Komplet Moderusów Beta w Elblągu
Modertrans dostarczył już komplet Moderusów Beta MF 09 AC do Elbląga. Piąty i póki co ostatni wagon został dziś (20 kwietnia 2021 roku) zaprezentowany.
Cztery takie wagony zostały dostarczone do miasta w ubiegłym roku.
To jednoczłonowy, jednokierunkowy wagon z 26 miejscami siedzącymi. 40% powierzchni zajmuje obszar niskowejściowy. Przede wszystkim jest cichy na trasie. Tramwaj może służyć nawet 20 lat, a jeżeli jest prowadzona prawidłowa profilaktyka techniczna, to może jeździć i 50 lat. To są bardzo solidnie zbudowane wagony. Myślę, że posłużą dłużej niż producent zakłada – powiedział Andrzej Sawicki, dyrektor spółki Tramwaje Elbląskie.
Cztery wagony, które już od roku jeżdżą po mieście przejechały prawie 70 tys. wozokilometrów – dodał.
Jakie są Moderusy Beta?
Przypomnijmy, że nowe wagony są częściowo niskopodłogowe – niska podłoga znajduje się w środkowej części tramwaju i stanowi ponad 40% powierzchni podłogowej w stosunku do udziału powierzchni podłogi dla osób stojących. Człon niskopodłogowy tramwaju ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pojazdu przede wszystkim osobom niepełnosprawnym, seniorom oraz poruszającym się z wózkami. Tramwaje te w części środkowej posiadają także rozkładaną rampę oraz specjalny przycisk, dzięki któremu można zasygnalizować motorniczemu np. potrzebę rozłożenia rampy i udzielenia pomocy przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Warto również wspomnieć, że drzwi tramwaju, tak jak w innych elbląskich wagonach, otwierane są na przystankach za pomocą przycisków umieszczonych wewnątrz i na zewnątrz wagonu. Po ok. 5 sekundach od momentu otwarcia, drzwi będą samoczynnie się zamykały – wyjątkiem od tej reguły będzie aktywowanie przycisku dla osób niepełnosprawnych w środkowej części wagonu – w takim przypadku drzwi będzie mógł zamknąć jedynie motorniczy.
Na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżowania będą miały wpływ: znacznie większa ilość miejsc siedzących – 26 (dla porównania, w podobnej wielkości tramwaju starszego typu, jest ich zaledwie 16) oraz cichsza praca nowoczesnego układu napędowego wraz z systemem piasecznic wspomagających eliminacje poślizgów. Wagony posiadają system EKM wraz z dwufunkcyjnymi kasownikami obsługiwanymi za pomocą ekranu dotykowego, głosowymi zapowiedziami przystanków, nowoczesne i czytelne tablice elektroniczne oraz gniazda usb, umożliwiające podładowanie urządzeń mobilnych.
Rozbudowany system monitoringu wizyjnego z całą pewnością poprawi bezpieczeństwo pasażerów.
Łączny koszt inwestycji w infrastrukturę tramwajową w Elblągu wynosi około 26 mln zł.