Komplet pięcioczłonowych Swingów w Toruniu
W dniu dzisiejszym (8 stycznia 2015 roku) bydgoska PESA dostarczyła kolejny, już szósty, pięcioczłonowy tramwaj typu SWING do Torunia o numerze bocznym 306. To ostatni z tej partii wagonów. Przewoźnik ma jeszcze odebrać wagony krótsze, bo trzyczłonowe. Mają one dotrzeć do połowy 2015 roku. Zakup tramwajów jest realizowany w ramach projektu 'BiT City’, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość projektu to 92 mln zł. To najnowocześniejsze wagony w Toruniu. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne sprzyjają oszczędzaniu energii i obniżeniu kosztów eksploatacji. Istotną kwestią jest bezpieczeństwo nowego taboru. Podłoga została wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości znajdują się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie ma ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Każdy z sześciu pojazdów jest wyposażony w system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane. Są też liczniki pasażerów, dzięki którym układanie rozkładów jazdy ma być bardziej efektywne.
Wszystkie wagony zostaną przystosowane do poruszania się po sieci o torach 1000 mm, wszystkie będą też w 100% niskopodłogowe. Od tradycyjnego Swinga, znanego chociażby z Warszawy, odróżnia ich brak skosów. Takie rozwiązanie PESA stosowała już przy produkcji wagonów dla Szeged. Co jeszcze? Swing to tramwaj w 100% niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych czy podróżujących z wózkami. Do ich dyspozycji będzie rampa, zapewniający swobodny wjazd i wyjazd z wagonu. Nie zabraknie też klimatyzacji, co ważne także w przedziale pasażerskim. W jednoprzestrzennym tramwaju nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać ma system monitoringu. Wózki Swinga dla Torunia posiadają klasyczne osie, będące sprawdzonym rozwiązaniem, zapewniającym prostotę obsługi podczas codziennej eksploatacji. Komfort jazdy zapewnia zawieszenie, które posiada dwa stopnie usprężynowienia. Zastosowane falowniki umożliwią rekuperację energii podczas hamowania, co sprawia, że koszty eksploatacji tramwaju są niższe. Nowy Swing jest efektem współpracy producenta z przewoźnikiem, a także wieloletnich doświadczeń PESY w budowie tramwajów.
Przypomnijmy też, że MZK Toruń ogłosił przetarg na dostawę 4 dwukierunkowych wagonów, rzecz jasna niskopodłogowych. Termin składania ofert został przesunięty, już po raz kolejny, o czym informowaliśmy na łamach InfoTram, na 15 stycznia 2015 roku.