AG (Niemcy). Pojazdy z tej rodziny zostały zaprojektowane z myślą o liniach o dużym obciążeniu, dlatego charakteryzują się uproszczoną konstrukcją, wysoką podłogą, brakiem przedziałów wewnątrz i szerokimi drzwiami (1,6 m do 1,8 m). Zgodnie z modularną filozofią firmy można dowolnie modyfikować ich wnętrze, przykładowo wprowadzając przestrzeń dla wózków inwalidzkich, rowerów, bagażu czy też salonkę dla biznesu wyposażoną w sieć Wi-Fi. Wszystko zgodnie z potrzebami.