Komplet Swingów w Warszawie
infotram
21.11.2013 13:50
Komplet Swingów w Warszawie
Od dziś Warszawiaków wozi 186 Swingów. Tym samym kontrakt stulecia został zakończony, do stolicy trafił właśnie ostatni z zakontraktowanych wagonów 120Na. Te nowoczesne składy zmieniły komfort podróżowania tramwajami w Warszawie i pozwoliły na wycofanie z ruchu, po ponad 50 latach, starych tramwajów typu 13N, a także części stopiątek.
Właśnie kończymy kolejny, niezwykle ważny etap w historii warszawskiej komunikacji. Ten kontrakt, jeden z najwyższych w Europie, pozwolił nam na wymianę blisko 40 proc. przestarzałego taboru. Wycofaliśmy wreszcie „parówki”i ograniczyliśmy liczbę innych starych składów. Tramwaje stały się wreszcie przyjaznym środkiem transportu dla osób starszych i niepełnosprawnych, czy rodziców podróżujących z dziećmi w wózkach. I zgodnie z przyjętą i konsekwentnie realizowaną strategią nadal będziemy inwestowali w nowoczesny tabor i sukcesywnie rozbudowywali istniejącą sieć połączeń –powiedziała Prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Umowa z firmą Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. na dostawę tramwajów typu 120Na Swing za kwotę blisko 1,5 mld zł (179 tramwajów uzyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości 59% wartości netto) podpisana została w 2009 roku. Był to jeden z największych tego typu kontraktów w Europie i bez wątpienia największy w Polsce. Pierwszy pojazd przyjechał do Warszawy w maju 2010 roku, a już miesiąc później (12 czerwca) zabrał pierwszych pasażerów i rozpoczął regularne kursowanie. Nowoczesne niskopodłogowe tramwaje Swing są w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zostały wyposażone w klimatyzację, monitoring, informację pasażerską oraz automat do sprzedaży biletów (wagon zabiera 201 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących). Są również niezwykle bezpieczne, poprzez zastosowanie specjalnej strefy zgniotu, chroniącej motorniczego i pasażerów przed uszkodzeniami. Posiadają układ antypoślizogwy, a 40 sztuk wyposażono dodatkowo w system zliczania pasażerów.
Umowa podpisana z Warszawą okazała się punktem zwrotnym w historii naszej spółki i był dla nas impulsem rozwojowym na kolejne długie lata. Model, który sprawdził się w stolicy, zainteresował kolejnych odbiorców i przyniósł firmie kolejne kontrakty. Zaufanie, jakim zostaliśmy obdarzeni, umocniło naszą pozycję na rynku i uwiarygodniło Pesę w oczach potencjalnych partnerów. Nasze późniejsze sukcesy, również poza granicami kraju, w dużym stopniu zawdzięczamy właśnie temu kontraktowi –ocenia Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy Bydgoszcz.
Po stolicy zamówienia na Swingi złożył również Gdańsk, Szczecin i Bydgoszcz oraz węgierski Segedyn, rumuńska Kluż-Napoka, rosyjski Kaliningrad i Sofia. Pierwszy pojazd do stolicy Bułgarii pojechał wczoraj. Na zakup 120 tramwajów typu Twist zdecydowały się w tym roku również władze Moskwy. Także Twisty można spotkać w Częstochowie, a już wkrótce na Śląsku. Produkty oferowane przez Pesę stały się polskim hitem eksportowym –pojazdy szynowe z Bydgoszczy (tramwaje oraz spalinowe zespoły trakcyjne i lokomotywy) wożą dziś pasażerów w Niemczech, we Włoszech, na Litwie, Ukrainie i Białorusi, w Kazachstanie i Czechach oraz na Węgrzech, w Rumunii, Rosji i Bułgarii.
Zaledwie kilka lat temu tramwaje niskopodłogowe były w Warszawie rzadkością, obecnie stanowią już ponad 40% taboru. Dzięki temu aż pięć linii tramwajowych (2, 3, 7, 17 i 25) jest obsługiwanych w całości tylko przez pojazdy niskopodłogowe, a kolejnych sześć (4, 8, 22, 24, 33 i 35) – w dni wolne od pracy.
Ten kontrakt to kolejny etap w procesie wymiany taboru na nowy niskopodłogowy i wygodny dla pasażerów. Liczba nowoczesnych tramwajów w Warszawie będzie cały czas rosła. W lipcu 2014 roku w stolicy pojawią się pierwsze dwukierunkowe tramwaje typu Jazz Duo. Trwa też postępowanie przetargowe na dostawy 30 tramwajów niskopodłogowych (około 20-metrowych). Liczymy, że pierwsze tramwaje pojawią się w Warszawie na początku 2015 roku. Chcemy Warszawiakom zaoferować najwyższy możliwy standard podróżowania komunikacją miejską – powiedział Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022